چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳

گوشه ای از «قحطی ایران» روی پرده سینماها

یتیم خانه ایران

جام جم: «یتیمخانه ایران» به موضوعی می‌پردازد که کمتر کسی در اثری نمایشی و سینمایی سراغ آن رفت؛ قحطی ایران در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ و در پی اشغال کشور توسط روس‌ها و انگلیسی‌ها. طالبی فیلمی کلاسیک و پرزحمت ساخته که ارزش تماشا را دارد.

دو فیلم جدید سینمایی از امروز به چرخه اکران افزوده می‌شوند و تماشاگران می‌توانند به تماشای فیلم‌های «یتیمخانه ایران» و «متولد ۶۵» بنشینند؛ دو فیلم در دو فضای مختلف که می‌توانند باعث تنوع هرچه بیشتر آثار کنونی روی پرده سینما شوند. با اضافه شدن چند فیلم دیگر در روزهای آینده، تغییرفصل سینماها شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد.

فیلمی از کارگردان «قلاده‌های طلا»

بی‌تردید «قلاده‌های طلا»، یکی از جنجالی‌ترین و پرسروصداترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است و حتی منتقدان فیلم هم نمی‌توانند تاثیر و جریانی که فیلم راه انداخت را نادیده بگیرند. حالا ابوالقاسم طالبی، کارگردان این اثر پس از چند سال با فیلم مهم دیگری به سینما بازگشته است.

«یتیمخانه ایران» به موضوعی می‌پردازد که کمتر کسی در اثری نمایشی و سینمایی سراغ آن رفت؛ قحطی ایران در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ و در پی اشغال کشور توسط روس‌ها و انگلیسی‌ها. طالبی فیلمی کلاسیک و پرزحمت ساخته که ارزش تماشا را دارد. علیرام نورایی که پیشتر در «قلاده‌های طلا» هم کار کرده بود، نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند و جعفر دهقان، قطب‌الدین صادقی و فرخ نعمتی از دیگر بازیگران فیلم هستند.

حل مشکل فیلم

«یتیمخانه ایران» باوجود زمان قطعی اکران آن که از قبل اعلام شده بود، در دو روز گذشته با حاشیه‌ای مواجه و اخباری مبنی بر اکران نشدن آن منتشر شد. دلیل اصلی این ماجرا هم تعلیق شرکت پخش‌کننده فیلم، به علت پخش تیزر محصولات پیشین شرکت از شبکه ماهواره‌ای جم بود. اما سرانجام ظهر روز گذشته، مساله ختم بخیر شد و این فیلم از امروز رنگ پرده سینما را می‌بیند.

براساس ایمیلی که روز گذشته از روابط‌عمومی سازمان سینمایی به جام‌جم ارسال شد و پیرو مذاکره حجت‌الله ایوبی با حجت‌الاسلام والمسلمین منصوری، بازپرس رسیدگی‌کننده به پرونده شرکت‌های تعلیق‌شده و با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضاییه، مشکل اکران فیلم‌های دفاتر تعلیق‌شده فیلمیران (شرکت پخش‌کننده یتیمخانه ایران)، نورتابان و پویا فیلم مرتفع شده و ادامه فعالیت این دفاتر بلامانع است.

پیرو این توافق، فیلم‌های سینمایی «یتیمخانه ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی، «متولد ۶۵ »ساخته مجید توکلی و «نفس» ساخته نرگس آبیار – که پخش‌کننده آن نورتابان است - به موقع اکران خواهد شد.

ضمن این‌که از تاریخ انتشار این خبر تیزرهای تبلیغی فیلم‌های سینمایی که از شبکه GEM پخش شوند، شامل برخورد قانونی خواهد شد.

سازمان سینمایی ضمن سپاس از مسئولان قوه قضاییه برای برخورد مشفقانه و رأفت اسلامی، از تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و سرمایه‌گذاران سینما می‌خواهد به موازین قانونی ابلاغ‌شده احترام گذاشته و نسبت به مسئولیت اجتماعی خود اهتمام ورزند. سازمان سینمایی در ادامه اعلام کرده، نسبت به تخلفات احتمالی حساس بوده و با آن برخورد لازم را خواهد کرد.

یک گفت‌وگوی جذاب و خواندنی با علیرام نورایی

علیرام نورایی، بازیگری که فیلم یتیمخانه ایران با بازی او در نقش اصلی از امروز در سینماهای کشور اکران می‌شود، به‌تازگی مهمان ما در روزنامه جام‌جم بود. او چندی پیش و در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، برنده یک جایزه مهم و بسیار ارزشمند شد؛ جایزه بهترین بازیگر از نگاه خانواده معزز شهدا. بازیگر خوش‌اخلاق و متین تلویزیون و سینما و آثاری چون قلاده‌های طلا، آسپرین، جاده چالوس، استرداد، نفوذی، گلوگاه شیطان و جابرین حیان در گفت‌وگو با ما، حرف‌های مهم و جنجالی مطرح کرد که از الان شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم. مصاحبه با نورایی ابتدای هفته آینده در همین صفحه منتشر خواهد شد. نورایی این روزها مشغول بازی در جدیدترین فیلم سینمایی پرویز شیخ طادی است که «چشمان خیس پروانه» نام دارد.

