شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

بلاتکلیفی سینمای کودک و نظر اهالی سینما/۴

براری: افرادی قیم سینمای‌کودک شده‌اند که از ظرفیت‌های آن آگاهی ندارند/ رفوزگی سینما برای کودکان ایرانی!

اسماعیل براری

سینماپرس: اسماعیل براری کارگردان مطرح سینما و تلویزیون در رابطه با بلاتکلیفی سینمای کودک و عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک در سال جاری گفت: متأسفانه افرادی قیم سینمای کودک شده اند که از ظرفیت های این حوزه آگاهی ندارند و عدم شناخت شان نسبت به سینمای کودک باعث شده تا این سینما روز به روز بیشتر دچار اضمحلال شود.

کارگردان فیلم سینمایی «شهر در دست بچه ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده وقتی عنوان سینمای کودک را می شنونم آه عمیقی از نهادم بر می آید؛ من به شدت برای وضعیت سینمای امروز کودک در کشورمان نگران هستم و بسیار متأسفم از اینکه این گونه سینمای اینطور با بی مهری روبرو است.

وی ادامه داد: متأسفانه همه دست اندرکاران حوزه این گونه مهم سینمایی کودکان را موجوداتی با دست و پای اره شده و. بسیار ناتوان و الکن فرض می کنند و به همین دلیل است که هیچ گاه خواسته ها و نیازهای آن ها را نمی بینند و تنها بر اساس سلایق خود تصمیم می گیرند و هر کاری را که بخواهند انجام می دهند.

براری سپس با بیان اینکه سینمای کودک و تمامی سینماگران و دست اندرکاران سینمای کودک در ایران در دنیای کودکانه کودکان و نوجوانان رفوزه شده اند اظهار داشت: این کودکان هستند که دیگر ما را به دنیای خود راه نمی دهند و به نوعی سینمای کودک را تحریم کرده اند چرا که متأسفانه آثار تولید شده سینمای کودک هیچ گونه همخوانی و سنخیتی با نیازهای امروزه آن ها ندارد؛ مسئولان سینمای کودک در کشور ما تنها برای خالی نبودن عریضه سالانه چند فیلم محدود در این حوزه تولید می کنند که آن ها هم یا اکران نمی شوند و یا اگر به اکران برسند نمی توانند کودکان را مجذوب خود نمایند.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: مدیری که بر سینمای کودک مدیریت می کند باید برای کودکان تصمیم بگیرد و نه برای نیازهای مدیریتی خود؛ اما متأسفانه این گونه نیست و فقدان تصمیم گیری اصولی در حوزه سینمای کودک و نوجوان حفره های عمیقی را برای سینمای کودک در کشور ما ایجاد کرده که به آسانی نمی توان آن ها را ترمیم نمود.

کارگردان فیلم سینمایی «روز باران» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه متأسفانه جشنواره فیلم کودک هیچ گاه نتوانسته باعث رشد کودکان شود گفت: انجام کارهایی که از اساس برای سینمای کودک غلط بوده و تصمیم گیری های لحظه ای و غیر کارشناسی شده در حوزه برگزاری جشنواره فیلم کودک و به خصوص دخالت های مسئولان شهرهایی که جشنواره کودک در آنجا برگزار می شود باعث شده تا سینمای کودک مانند یتیمی باشد که چندین نفر می خواهند قیم آن باشند و در نهایت هم آن یتیم بدون سرپرست مانده است.

براری تأکید کرد: بنده شخصاً با برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان به شدت مخالفم؛ چرا که معتقدم بهتر است یا ما جشنواره ای برای کودکان نداشته باشیم و یا جشنواره ای برگزار کنیم که برای پر کردن بیلان های کاری مدیران سینمایی نباشد و تشریفات و چشم و هم چشمی در آن حرف اول و آخر را نزند؛ متأسفانه نحوه برگزاری جشنواره فیلم کودک در سال های اخیر به شدت تشریفاتی بوده و ما تنها شاهد صرف هزینه های کلان برای هتل ها و رفت و آمد ها و خوراک ها و تفریحات و... و. بوده ایم و نشانی از سینمای کودک در جشنواره ها مشاهده نشده و نمی شود.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم یک بار برای همیشه به طور جدی تکلیف سینمای یتیم و بدون سرپرست کودک در کشورمان روشن شود و به خصوص مسئولان یک نهاد را رأساً برای برگزاری این جشنواره در نظر بگیرند تا دخالت های شهرهای برگزار کننده نتواند مانعی برای برگزاری جشنواره فیلم کودک شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.