سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

بلاتکلیفی سینمای کودک و نظر اهالی سینما/۲

ترکمانی: سال ۱۳۹۵ به دلیل عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک از یاد سینماگران نخواهد رفت/ شورای تصنعی سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک باعث اضمحلال و نابودی این گونه مهم سینمایی شد

نادره ترکمانی

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینمای کودک در رابطه با بلاتکلیفی سینمای کودک و عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک در سال جاری گفت: سال ۱۳۹۵ به دلیل عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک هرگز از یاد سینماگران نخواهد رفت و مسئولان سینمای کشور و به ویژه اعضای شورای راهبردی سینمای کودک و مسئولان بنیاد سینمایی فارابی باید پاسخگوی چرایی این اتفاق باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه آنچه بعد از مدت ها برای همه اهالی دغدغه مند سینمای کودک بدل به یقین شده این است که شورای تصنعی سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک نه تنها نتوانست هیچ قدم مثبتی برای سینمای بحران زده کودک بردارد بلکه باعث اضمحلال و نابودی این گونه مهم سینمایی شد و به دلیل عملکرد ضعیف آن ها است که اینک پس از سال ها برگزاری جشنواره فیلم کودک به حالت تعلیق درآمده است.

وی ادامه داد: طی این سال ها اگر سینمای کودک نفس نفس زنان به راه خود ادامه می داد تنها به دلیل حضور سینماگران دغدغه مند این عرصه بود و مسئولان سینمای کشور و اعضای شورای راهبردی سینمای کودک به جز دادن شعارهای رنگارنگ هیچ قدم مثبتی برای احیای این سینما برنداشتند.

ترکمانی سپس با بیان اینکه ناآگاهی اعضای این شورا باعث شد تا سال گذشته به اشتباه جشنواره فیلم های کودکان از نوجوانان جدا شود اظهار داشت: نکته قابل تأمل اینجا است که سال گذشته فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان هرچقدر به این اتفاق نامبارک اعتراض کردند گوش مسئولان سینمایی و اعضای شورای راهبردی سینمای کودک به آن بدهکار نبود و اینک پس از یک دوره برگزاری تفکیک شده این ۲ جشنواره به این نتیجه رسیدند که چه کار غلطی انجام داده اند.

مدرس سابق انجمن سینمای جوانان ایران خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بی تدبیری مسئولان سینمایی باعث شده تا مسئولان اصفهان برای برگزاری جشنواره کودک تصمیم گیری کنند؛ گویا مسئولان اصفهان به این نتیجه رسیده اند که سینمای کودک هیچ گونه متولی ندارد و به همین دلیل است که می خواهند اختیار کامل این گونه سینمایی را در دست خود بگیرند و متأسفانه مسئولان سینمایی هم با بی تدبیری همه جانبه از آن ها حمایت می کنند.

این فیلمساز با اشاره به مصاحبه اخیر رضاداد با یکی از خبرگزاری ها گفت: زمانی که از آقای رضاداد به عنوان دبیر جشنواره فیلم کودک سوأل شده که آیا برگزاری جشنواره فیلم کودک در اواخر خردادماه و زمان تعطیلی مدارس نگران کننده نیست ایشان پاسخ داده اند: «دوستان در اصفهان این نگرانی را ندارند»؛ حال سوأل بنده این است که آیا دوستان در اصفهان باید نگرانی این مسائل را داشته باشند و یا دست اندرکاران سینمای کودک؟

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» تأکید کرد: یکی دیگر از بی تدبیری های مسئولان سینمایی این است که زمان برگزاری این جشنواره مهم را به خرداد ماه موکول کرده اند و گویا ایشان فراموش کرده اند که در آن ایام فصل امتحانات مدارس است و پس از آن سفرهای خانوادگی آغاز شده و به خصوص ماه مبارک رمضان نیز در پیش است!

وی افزود: سوأل مهمی که بنده از مسئولان سینمای کودک دارم این است که اصلاً اشکال برگزاری این جشنواره در تهران چیست؟ چرا جشنواره فیلم کودک را در تهران برگزار نمی کنید و هزینه های هنگفتی که صرف هتل و رفت و آمدهای خبرنگاران و سینماگران به شهرهای دیگر از جمله اصفهان می شود را صرف زیرساخت های سینمای کودک نمی کنید؟

ترکمانی یادآور شد: جشنواره فیلم کودک پس از سال ها برگزاری اش در شهرهایی نظیر تهران، کرمان، اصفهان و همدان هنوز صاحب یک جایگاه مشخص نشده و این بسیار تأسف بار است؛ من نمی دانم چرا ما باید همه ساله دغدغه مکان برگزاری این جشنواره را داشته باشیم در صورتی که شهر تهران بهترین مکان برای برگزاری این رویداد مهم سینمایی است؟

این کارگردان در ادامه این گفتگو با تأکید بر اینکه کارهای بدون کارشناسی و عدم در نظر گرفتن ظرفیت های سینمای ایران باعث اضمحلال بیشتر سینمای کودک شده است اظهار داشت: وضعیت سینمای کودک روز به روز بغرنج تر از گذشته می شود و دلیل اصلی آن این است که افرادی مسئول سینمای کودک شده اند که رسماً دغدغه ای ندارند و راه های منطقی، عملی و مفید را برای احیای این گونه مهم سینمایی در نظر نمی گیرند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: سینمای ایران زمانی با فیلم هایی نظیر «خمره»، «کلید»، «بچه های آسمان»، «به رنگ خدا» و... که در ژانر سینمایی کودک بودند توانست در دنیا جای خود را باز کند و چشم جهانیان را به سینمای ایران خیره کند اما امروزه بی تدبیری مسئولان سینمایی باعث می شود تا رسماً این سینمای مهم به سمت نابودی و اضمحلال برود و این بسیار دردناک است.

ترکمانی در خاتمه این گفتگو افزود: به اعضای شورای راهبردی سینمای کودک و سایر مدیران سینمایی تذکر می دهم که شعار دادن دیگر کافی است؛ عملکرد غلط ایشان طی سال های اخیر سینمای کودک را نابود کرده و بهتر است مدیریت سینمای کودک را به دست افرادی بسپارند که دغدغه احیای این سینما را دارند.

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۱۸:۱۱
    0 0
    در خبرها گفته شده است که جشنواره کودک سال آینده پس از ماه رمضان برگزار می شود. اشکالی که وجود دارد آن استکه همین چند فیلمی که امسال ساخته شده اند، اکران عمومی اشان یکسال به عقب می افتد. با فرض اینکه در صف اکران سایر آثار سینمایی سال آتی جای خالی برای آنها باشد. فروش بسیار ضعیف سه فیلم کودک امسال متاسفانه ناقوس مرگ سینمای کودک را بصدا درآورده و به نظر می رسد مادام که عنصر تخیل در فیلم کودک با استفاده از فناوری های روز سینما نظیر تلفیق انیمیشن و رئال مورد توجه فیلمسازان قرار نگیرد، راه به جایی نخواهیم برد. شورای راهبردی در عمل شورای فیلمنامه خوانی بوده است و کوشیده آثار ضعیف آویزان فارابی نشوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.