سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶

رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان عنوان کرد؛

نمی‌دانم تهیه‌کننده بازداشتی از کجا آمده است؟/ آقازاده‌هایی که تهیه‌کننده می‌شوند!

سید ضیاء هاشمی در ضیافت افطار جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران

سینماپرس: از لحاظ مالی برای ساختن فیلم یا سریال در ایران از 2 شیوه استفاده می‌شود؛ نخستین شیوه استفاده از وام و بودجه دولتی است که توسط دولت یا نهادهای شبه‌دولتی تأمین می‌شود و دوم تولید توسط بخش خصوصی است.

یک جریان سوم هم در این میانه وجود دارد و آن هم پول‌های کلانی که از طریق برخی عشق سلبریتی‌ها به دلایل گوناگون وارد سینما می‌شود و البته به واسطه آن هرازگاه محصولات متفاوتی هم خلق می‌شوند اما عقبه مشکوک واردکنندگان این پول‌هاست که کار را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

سهل الوصول بودن ورود به سینما و البته عطشی که در میان سینماگران برای جذب سرمایه وجود دارد مهم‌ترین دلیل رشد این جریان سوم است؛ جریانی که خیلی سریع از کمبودهای قانونی موجود در صنف سینما هم استفاده کرده و خود را به‌عنوان تهیه‌کننده در سینما جا می‌زند.
اینکه چرا هر شخص بدون عقبه سینمایی می‌تواند با سرمایه‌گذاری در یکی، 2 پروژه سینمایی در قامت تهیه‌کننده جای گیرد، پرسشی است که بیش از همه کارکشته‌های صنف تهیه‌کنندگان باید به آن پاسخ دهند.

سرمایه‌گذاری فقط یکی از آیتم‌های تهیه‌کنندگی است
آقای سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده باسابقه و رییس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران درباره شرایط عضویت در صنف تهیه‌کنندگان به «صبح نو» گفت: عضویت در این صنف چندین ملاک دارد و تا 100 امتیاز را دربرمی‌گیرد. ابتدا تحصیلات آکادمیک مرتبط با تهیه‌کنندگی سینماست و سپس حضور و فعالیت مستمر و طولانی مدت در عرصه سینما. این طور نیست که هر کس سرمایه‌گذار باشد بتواند به عضویت اتحادیه تهیه‌کنندگان درآید و در ملاک‌هایی که گذاشته شده سرمایه‌گذاری فقط یکی از آیتم‌هاست.
وی در ادامه بیان کرد: طی دورانی خاص یک سری اختلافات میان تهیه‌کنندگان ایجاد شد و تشکیل صنف‌های موازی و البته ضعیف موجب شد افرادی کم تجربه تهیه‌کننده شوند. با این حال به‌زودی یک پالایش صنفی جامع صورت خواهد گرفت و بر اساس دستورالعملی که در شورای عالی تهیه‌کنندگان تصویب شده، تمامی تهیه‌کنندگان مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و از یک فیلترینگ مشترک رد می‌شوند تا مشکلات این حیطه کمتر شود.

باید عقبه تهیه‌کنندگان سینما بررسی شود
هاشمی درباره تهیه‌کننده‌ای که به شیوه سرمایه‌گذاری وارد کار سینما شده و البته به تازگی هم بازداشت شد به «صبح نو» گفت: ایشان قبل از سینما در خیلی از کارها و بیزنس‌های دیگر بودند و همچنین در تولید سریال‌های گوناگون مشارکت داشته ضمن اینکه ادعا شده در شرکت تصویرگستر پاسارگارد هم شراکت داشته‌اند.
هاشمی درباره عضویت تهیه‌کننده بازداشتی در یکی از صنوف تهیه‌کنندگی گفت: با بررسی درست و دقیق می‌توان جلوی چنین اشتباهاتی را گرفت ولی به نظر می‌رسد در مورد پیش آمده قطعاً بررسی‌های صنفی دقیق یا صورت نگرفته یا برای ایشان این بررسی‌ها سخت‌گیرانه نبوده است. البته من در صنف موردنظر نبودم و شرایط را نمی‌توانم بررسی کنم. نمی‌دانم ایشان چگونه وارد شدند ولی اگر به سمت ما می‌آمدند با یک شرایط خاص و محدودکننده عقبه ایشان را بررسی می‌کردیم؛ همان‌طور که خیلی از افراد این چنینی آمدند و ما آنها را حذف کردیم و نامه نوشتیم که صلاحیت ندارند و اجازه کار به آنها ندادیم.
هاشمی درباره درخواست تهیه‌کننده بازداشتی برای عضویت در اتحادیه تهیه‌کنندگان گفت: ایشان به صنف ما هیچ‌گونه درخواستی نداده بودند شاید چون می‌دانست سختگیری‌های خاص خود را داریم.

آقازاده‌هایی که تهیه‌کننده می‌شوند
تهیه‌کننده «عروس»، «روز شیطان» و «شوکران» با اشاره به ورود برخی آقازاده‌ها به وادی تهیه‌کنندگی اظهار داشت: متأسفانه برخی از علاقه‌مندان به تهیه‌کنندگی به‌دلیل روابط خاصی که دارند توانسته‌اند ممیزی‌ها را دور بزنند.
شخصاً با نمونه‌های زیادی از اینگونه موارد برخورد داشتم و البته معترض هم شدم و نامه‌نگاری هم کردم و کاملاً مستدل سوابق آنها را زیر سؤال بردم اما عجیب اینجا بود که بعد از پیگیری‌ها متوجه شدیم که اغلب اینها از آقازاده‌ها هستند و به‌دلیل ارتباطات پدرشان، نامه از وزیر می‌گیرند و تهیه‌کنندگی می‌کنند!
این تهیه‌کننده خاطرنشان ساخت: ما یک سال پیش کمیته‌ای را تشکیل داده‌ایم، آیین‌نامه‌ای را نوشتیم و تصویب کردیم و فرستادیم دفتر ارشاد و با خود سازمان سینمایی قرار و مدار گذاشتیم تا صرفاً آنهایی که از فیلترینگ ما می‌گذرند بتوانند کار کنند و مسوول و پاسخگوی اقدامات آنها هم ما هستیم و می‌پذیریم ولی به همان دلیلی که پیشتر گفتیم حتی همین قول و قرار هم به‌طور کامل اجرایی نشد.

جلوی سهل‌انگاری‌های شبکه خانگی گرفته شود
سیدضیاء هاشمی که نزدیک به سه دهه است در سینمای ایران حضور دارد، سهل گیری‌ها در صدور پروانه ساخت آثار ویدئویی به‌نام اشخاص گمنام و کم‌تجربه را نیز به اندازه خود در وضعیت پیش آمده دخیل دانست و بیان داشت: واجب است سیاست‌گذاری‌های سینمایی و ویدئویی یکی باشد با یک هدف مشترک. می‌بایست حتماً شرایط ممیزی و اصول صدور پروانه ساخت در هر 2 مدیوم یکسان بوده و هیچ تفاوتی با هم نداشته باشد تا برخی از سرمایه‌داران بی هویت نتوانند از شبکه خانگی برای ورود به عرصه تهیه‌کنندگی استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.