دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

فهیم: سینمای ایران فاصله عمیقی با مضامین دینی و مذهبی دارد/ تا زمانی که مدیران سکولار و شبه روشنفکر برکنار نشوند نمی توانیم انتظار بهبود شرایط را داشته باشیم

محمدتقی فهیم

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما همزمان با رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: متأسفانه سینمای ایران فاصله عمیقی با مضامین دینی و مذهبی دارد و ما از منظر تولید و پخش و اکران این گونه آثار با مصائب زیادی مواجه هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: با اینکه ما در کشوری زندگی می کنیم که حکومت آن بر پایه دین مبین اسلام بنا نهاده شده اما در حوزه فرهنگ و هنر همواره با مشکلات زیادی برای ترویج دین اسلام روبرو هستیم و کم کاری های زیادی در این زمینه داریم که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

فهیم تأکید کرد: طی تمامی سال هایی که از انقلاب اسلامی می گذرد تعداد محدودی آثار مذهبی مبتنی بر زندگی ائمه اطهار (ع) ساخته شده که متأسفانه تنها چند نمونه محدود و معدود آن قابل دفاع هستند و مابقی آثار جایی برای دفاع ندارند.

این منتقد سینما سپس با بیان اینکه ما نیاز به جریان سازی و راه اندازی یک موج در زمینه تولید آثار مذهبی و دینی در کشورمان داریم اظهار داشت: متأسفانه به دلیل عملکرد مدیران فرهنگی هیچ گاه در کشور ما این موج راه اندازی نشده و ما سال به سال بیشتر از آنچه که باید به آن دست پیدا کنیم دور می شویم؛ مدیران سینمایی ما گویا هنوز به این باور مهم و ارزشمند دست نیافته اند که پرداختن به مضمامین دینی و مذهبی می تواند ناجی سینمای ما باشد و به همین دلیل است که سهل انگارانه از کنار آن گذر می کنند.

وی تصریح کرد: ما تا زمانی که مدیران سکولار و شبه روشنفکر برکنار نشوند نمی توانیم انتظار بهبود شرایط را داشته باشیم؛ پی ریزی و بنیان سینما در کشور ما غلط است. ما نیاز به مدیرانی دغدغه مند داریم که با تمام توان درصدد آن باشند تا زیرساخت ها را در سینمای کشور اصلاح کنند نه اینکه مرتباً در پی ترویج نگاه های غربی در کشور باشند و از سینماگران غرب گرا و بعضاً معاند حمایت کنند.

فهیم یادآور شد: مقام معظم رهبری بارها و بارها در سخنرانی های شان فرموده اند که ما در حوزه فرهنگی دچار آسیب های جدی هستیم و حوزه فرهنگ در کشورمان دچار ولنگاری شده است اما گویا گوش هیچ یک از آقایان مسئول حتی به فرمایشات ایشان نیز بدهکار نیست و به همین دلیل است که سینمای ما را به سمت نگاه های سکولار پیش می برند؛ این همان جریان نفوذ است، ما نباید فکر کنیم که نفوذ تنها از سوی کشورهای بیگانه است و باید قاطعانه به این نتیجه برسیم که در کشور ما مدیرانی هستند که نفوذی هستند!

این منتقد خاطرنشان کرد: آنچه نیاز اصلی و اساسی حوزه فرهنگ و هنر در کشور ما است حضور مدیران معتقد است؛ اگر مدیر مدیری مدبر و معتقد باشد سینماگر هم مجبور می شود از او تأسی بگیرد. سینماگران بیشتر تکنیکی هستند و این مدیران هستند که باید محتوا و مضامین مورد نیاز جامعه اسلامی را به آن ها گوشزد کنند و از آن ها بخواهند تا بر اساس نیازهای جامعه و کشور مبادرت به ساخت فیلم کنند.

وی افزود: اما متأسفانه ما بعضاً شاهد بوده ایم که برخی مدیران به جای آنکه در پی ترویج اسلام باشند و دغدغه مسائل اسلامی و انسانی و اعتقادی را داشته باشند به دنبال خوشحال کردن شبه روشنفکران غرب زده هستند و به همین دلیل هم سالانه تعداد کثیری فیلم های مثلاً اجتماعی سیاه و تلخ تولید می کنند.

فهیم در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: آنچه مهم است سینماگران و مدیران سینمایی به آن توجه داشته باشند این است که برای ترویج دین و مذهب در سینما نیاز نیست تنها فیلم هایی از صدر اسلام ساخته شود؛ شیعه در طول تاریخ همواره مورد ظلم و ستم بوده است ما در طول تاریخ قهرمانان زیادی شیعی داشته ایم که برای ترویج مذهب جان خودشان را از دست داده اند و باید در رابطه با ایشان فیلم بسازیم.

وی ادامه داد: از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی همه موضوعاتی است که در قالب فیلم های دینی و مذهبی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ خوشبختانه مردم کشور ما تمایل زیادی به دین و مذهب ناب شیعه دارند و نمونه بارز آن را می توان در راه پیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) دید که چگونه خیل عاشقان و شیفتگان ائمه معصومین (ع) به زیارت قبور شهدای کربلا می روند.

فهیم در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: اسلام ناب محمدی (ص) امروزه مسأله اصلی دنیا است و موافقان و مخالفان زیادی دارد و سینمای جمهوری اسلامی ایران نباید ساده انگارانه از کنار آن عبور کند و ما همواره باید سعی کنیم تا فاصله هایی که میان سینمای ایران با دین و مذهب به وجود آمده را کم کنیم و دین مبین اسلام و مذهب شیعه را با آثار فرهنگی و هنری در دنیا رواج دهیم.

نظرات

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.