یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵

در نشست هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار عنوان شد

تجلیل از «ابوالقاسم طالبی» و شهید خزائی در هفتمین جشنواره «عمار»/ چالش اصلی سینمای ایران سازمان تولید نیست بلکه سازمان تماشا است

نشست خبری جشنواره فیلم عمار

سینماپرس: وحید جلیلی گفت:‌ امروز چالش اصلی سینمای ایران سازمان تولید نیست بلکه سازمان تماشا است اگر تعارفات را کنار بگذاریم، جریانات سیاسی و فرهنگی خاص توانسته‌اند با حمایت‌های بی‌شائبه قدرت‌های بزرگ به سازمان تماشای خوبی برسند.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره، وحید جلیلی مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره و سیدرسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره و به همراه اصحاب رسانه صبح امروز برگزار شد.

در این مراسم ، نادر طالب‌زاده که دبیری این دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار را بر عهده دارد،گفت: خیلی خوشحالم که در این دوره در جشنواره مردمی فیلم عمار حضور دارم، قدرت‌های بزرگ که به طرق مختلف در مقابل انقلاب اسلامی ایستادند در بسیار جاها نتیجه عکس گرفتند، یکی از آنها داعش بود که برایشان نتیجه عکس داشت و حالا خودشان تفاوت آنچه که ایران به عنوان اسلام ناب از آن یاد می‌کند با آنها می‌بینند و می‌فهمند. ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا چندی پیش عنوان کرد که حضور اخوان‌المسلمین در آمریکا غیرقانونی شود. در این شرایط ما نیاز به یک رسانه خوب داریم. این جشنواره محلی است برای تربیت نیروهای انقلابی که انقلاب اسلامی را در جهان معرفی و از درون نقد کنند. 

طالب‌زاده گفت:‌ همواره شاهد بودیم که حقوق ایران در بخش‌های مختلف پایمال شده است،‌همواره فکر میکردم که برای ساخت پایان جنگ باید از بازیگران آمریکایی و دیالوگ‌های منحصر به فرد و درست استفاده شود حالا در یتیم‌خانه ایران به درستی این موضوع رعایت شده و از بازیگران خارجی در نقش خودشان استفاده شده است. ما باید برای اینگونه آثار جوسازی کنیم، 9 میلیون نفر ایرانی در آن شرایط تلف شدند. این عدد مگر شوخی است! فیلمسازهای دیگر هم می‌توانند فیلم بسازند و آثار سینمای تکی بسازند اما حرف من این است که بحث‌های کلیدی و مهمی زمین مانده است. حقوق ایران نباید آنقدرها هم بی‌ارزش باشد نمی‌فهمم چطور می‌توانید تا این اندازه منفعل باشید آیا بعضی‌ها حرام خورده‌اند که زبانشان باز نمی‌شود.

در ادامه این مراسم وحید جلیلی در ارتباط با بخش تجلیل‌ها در جشنواره عمار گفت: بنا داریم در این بخش از ابوالقاسم طالبی و شهید خزائی خبرنگار صدا و سیما که در سوریه به شهادت رسید،‌تجلیل کنیم. مجموعه زنان انقلابی که در طول نهضت امام (ره) در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرینی کردند تجلیل خواهد شد. خانم دباغ از این جمله هستند که ای کاش در زمان حیاتشان این اتفاق می‌افتاد اما هیهات واقع این افراد به دوره زندگیشان در این دنیا محدود نمی‌شود. 

وحید جلیلی در ادامه صحبت‌هایش در این نشست رسانه‌ای در ارتباط با سازمان تماشا و تعریفش از آن گفت: امروز چالش اصلی سینمای ایران سازمان تولید نیست،‌سازمان تماشا است. اگر تعارفات را کنار بگذاریم، جریانات سیاسی و فرهنگی خاص توانسته‌اند با حمایت‌های بی‌شائبه قدرت‌های بزرگ به سازمان تماشای خوبی برسند. ورود ماهواره‌ها به تبلیغات واقعیت قابل انکاری است که اثرش را هم در فروش آثار سینمایی می‌بینیم. فروش‌هایی که معنادار است، فیلم‌هایی که اگر 3 الی 4 سال پیش بود و به نمایش در می‌آمد یک دهم این فروش را هم به خود نمی‌دیدند. واقعاً این آثار به لحاظ استانداردهای هنری و حرفه‌ای در سطح متوسطی هستند و با اتکا به سازمان تماشا به فروش قابل توجهی دست پیدا کردند. در مقابل استراتژی تهدیدمحور و فرصت‌سوزی که در بسیاری از مدعیان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران غافل هستند چرا که ما سازمان تماشای مناسب سینمای انقلاب را نداریم و از آن بهره نمی‌بریم. 

مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در ادامه افزود: سال اخیر یکی از بهترین سال‌های سینمای انقلاب از جهت تولید بوده است فیلم‌های متعددی تولید شده و به چرخه اقدام رسیده‌اند. از فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران»‌گرفته تا فیلم سینمایی «سیانور» یا «ایستاده در غبار». گاهی برای تولید یکی از این فیلم‌ها باید سال‌ها انتظار کشید تا یکی از آنها تولید شوند، اما امسال این اتفاق افتاد. اما اگر نگاهی به فروش آنها کنیم متوجه می‌شویم که در سازمان تماشا دچار چالش جدی هستیم. اگر آقای ابوالقاسم طالبی یک فیلم 10 دقیقه‌ای با مضمون ضدانقلابی می‌ساخت صدها تریبون نمازجمعه و ... علیه او موضع می‌گرفتند، اما جای تأسف است که بعد از دنبال کردن استراتژی تهدیدمحور به جایی می‌رسیم که یک دهم اثر سینمای «یتیم‌خانه» نیستند و قابلیت آن را ندارند به دلیل برخورداری از سازمان تماشای مناسب به فروش خوب می‌رسند. 

جلیلی عنوان کرد: این‌ها مخاطب محدود را بسیج می کنند و به سینما می‌کشانند اما فیلم‌های ملی ما مسئول برجستگان عرصه سینما است متأسفانه به دلیل فرصت‌محور و فرصت‌شناس نبودن در ظاهر شکست می‌خورند. جشنواره مردمی فیلم عمار جایی برای بازسازی سازمان تماشای جمهوری اسلامی است. امیدواریم به یک شرایط طبیعی برسیم، شرایطی فراتر از دوپینگ‌های ماهواره‌ای که بتواند تصویر واقعی از داشته‌های سینمای ایران را به جهان عرضه کند. در سازمان تماشا یک سخت‌افزار و یک نرم‌افزار داریم تریبون‌های نمازجمعه می‌توانند در این بخش به ما کمک کنند که متأسفانه غافل هستند. پیامبر اکرم (ص) در چالش‌های  رسانه‌ای همواره حضور پررنگی داشتند و از هنرمند مسلمان دفاع می‌کردند رهبر انقلاب نیز این رویه را به وفور داشته‌اند،‌اما رهبر انقلاب را مقایسه کنید با اطرافیانشان که یک صدم ایشان با هنر انقلاب نسبتی ندارند. نمی‌توانیم ادعا کنیم که در یک جنگ فرهنگی هستیم و نباید به راحتی از کنار خطاهای راهبردی گذشت. اگر شبکه‌های مختلف یا مساجد و تریبون‌های نمازجمعه کمک کنند و فرصت‌محور به این موضوع نگاه شود با تحول بزرگی روبه‌رو خواهیم شد.

وی در ادامه با اشاره به جمعیت 80 میلیونی ایران و اینکه کمتر از 5 درصد آنها فیلم می‌بینند،‌ گفت: در فضای بین‌الملل ظرفیت بیش‌از آن است که بخواهیم به عنوان بخش جانبی به آن نگاه کنیم یک نمونه فیلمساز بزرگی چون لیتین بود که به ایران آمد این فیلمساز دو فیلم «چ» و «یتیم‌خانه ایران»‌، را دید که گفت من فیلم‌های کیارستمی را دوست دارم اما سوال بزرگم این است که چرا جهان کیارستمی را می‌شناسد اما ابراهیم حاتمی‌کیا و اثری چون یتیم‌خانه ایران را نمی‌شناسد و نمی‌بیند چرا جهانیان این‌ها را بایکوت کرده‌اند. این سوالی است که اهالی سینمای ایران باید از خودشان بپرسند. 

