چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸

بلاتکلیفی سینمای کودک و نظر اهالی سینما/۵

سحرخیز: چند سالی است سینمای کودک وجود خارجی ندارد و از این رو برگزاری جشنواره‌اش هم برای مدیران مهم نیست

امیرسحرخیز

سینماپرس: امیر سحرخیز کارشناس جلوه های بصری و فعال سینمای کودک گفت: امسال سالی است که برگزاری جشنواره فیلم کودک به دلیلی نامعلوم با وقفه جدی روبرو شده و مرتباً زمان برگزاری آن به تویق افتاده است البته چند سالی است سینمای کودک وجود خارجی ندارد و از این رو برگزاری شدن یا نشدن جشنواره اش هم برای مدیران مهم نیست.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «کاغذ خروس نشان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای کودک نیاز به توجه بیشتری دارد و مدیران سینمای کشور باید به این نتیجه برسند که کمی بیشتر به سینمای مهم کودک و نوجوان بها بدهند. متأسفانه سینمای کودک چند سالی است که بلاتکلیف رها شده و با اینکه چندین شورا و نهاد و حتی استان خود را متولی سینمای کودک می دانند هیچ دردی از آن درمان نشده است.

وی ادامه داد: بی توجهی به سینمای کودک و نوجوان به مثابه آن است که ما به مبحث مهم تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان بی توجه باشیم و در حوزه کتاب و کتابخوانی و... دلیلی نبینیم که کودکان را اجبار به کتاب خوانی و یا حتی تحصیل بکنیم!؛ ما باید در کشورمان کاری کنیم که حتی اگر کتاب های کودکان و نوجوانان مشتری چندانی ندارند باز هم منتشر شوند و اگر فیلم های سینمایی کودک و نوجوان گیشه سینماها را رونق نمی دهند باز هم ساخته شده و به اکران برسند.

سحرخیز تأکید کرد: سینما یک نهاد بسیار مهم است که یک تنه می تواند بار اصلی وزارتخانه ای مانند آموزش و پرورش را روی دوش بکشد؛ امروزه اکثر کشورهای دنیا به تأثیر شگرف سینما پی برده اند و به همین دلیل است که سرمایه گذاری زیادی روی آثار سینمایی شان می کنند و به خصوص برای کودکان و نوجوانان کشورهای شان مبادرت به تولید فیلم می کنند اما متأسفانه ما به دلایل مختلف همواره از این مسأله غافل مانده ایم و جز شعار دادن هیچ کاری برای رشد و ارتقای سینمای کودک در کشورمان انجام نداده ایم.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «سلام بر فرشتگان» خاطرنشان کرد: متأسفانه وضعیت انیمیشن نیز مانند سینمای کودک در حالت احتضار است و کسی به فریاد این حوزه هم نمی رسد و من امیدوارم یک بار برای همیشه مدیری دغدغه مند در سینما به این ۲ حوزه بسیار مهم توجه جدی نشان بدهد.

این طراح جلوه های ویژه سینما در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برگزار نشدن جشنواره فیلم کودک در سال جاری اظهار داشت: وجود جشنواره فیلم کودک و نوجوان در شهرستان های مختلف اعم از همدان و اصفهان و... نوعی نشاط را در این شهرها به وجود می آورد اما ما نباید بر اساس خواسته ها و نیازهای مسئولان شهری شهرستان های مختلف روند برگزاری جشنواره فیلم کودک را با نقصان روبرو کنیم و مانند امسال شاهد باشیم که جشنواره متوقف می شود.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: بنده معتقدم بهترین راهکار برای برگزاری دائمی جشنواره فیلم کودک و نوجوان این است که این جشنواره بدون صرف هزینه های هنگفت در شهر تهران برگزار شود تا سالانه حداقل یاد و نامی از آن باقی بماند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.