جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۷

مدیر شبکه مستند در گفتگو با سینماپرس؛

غفوری: از پخش مستندهای نقادانه استقبال می کنیم/ از اقتصاد و آسیبهای اجتماعی تا ایران و انقلاب اسلامی محورهای حمایتی شبکه مستند

سلیم غفوری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: سیدسلیم غفوری مدیر شبکه مستند و مستندساز گفت:تنها خط قرمز ما مستندهایی هستند که نگاهی سیاه به جامعه و کشورمان دارند و ما این مستندها را مستندهایی سیاه نما می دانیم که طبعاً بنای مان بر این نیست که شبکه مستند این گونه آثار را پخش کند ولی قطعاً از پخش مستندهای نقادانه حمایت خواهیم کرد. به همین دلیل در مدتی که مدیریت شبکه مستند را بر عهده داشتم آثار فیلمسازان متعددی که دغدغه هایی متفاوت داشته اند را پخش کرده ایم.

غفوری ادامه داد: ما در این شبکه مستندهایی که در زمینه های مختلف نقدهای جدی دارند را پخش خواهیم کرد؛ بنده معتقدم یک اثر نقادانه زمانی خوب است که یک مشکل را درست معرفی کند اما اگر یک مستند بخواهد تصویری سیاه و منفی از جامعه نشان دهد به نظر من پخش آن کمکی به مردم و جامعه ما نخواهد کرد.

مدیر شبکه مستند خاطرنشان کرد: بنده اعتقاد دارم که جامعه مستند ما یک جامعه شریف است که خودشان می دانند چه حرف هایی را چگونه بزنند و ما اگر بخواهیم تعداد مستندهای غیر قابل پخش در تلویزیون را عنوان کنیم بیش از ۱۰۰۰ اثر این گونه هستند!

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه ما طبعاً باید در شبکه مستند برنامه هایی داشته باشیم که به رشد سینمای مستند در تلویزیون کمک کند اظهار داشت: تمام تلاش ما بر این است که ارزش واقعی سینمای مستند مشخص شود؛   سعی ما بر این بوده که جدول پخش بهتری برای این شبکه در نظر بگیریم و در نظر داریم فیلم های جذاب و به روز دنیا را در شبکه مستند پخش کنیم تا آثار مستند در ساعات مناسب پخش و دیده شوند.

غفوری افزود: رویکرد ما بر این بوده که جدول پخش متنوع باشد تا موضوعات و نیازمندی هایی که مخاطبان ما دارند در جدول پخش گنجانده شود. بخشی از این سیاست ما در تولید و بخشی دیگر در تعامل با سایر مراکزی که در زمینه سینمای مستند کشور فعال هستند شکل می گیرد و ما سعی داشتیم این تعامل در بهترین شکل ممکن اتفاق افتد و ما با مراکزی که در حوزه سینمای مستند فعالیت داشتند همکاری داشتیم و در این زمینه توافقات بسیار خوبی صورت گرفته است.

این مدیر تلویزیون ادامه داد: ما به طور کلی ۵حوزه را به عنوان حوزه های اصلی مشخص کرده ایم؛ یکی از این حوزه ها بخش اقتصاد است که در آن به فضای کسب و کار، تولید و فنی خواهیم پرداخت، حوزه دیگر کمک به کاهش آسیب های اجتماعی است، کمک به کاهش طلاق، اعتیاد و بالا بردن فرهنگ شهروندی از سیاست های ما در این زمینه است. حوزه سومی که در نظر داریم مسأله ایران است، به عنوان مثال می توان به تاریخ و اقوام ایران و معرفی مناطق توریستی کشورمان اشاره کرد. محور چهارم سبک زندگی است و محور پنجمی که در نظر داریم انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و فضای تحولات منطقه است.

وی تصریح کرد: این پنج حوزه ای که اشاره کردم اولویت های اصلی شبکه مستند هستند و به هیچ وجه به هیچکدام از آن ها بیش از دیگر حوزه ها نخواهیم پرداخت. ما در این پنج حوزه از مستندسازهایی که قصد همکاری با صدا و سیما و شبکه مستند را دارند در بخش تولید حمایت می کنیم. از نظر من به اندازه کافی به موضوعات استراتژیک و موضوعات منطقه پرداخته نشده است. ما پس از گذشت نزدیک به ۳۰ سال از اتمام جنگ تحمیلی هنوز مستندی تحلیلی و جامع راجع به دفاع مقدس و جنگمان نداریم. مسائلی از این دست که چرا جنگیدیم، جنگ چگونه آغاز شد و فضای جهانی در زمان جنگ چگونه بود، مسائلی هستند که به عنوان مستند به هیچ عنوان به آنها نپرداخته ایم.

غفوری سپس با تأکید بر اینکه ما در موضوع تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی و تحولات منطقه نیز در بخش سینمای مستند کم کاری داشته ایم گفت: این به معنای نفی کارهای خوبی که تولید شده اند نیست، به عنوان مثال در بحث تحولات منطقه مستندهای خوبی ساخته شده است که عموم این مستندها را کارگردان های جوان تولید کرده اند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: سختی کار در حوزه مستندهایی با موضوع تحولات منطقه، عدم پیدا کردن سوژه های مناسب، حجم و وسعت اتفاقاتی که می افتد، بضاعت مستندسازهای ما، کمبود منابع و اعتبارات لازم در حیطه سینمای مستند در بحث بودجه قطعاً مشکلاتی هستند که باعث کم کاری مستندسازان در این زمینه شده اند. در واقع عوامل مختلف باعث شده اند حجم لازمی که سینمای مستند ما نیازمند آن در زمینه های مختلف است را نداشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.