در ادامه این نشست سیدرسول منفرد طی سخنانی گفت: دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار در یکسال اخیر فیلم داستانی «هنگامه» را که اولین فیلم داستانی با عنوان شهدای مدافع حرم بود، به نمایش درآمد و همچنین برای اولین بار این اثر به بلیت‌فروشی اختیاری دست زد بدین معنی که مردم وارد سالن نمایش می‌شدند و بعد از دیدن فیلم به اندازه میزانی که رضایت داشتند، بلیتی را با هزینه دلخواه خود خریداری می‌کردند که گاهی افرادی بودند که یک بلیت را 150 هزار تومان و یا 200 هزار تومان خریداری می‌کردند و حتی یک خانم در جنوب کشور با نمایش این فیلم به یک میلیون تومان بلیت فروشی اختیاری دست یافت. فیلم داستانی «هنگامه» 180 هزار مخاطب را در 700 اکران مردمی به دست آورده است که در نهایت موفق به فروش 70 میلیون تومانی شد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از نکاتی که باید به آن اشاره کنم همکاری جشنواره مقاومت و جشنواره مردمی فیلم عمار بود که 6 فیلم را با موضوع مدافعان حرم در سراسر کشور به نمایش عمومی درآورد. همچنین طی این مدت از اکران‌کنندگان که ما را همراهی کردند تقدیر کردیم و تندیسی را به نام شهید سیاح طاهری ترتیب دیدم که به آنها اهدا می‌شود. اولین تندیس شهید سیاح طاهری به اکران‌کننده مردمی از خراسان جنوبی رسید و همین امروز در شهرستان بوکان در آذربایجان غربی اکران مردمی صورت می‌گیرد که تندیس این بخش نیز به لقمان شهابی اکران‌کننده‌ای که ما را همراهی کرده تعلق می‌گیرد. 

منفرد در ادامه در ارتباط با برگزاری بخش بین‌الملل،‌گفت: آثاری با موضوع کودتای 28 مرداد در این بخش اکران شد که همچنین در حاشیه بخش بین‌الملل لیتین فیلمساز مشهور سینمای جهان به ایران آمد و سفرهایی را به بخش‌های مختلف ایران داشت و همچنین با سینماگران مختلفی به گفت‌وگو پرداخت. همچنین دبیرخانه در این بخش سفرهای مختلفی را به شهرهای گوناگون داشت از جمله دزفول، آبادان، اهواز، گنبدکاووس، گرگان، شهرکرد و ... شهرهایی بودند که برای بررسی مسائل مختلف به آنجا سفر کرد. 

دبیر اجرایی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار درباره آثار رسیده به دبیرخانه،‌گفت: فراخوان جشنواره شهریور ماه امسال منتشر شد و تا یک الی دو هفته گذشته نیز پذیرای آثاری بود که به دبیرخانه ارسال می‌شدند در مجموع 2960 اثر به دبیرخانه رسید که نسبت به سال گذشته با افزایش 500 اثری به لحاظ کمیت مواجه بود، در بخش فیلم 1300 اثر، در بخش مستند 610 فیلم، 220 نماهنگ، 270 فیلم داستانی، 164 پویانمایی و انیمیشن و 47 اثر در بخش برنامه تلویزیونی به دبیرخانه ارسال شد. بیشترین موضوعات در ارتباط با بیداری اسلام، تاریخ معاصر و جنگ نرم بوده است. همچنین لازم است بگویم 25 فیلمنامه نیز به دبیرخانه ارسال شده است و تولیدات رادیویی که بخش جدیدی است 298  اثر بوده و همچنین در ادامه شاهد 48 نقد و مقاله خواهیم بود؛ اقلام تبلیغی 340 و لوح‌نگار 25 اثر هستند.

منفرد گفت:‌ در این دوره شاهد اکران‌های مردمی بودیم که به نسبت گذشته زودتر آغاز شد به این دلیل که مخاطبین بتوانند ارزیابی دقیق‌تری از آثار داشته باشند و محبوب‌ترین فیلم‌ها نیز به این شرح هستند.«دایو» «نبرد پنهان»، «قابلمه» و «روزگار اکبر» توانستند پرمخاطب باشند. افتتاحیه جشنواره مردمی فیلم عمار 8 دی ماه در سالن فلسطین برگزار می‌شود و اختتامیه در 17 همین ماه در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.