«نفس»؛ یک قدم تا اکران

به جز دو فیلم یتیمخانه ایران و متولد ۶۵ که نمایش خود را از امروز آغاز می‌کنند، فیلم‌های دیگری هم به زودی در سینماها اکران می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی که قرار است در آینده‌ای نزدیک در سینماها اکران شود، «نفس» آخرین ساخته نرگس آبیار است. این فیلم پربازیگر پس از پایان اکران فیلم «این زن حقش را می‌خواهد»، به نمایش درمی آید. خیلی‌ها منتظرند ببینند آبیار پس از موفقیت و بازخوردهای خوب «شیار ۱۴۳»، چه محصولی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

«نفس» که بازیگرانی چون پانته‌آ پناهی‌ها، مهران احمدی، سیامک صفری و جمشید هاشم‌پور در آن بازی می‌کنند، در سی‌و چهارمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی را دریافت کرد. این اثر سینمایی که بخش‌هایی از آن به شکل انیمیشن ساخته شده، قصه زندگی یک دختر خردسال با بازی ساره نور موسوی را در اواخر دهه ۵۰ روایت می‌کند.

مبارک و پری دریایی در راه سینما

از فیلم‌های دیگری که به زودی اکران می‌شوند، می‌توان به آثاری چون «مبارک» ساخته محمدرضا نجفی امامی و «پری دریایی» به کارگردانی امیرمسعود آقاباباییان اشاره کرد که به ترتیب به نمایش عمومی درمی‌آیند. «مبارک» فیلمی رئال- انیمیشن است که الناز شاکردوست نقش اصلی آن را بازی می‌کند و «پری دریایی» هم فیلمی با بازی امیرآقایی، اصغر همت و شاهرخ فروتنیان است.

«آشوب» ساخته کاظم راست گفتار هم از دیگر فیلم‌های در نوبت اکران است. داریوش فرهنگ، محمدرضا شریفی‌نیا، فرهاد آییش، آتیلا پسیانی، همایون ارشادی، کوروش تهامی، محمدرضا هدایتی، امیرحسین صدیق، شهره لرستانی، لیلا اوتادی، یکتا ناصر و خسرو امیرصادقی از بازیگران این فیلم هستند که قصه‌اش در دهه ۲۰ می‌گذرد.

«چهار اصفهانی در بغداد» ساخته محمدرضا ممتاز، یکی دیگر از این آثار پشت خط اکران است. اکبر عبدی، نسرین مقانلو، جعفر دهقان، قاسم زارع، ارژنگ امیرفضلی، کاظم افرندنیا، کیمیا بابائیان، پوراندخت مهیمن، سیروس کهوری‌نژاد و محمود مقامی در این کمدی دفاع مقدسی بازی می‌کنند.

فیلمی برای دهه شصتی ها

«متولد ۶۵» نخستین ساخته سینمایی مجید توکلی هم، فیلم جدید دیگری است که از امروز در سینماها اکران می‌شود. فیلم توکلی سال گذشته در بخش نگاه نو – فیلمسازان فیلم اولی- جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نظرات نسبتا مثبتی را هم در پی داشت. البته سال گذشته باوجود فیلم‌های شایسته و قدرتمندی در بخش نگاه نو همچون ایستاده در غبار و ابد و یک روز، فیلم‌هایی مثل متولد ۶۵ چندان به چشم نیامدند.

«متولد ۶۵» قصه دو دلداده جوان است که در خیالپردازی و رویاهایشان، خود را در جایگاه و موقعیت ممتازی به لحاظ مالی و طبقاتی می‌بینند و در سودای یک زندگی آنچنانی به سر می‌برند. برای همین در یک بازی بامزه تصمیم می‌گیرند، سری به زندگی بالاشهری‌ها بزنند، اما یک جایی شوخی شوخی همه چیز جدی می‌شود و آنها در موقعیتی خطرناک گرفتار می‌شوند.

پدرام شریفی و هنگامه حمیدزاده، نقش‌های اصلی فیلم را بازی می‌کنند. پدرام شریفی را مدتی است که در فیلم‌های مختلف می‌بینیم. از «بادیگارد» و «سایه» که اکران خود را پشت سرگذاشتند تا همین فیلم درحال اکرانِ «سیانور» که شریفی در آن نقش امیر فخرا را بازی می‌کند و درگیر یک ماجرای عشقی و کاری می‌شود. او در ضمن سابقه بازی در «ماهی و گربه» ساخته تحسین شده شهرام مکری را هم دارد.

هنگامه حمیدزاده هم بازیگر جوانی است که پیشتر او را در فیلم «اشباح» ساخته داریوش مهرجویی دیدیم. او همچنین همین امسال و تا چند وقت پیش با فیلم «آبنبات چوبی» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش، روی پرده سینماها حضور داشت و تماشاگران بازی او و سحر قریشی و رضا عطاران را در این اثر اجتماعی دیدند.

به جز این دو بازیگر، مریم سعادت، احسان امانی، علیرضا استادی و آنا نعمتی هم در «متولد ۶۵» بازی می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.