جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

عفیفه: شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را نباید دشمن تلویزیون بدانیم/ عدم تولید آثار ماندگار در تلویزیون به دلیل فقدان فیلمنامه خوب و کمبود بودجه است

اسماعیل عفیفه در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: اسماعیل عفیفه تهیه کننده تلویزیون گفت: رویه ای در بین عده ای دست اندرکاران تلویزیون باب شده که شبکه های اجتماعی، فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را دلیل اصلی ریزش مخاطب تلویزیون می دادند در صورتی که ما این رسانه ها را نباید دشمن تلویزیون بدانیم و بالعکس بایستی از ایده های نو و خلاقانه آن ها بهره مند شویم تا با تولید برنامه های جذاب بتوانیم مجدداً مخاطبان را به سمت رسانه ملی سوق دهیم.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «پریا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما مرتباً در پی آن هستیم که مقصران خیالی را برای ریزش شدید مخاطبان رسانه ملی پیدا کنیم در صورتی که هیچ گاه ایرادات را در خودمان جستجو نمی کنیم؛ در حال حاضر عامه مردم به سمت شبکه های اجتماعی و رسانه های جدید دیداری سوق پیدا کرده اند چرا که این شبکه ها با خلاقیت و نوآوری دریچه ای نوین را به سمت مخاطبان گشوده اند.

وی ادامه داد: بنده به هیچ عنوان این شبکه ها و رسانه ها را دشمن تلویزیون نمی دانم و معتقدم که اگر ما کمی هوشمندی به خرج دهیم این رسانه ها برایمان این فرصت را ایجاد می کنند تا جذب مخاطب کنیم؛ ما باید آگاه باشیم که مخاطبان تلویزیون تنها به دلیل اینکه برنامه های نمایشی و سریال های خوب در رسانه ملی نمایش داده نمی شوند با تلویزیون قهر نکرده اند و ما باید در تمامی زمینه ها از جمله برنامه های فرهنگی، سیاسی، خبری و... خود را تقویت و به روز رسانی کنیم و از تکرار کهنه کلیشه ها بپرهیزیم.

عفیفه تأکید کرد: متأسفانه سیاست گذاران و برنامه سازان رسانه ملی همواره از یک سری تفکرات قدیمی که از دهه ها قبل در تلویزیون حاکم بوده پیروی می کنند و سعی ندارند تا خود را به روز کنند و همین مسأله آفت اصلی است که رسانه ملی با آن دست به گریبان است و در جایی باید به صورت جدی حل شود.

این تهیه کننده تلویزیون در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که چرا مانند دهه ها قبل سریال های ماندگار و پر مخاطبی همچون «سلطان و شبان»، «روزی روزگاری»، «پدر سالار» و... تولید نمی شوند و کیفیت آثار به شدت تنزل یافته است اظهار داشت: عدم تولید آثار ماندگار در تلویزیون به دلیل فقدان فیلمنامه خوب و کمبود بودجه است از سوی دیگر متأسفانه رسانه ملی از مخاطب فاصله گرفته و به تبع فاصله گیری رسانه ملی از مخاطبان برخی از نویسندگان و کارگردانان مطرح نیز با تلویزیون فاصله گرفته اند و یا جذب شبکه نمایش خانگی شده اند، یا به سینما رفته اند و یا ترجیح می دهند دیگر در این حوزه کار نکنند.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «در مسیر زاینده رود» خاطرنشان کرد: مدیران ما هیچ گاه به این نکته توجه نداشته اند که اگر نخبگان از دست بروند کیفیت آثار نمایشی نیز پایین می آید. بنده معتقدم کارگردانان درجه یک امروز تلویزیون به هیچ عنوان با کارگردانان درجه یک چند سال قبل تلویزیون قابل قیاس نیستند. این نکته بسیار ناراحت کننده ای است که ما از آن غافل مانده ایم. ما نخبگان خود را از دست داده ایم و در واقع گنجینه های تلویزیون را فراموش کرده ایم و این در حالی است که می توانیم مجدداً آن ها را گرد هم بیاوریم.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر تمامی این مسائل فیلم و سریال خوب بودجه خوب می خواهد. قطعاً اگر آثار دهه های قبل تلویزیون ماندگار شده اند و همچنان بعد از بارها بازپخش برای مخاطبان شان دارای جذابیت هستند هم به دلیل استفاده از نیروهای متخصص و حرفه ای است و هم بودجه های بسیار خوبی برای ساخت شان صرف شده است اما امروزه بحران مالی تلویزیون باعث شده تا اغلب آثار مجبور باشند با بودجه کم فیلم های شان را تولید کنند و همین امر باعث شده تا کیفیت آثار تنزل پیدا کند.

عفیفه گفت: امیدوارم مدیران جدید سازمان صدا و سیما کمی گشاده دست تر در خطوط قرمز عمل کنند تا فیلمسازان بتوانند فیلم ها و سریال های متنوع تری را برای تلویزیون بسازند.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «میوه ممنوعه» در بخش دیگری از این گفتگو به مشکلات معیشتی و عدم امنیت شغلی اهالی سینما و تلویزیون اشاره کرد و گفت: متأسفانه امنیت شغلی به راحتی قابل دسترسی نیست و مسئولان سینما و تلویزیون نمی توانند به آسانی این امکان را برای هنرمندان فراهم آورند و همین باعث شده تا تعدادی از هنرمندان همواره قربانی شده و از چرخه کنار گذاشته شوند.

این تهیه کننده در پاسخ به این سوأل که شنیده می شود بسیاری از تهیه کنندگان از نابازیگران برای حضور در آثارشان دعوت می کنند و از آن ها پول های کلانی بابت بازی در سریال ها می گیرند و این مسأله هم بخشی از دلایل افت کیفیت آثار تلویزیونی است اظهار داشت: این اتفاقات هست و بنده منکر آن نمی شوم و معتقدم باید با این گونه موردها برخورد کرد. البته باید به این نکته توجه کرد که تهیه کنندگان نقش فروش البته اغلب برای نقش های فرعی این کارها را انجام می دهند که نمی تواند چندان در کیفیت یک اثر موثر باشد.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: البته در هر صورت این کار غیر حرفه ای است و به حیثیت فیلمسازان لطمه می زند و باید مسئولان رسانه ملی با به کار گیری چندین ناظر با تهیه کنندگان و کارگردانان نقش فروش برخورد کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.