یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

موضع سینمای ایران در قبال هنر انقلاب/۱

دیندار: متأسفانه برخی از مدیران و هنرمندان در دام نگاه های روشنفکری غرب گرفتار شده اند/ سینمای ما همواره بر اساس موج های زودگذر حرکت می کند

محمد دیندار

سینماپرس: محمد دیندار منتقد و فیلمنامه نویس سینما گفت: متأسفانه برخی از مدیران و هنرمندان در دام نگاه های روشنفکری غرب گرفتار شده اند و همواره درصدد ترویج این نوع نگاه در عرصه فرهنگ و هنر کشور هستند که کاری بسیار غلط و اشتباه است و باید جلوی آن گرفته شود.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در نمایشگاه مطبوعات افزود: وقایع انقلاب شکوهمند اسلامی و هشت سال دفاع مقدس جزو وقایعی هستند که ما همواره باید از آن ها درس بگیریم و در تمامی امور کشورمان از آن ها بهره مند شویم؛ اما متأسفانه آنچه شاهد هستیم این است که نه تنها هیچ گونه الگوبرداری از این وقایع در حوزه فرهنگ و هنر نمی شود بلکه برخی افراد در قبال آن ایستادگی کرده و موضع می گیرند!

وی ادامه داد: ما همواره شاهد آن هستیم که بعد از گذشت ده ها سال از جنگ های جهانی اول و دوم همچنان در سینمای جهان و به ویژه سینمای آمریکا فیلم هایی مرتبط با این موضوع ساخته می شوند؛ دلیل اصلی این امر هم آن است که حکومت های غربی به نفع سیاست های داخلی و خارجی شان از این وقایع بهره برداری می کنند؛ جنگ ها تاریخ ساز هستند و هیچ کشوری نمی گذارد که جنگ ها و انقلاب هایش به آسانی فراموش شوند اما گویا دست هایی پنهان در کشور ما وجود دارد که مایلند این گونه وقایع رسماً به فراموشی سپرده شوند.

دیندار خاطرنشان کرد: ما باید از وقایع گذشته کشورمان الگو بگیریم و در مقابل مشکلات داخلی و خارجی ایستادگی کنیم و این اتفاق زمانی محقق می شود که مدیرانی دغدغه مند در تمامی حوزه ها و به خصوص در حوزه فرهنگی و هنری به کار گمارده شوند و با یکدیگر تعامل و همدلی داشته باشند و صمیمانه بخواهند که مشکلات شان را برطرف کنند.

این فیلمنامه نویس تأکید کرد:  متأسفانه سینمای ما همواره بر اساس موج های زودگذر حرکت می کند و به همین علت است که زمانی سینماگران ما دنباله روی سینمای اجتماعی هستند و زمانی دیگر سینمای تلخ و سیاه مورد توجه سینماگران قرار می گیرد و هیچ یک از آن ها هم به ثبات نمی رسد!

وی افزود: متاسفانه امروزه از هنر انقلاب تنها نامی باقی مانده است و افراد دغدغه مند باید دست در دست هم بگذارند تا هنر انقلاب را در کشور زنده کنند؛ ما اگر بخواهیم در مسیر احیای تمدن غنی اسلامی که رهبر فرزانه انقلاب بارها به آن اشاره کرده اند حرکت کنیم بایستی از طریق آثار فرهنگی و هنری این کار را انجام دهیم چرا که تجربه ثابت کرده زبان هنر بسیار تاثیرگذار تر از سایر حوزه ها است و می تواند با مردم ارتباط تنگاتنگی را برقرار نماید.

این منتقد سینما در پاسخ به این سوأل که وظیفه نهادهای ناظر بر عملکرد مدیران فرهنگی چیست اظهار داشت: برای کمیسیون فرهنگی مجلس متأسفم!؛   اکثر نماینده ها که ادعای فرهنگی بودن دارند عضو کمیسیون نمی شوند و تعدادی مجبور هستند عضو این کمیسیون شوند چرا که در کمیسیون های دیگر راه برای حضورشان باز نیست!

وی خاطرنشان کرد: مجلس در رأس امور است و کمیسیون هم باید در رأس امور باشد. نمایندگان باید دغدغه داشته باشند و سینما و موسیقی و تئاتر را بشناسند و دغدغه آن را داشته باشند تا فرهنگ را به رشد و اعتلا برسانند. باید با جامعه هنری ارتباط خوبی داشته باشند. باید استراتژی فرهنگ کشور به درستی طراحی و تصویب شود.

دیندار در بخش دیگری از این گفتگو گفت: ما در سینمای کشورمان نیاز به قهرمان داریم؛ ما باید سمبلی از قهرمانان را در آثارمان متجلی کنیم اما متأسفانه حتی آثار دفاع مقدسی ما به سمت روشنفکرنمایی پیش رفته اند داشتن قهرمان بر اساس ایدئولوژی مهم است. ولی قهرمان نداریم و این اشتباه است!

وی در خاتمه تأکید کرد: هنر انقلاب نمی تواند توسط افرادی تدوین و اجرایی شود که اصولاً با مفهوم «انقلاب» و «انقلابی بودن» میانه ای ندارند و همواره در دیدگاه هایشان دچار کمبود نگاه ارزشی هستند؛ ما در این راستا نیاز به یک تحول جدی و اساسی داریم و بایستی با نظارت تمامی مراجع و دستگاه های ذیربط، تنها کسانی در رأس کار باشند که انقلاب اسلامی را قبول داشته و با آن عجین هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.