سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

روایت محمد سلوکی از پیاده روی اربعین در برنامه «فرمول یک»؛

سلوکی: پیاده روی اربعین یک جریان فرهنگی، سیاسی و مذهبی است

محمد سلوکی

سینماپرس: محمد سلوکی مجری تلویزیون با حضور در برنامه فرمول یک درباره پیاده روی اربعین و سفر به کربلا سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، برنامه «فرمول یک» در شانزدهمین روز خود میزبان محمد سلوکی، مجری بود که اخیرا همراه با کاروان هنرمندان به سفر کربلای معلا رفته بود.
سلوکی در سخنانی گفت: به نظرم پیاده روی اربعین یک جریان فرهنگی، سیاسی و مذهبی است. در سفری که به کربلا داشتیم بهرام عظیمی و دوستان زیادی بودند. شما ببینید مگر عرض اتوبانها چقدر است؟ آن همه ماشین، آن همه آدم. همه وارد کربلا می شوند و دور ضریح امام حسین می چرخند. این قصه با عقل و ریاضیات جور در نمی آید.
خندیدم و گریه کردم
وی افزود: در این سفر هم خندیدم، هم گریه کردم و هم ایده های جدیدی برای کارم پیدا کردم. ظرفیتهای جدیدی از آدمها یافتم.
توصیفاتی که از کربلا شنیده بودم غلو نبود
این مجری ادامه داد: حبیب احمدزاده می گفت ما آمده ایم اینجا مهربان باشیم. در سفر به طرز عجیبی با مردمی روبرو میشدیم که مهربان بودند. قبل از اینکه در این مراسم شرکت کنم فکر میکردم دیگران برای زیبا کردن این جریان، در برخی تعریف و توصیفاتشان غلو می کنند. میخواهند همه چیز قشنگ جلوه کنند اما همه تعریف هایی که شنیده بودم واقعی بود. جایی بود که زائران خسته از مسیر را ماساژ میدادند. پیرزنی گوشه ای نشسته بود و در چادری پول گذاشته بود تا هرکسی به پول احتیاج دارد، بردارد. واقعا شگفت انگیز بود.
سلوکی تصریح کرد: می گویند زائران کربلا پول مملکت را می برند خرج می کنند! اما آنجا اصلا پولی خرج نمی شود، دیگر خرج شام و ناهار را که همه در هر سفری باید بدهند.
وی با بیان اینکه بی نهایت به این آیین پیاده روی احترام می گذارم، ادامه داد: من می توانم کمک کنم و نظراتی بدهم تا در سالهای بعد این جریان منظم تر باشد. چرا که قطعا در سالهای بعدی جمعیت بیشتری در این مراسم شرکت خواهند کرد. اصلا فکر می کنم همین امسال هم اگر همه چیز ردیف بود، شک ندارم ۲۰، ۲۵ میلیون نفر از ایران به کربلا میرفتند.
اشتباهات مدیران فرهنگی کشور
این مجری در بخش دیگری از سخنانش گفت: میتوانم در این باره کتاب بنویسم که برخی مدیران فرهنگی چقدر نسبت به اهمیت جایگاهی که در آن حضور دارند و کار میکنند بی تفاوت و بی دانش هستند و نمی دانند مقوله فرهنگ چقدر پیچیده است. چه بلایی سرمان آمده که اتوبوس هایی که مردم را رسانده اند برای اینکه مسیر برگشتشان خالی است کرایه برگشت را هم از مردم گرفته اند، چرا باید شیشه ماشین زائری که به کربلا آمده، بشکند و از او دزدی شود. درست است که چنین چیزهایی همه جا هست اما برای یک چنین مراسی، یک دانه از این اتفاقات هم زیاد است و من این را پای اشتباهات مدیران فرهنگی کشور میگذارم.
وی یادآور شد: روایت زندگی امام حسین (ع) پر از پیامهای خوب است. به نظرم برای همه مردم دنیا اگر این روایت در سالهای بعد تعریف شود، البته نه با تعصب بلکه با مختصات دقیق و منطقی که دارد، با ویژگی هایی که امام حسین (ع) دارد، همه عاشقش می شوند و اگر نشوند باید تعجب کرد!
سلوکی در پایان گفت: از مجتبی امینی و کاروان چلچراغ تشکر می کنم که خاطره بسیار خوبی برایم ایجاد کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.