شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵

صبح امروز در نشست خبری مطرح شد؛

آخرین خبرها از برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» از زبان طباطبایی نژاد/ «لاله» در انتظار جذب سرمایه گذار

 نشست خبری دهمین جشنواره سینماحقیقت

سینماپرس: سیدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نشست خبری دهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت گفت: ۱۰ درصد از آثار حضور یافته در این جشنواره از تولیدات مرکز گسترش سینما مستند و تجربی است و سایر آثار در بخش سینمای مستقل تولید شبکه‌هایی چون مستند و یا سازمان رسانه هنری اوج و ... بوده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس صبح امروز نشست رسانه‌ای دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد و اهالی رسانه در سالن کنفرانس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

طباطبایی نژاد در ابتدای این نشست خبری ضایعه‌ های زائران حرم حسینی در حله و همچنین درگذشت زائرن حرم رضوی را تسلیت گفت و سپس با اعلام آمارهایی از این دوره جشنواره اظهار داشت: دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند سینما حقیقت از ۱۴ آذر ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود. افتتاحیه این جشنواره به صورت یک دورهمی با حضور مستندسازان و همچنین پیشکسوتان این عرصه برگزار خواهد شد و تا ۲۱ این ماه جشنواره ادامه دارد.

وی ادامه داد: در مجموع ۱۱۸ فیلم برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کردند که به لحاظ دوره پیشین ۱۰ درصد افزایش کمی داشته‌ایم، اما ۸۳۰ فیلم توانسته خودش را با فراخوان هماهنگ کند و به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و ۸۳۰ فیلم مورد قضاوت هیأت انتخاب قرار گرفت.

دبیر جشنواره مستند سینماحقیقت خاطرنشان کرد: در بخش جایزه شهید آوینی که ویژه آثار مقاومت، دفاع مقدس و انقلابی است ۲۲ فیلم انتخاب شده است در این میان ۱۵ فیلم  در بخش جایزه شهید آوینی حضور دارند که از میان مجموع این آثار ۷ فیلم در بخش مسابقه ملی هم حضور خواهد داشت. در این دوره سینمای مستند کرمان را مرور می‌کنیم و ۲۱ فیلم به نمایش در می‌آید، همچنین منوچهر عسگری‌فر و محمدرضا اصلانی تکریم می‌شوند و ۲۰ فیلمساز کرمانی دیگر مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

او همچنین اظهار داشت: در بخش خارج از مسابقه ۱۲ فیلم به نمایش در می‌آید و ۱۰ فیلم انتخاب شده است که با کمک صندوق بازنشستگی با مفهوم فرض بر تجربه برگزار می‌شود. به دلیل اینکه جامعه ما به سمت میانسالی می‌رود مهم دیدیم که در جشنواره به این موضوع بپردازیم، بخش جنبی دیگری نیز وجود دارد که به نام مستند «کارستان» است که توسط رخشان بنی‌اعتماد و میرطهماسب توقیف شده و ۶ فیلم از این مجموعه به کارگردانی‌های مختلف به نمایش در می‌آید. در همین بخش وورک‌شاپ و کارگاه تولید برگزار می‌شود که این کارگاه‌ها توسط همین دوستان هدایت خواهند شد. در بخش بین‌الملل دوستان ما نزدیک به آثار دو سال گذشته را رصد کرده‌اند و ۲۷ فیلم نیز در این بخش به نمایش در خواهد آمد که از این بین ۹ فیلم کوتاه، ۹ فیلم بلند و ۹ فیلم مستند نیمه‌بلند هستند. در بخشی نیز مرور آثاری را شاهد هستیم که به سینمای بحران می‌پردازد.

طباطبایی نژاد افزود: مرور جشنواره مستند کشور دانمارک را نیز شاهد هستیم که با عنوان CPH  شناخته می‌شود که از این بین ۵ فیلم مستند سینمای مستند ایتالیا هستیم که در جشنواره ما به نمایش در خواهد آمد. در مجموع ۱۸۴ فیلم ایرانی و خارجی در ایام جشنواره سینما حقیقت به نمایش در می‌آید. بازار فیلم مستند نیز از ۱۷ تا ۱۹ اذرماه در طبقه ششم پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد. لازم می‌دانم عنوان کنم که در این دوره برای سومین سال پیاپی کلاس‌هایی را با شبکه مستند اروپا EDN برگزار می‌کنند که در امداد دو سال گذشته است و امسال دوره تکمیلی آن برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که در جشنواره سینما حقیقت نیز حضور دارد، گفت:‌ ۱۰ درصد از آثار حضور یافته در این جشنواره از تولیدات مرکز گسترش سینما مستند و تجربی است، سایر آثار در بخش سینمای مستقل یا تولید شبکه‌هایی چون مستند و یا سازمان رسانه هنری اوج و ... بوده است. به دلیل اینکه آثار محیط زیستی از اهمیت زیادی برخوردار هستند در این دوره احساس کردم که باید ورود پیدا کنم و با انتخاب خودم فیلمی را در جشنواره شرکت بدهم، اما بیشتر فیلم‌ها از آثار پرتره و اجتماعی هستند.

او در ارتباط با حذف صحنه‌هایی از فیلم‌ها، ‌گفت: بحث حریم خصوصی و اشخاص همچنان برای ما مهم است، اگر نکته‌ای در این زمینه باشد باید آن را رعایت کنیم اما ما تابع نظارتی هستیم که توسط شورای نظارت ارزشیابی صورت می‌گیرد ولی به هر ترتیب فیلم‌های ما با حداقل تصحیح همراه بوده است.

طباطبایی‌نژاد گفت: در زمینه تولید مشترک تجربه‌هایی در حال رخ دادن است ضمن اینکه توسط انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند و مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی جلساتی با شبکه‌های مختلف خارجی همچون ZDF داشته‌ایم و پیگیر آن هستیم. تجربه تولید مشترک در کشور ما با نقصان همراه است اما ما در حال پیگیری این موضوع هستیم. در ارتباط با تولید برخی آثار سینمایی همچون رنج و سرمستی به کارگردانی جهانگیر الماسی باید بگویم که در انتظار اکران است و ما در این بخش نمی‌توانیم دخالتی کنیم در مورد فیلم سینمایی «شهابی از جنس بلور» باید بگویم که طی جلساتی که با مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس داشته‌ایم، قرار شد که از این فیلم سینمایی یک مینی‌سریال تهیه شود که به زودی از رسانه ملی پخش خواهد شد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در خاتمه اظهار داشت: آقای نیک‌نژاد مدعی آوردن سرمایه‌گذار بودند و سازمان سینمایی هم قبول کرد که ایشان سرمایه‌گذار بیاورند و سهمی از فیلم ببرد اما تا امروز و این لحظه ایشان موفق به جذب سرمایه‌گذار نشده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.