دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

حاجی پور: نقدهای بسیاری به وضعیت تئاتر وارد است/ باید به نسل جدید هنرهای نمایشی بیش از پیش بها داده شود

احسان حاجی پور در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: احسان حاجی پور که این روزها نمایش «معاشر» را با حضور جمعی از بازیگران سینما و تلویزیون روی صحنه برده است گفت: حضور در تالار سنگلج برای من به مثابه یک رویا بود و بسیار خوشحالم که توانستم نمایشم را در این سالن تاریخ ساز تئاتر کشور روی صحنه ببرم.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نمایش «معاشر» در چند دهه اخیر اولین نمایش رئالیستی است که در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می رود و تا امروز استقبال از این نمایش بسیار خوب بوده است؛ اجرا در تماشاخانه سنگلج به دلیل قدمت و تاریخی که دارد و جریان سازی که در تاریخ تئاتر ایران کرده برای من یک رویا بود.

حاجی پور ادامه داد: سنگلج به عنوان قدیمی ترین تماشاخانه قدیمی شهر تهران است که در سال های گذشته با نگاهی خاص نمایش های سنتی را کار می کرد که مدیریت جدید با تغییر دیدگاه نسبت به نمایش ایرانی اجازه اجرای این نمایش را در این تماشاخانه به ما داده است. درصد زیادی از استقبال خوبی که صورت گرفته به گروه بازیگری و جنس جدیدی از نمایش که در آنجا ارائه می شود برمی گردد.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سوأل که شنیده می شود اعتراضات زیادی نسبت به عملکرد مدیر این تماشاخانه وجود دارد که چرا این سالن را در اختیار شما قرار داده اظهار داشت: سنگلج پایگاهی برای نمایش های آیینی و سنتی بود. در حال حاضر این تعریف امروز جامع تر شده و نمایش های ایرانی را هم این تماشاخانه با جغرافیای ایران در بر می گیرد. این نگاهی جدید در تماشاخانه سنگلج در یک سال گذشته است که نمایش های فوق العاده ای را نیز در این روزها دیده ایم.

وی تأکید کرد: نمایش «معاشر» نیز در راستای همین دیدگاهی که وجود دارد اجرا می شود. داستان این نمایش درباره خانواده‌ای است که مسیر زندگی‌شان بعد از ۱۶ سال، در یک شب دچار تغییراتی می‌شود. خط داستان این نمایش بیشتر روایتی است و مفهوم کلی‌تری از روابط بین آدم‌ها در آن تنیده شده است. در این نمایش، ۲ نسل مختلف حضور دارند و روابط بین آنها واکاوی می‌شود.

حاجی پور در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه  باید به نسل جدید هنرهای نمایشی بیش از پیش بها داده شود اظهار داشت: نقدهای بسیاری به وضعیت تئاتر وارد است اما واقعیت این است که تئاتر باید به سمت جذب تماشاگران بیشتر و تربیت مخاطب بیشتر برود این اتفاقی است که در این چند دهه رخ نداده است و من امیدوارم با بها دادن به نسل جدید حوزه تئاتر و نمایش این اتفاق محقق شود.

وی ادامه داد:  تئاتری ها گاه مجبور هستند زیر بار مسائلی بروند که به هیچ وجه نمی توان آن را پذیرفت. بنده معتقدم باید حمایت هایی از تئاتر خصوصی در نظر گرفته شود و تعریف جامع تری از این بخش از تئاتر کشورمان صورت بگیرد. این اتفاق در حال رخ دادن است و کم کم در این مسیر در حال پیشروی هستیم.

گفتنی است؛ لیلا برخورداری، فریدون محرابی، نفیسه روشن، جواد یحیوی، سمیرا صبوری، مژگان رایگان، ملیکا بکایی و رضا مرشد از  بازیگران این نمایش هستند. همچنین فریدون محرابی که این روزها در نمایش «سردار» هنرنمایی می‌کند، در «معاشر»   شخصیت متفاوتی را نسبت به آثار قبلی خود بازی می کند.
 
سایر عوامل این نمایش عبارتند از: انتخاب بازیگر و مجری طرح: مازیار رضاخانی، طراح لباس: فرامرز فرمانی، طراح صحنه: محمد صبوری، طراح گریم: بهاره خلیلی،   موسیقی: داریوش صالح پور و هادی فیض آبادی.
 
نمایش «معاشر» در آبان و آذر ماه هر شب ساعت ۱۹:۴۵ در تماشاخانه سنگلج  اجرا می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.