شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

فیلم‌هایی که در راهند

پرده سینما نفس تازه می‌کند/ از «یتیم‌خانه‌ی ایران» و «سیانور» تا «ابوزینب»

ابوزینب-سیانور-نیمه شب-یتیم خانه ایران

سینماپرس: با پایان تعطیلی چند روزه‌ی سینماها در سوگ حسینی، فیلم‌های جدیدی در صف اکران قرار گرفته‌اند؛ فیلم‌هایی که هرچند به مناسبت این ایام از ژانر محبوب سینمای ایران یعنی کمدی در آنها خبری نیست، اما ترکیب آثار متنوع و متفاوتی را شکل داده‌اند.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت آغاز دور جدید اکران و ورود فیلم‌های تازه به سینماها، ایسنا در نگاهی گذرا به معرفی برخی فیلم‌های روی پرده، فیلم‌های تازه وارد و حتی آنها که در صف اکران قرار دارند، پرداخته است.

«این زن حقش را می‌خواهد» به کارگردانی محسن توکلی از شنبه ۲۴ مهرماه به روی پرده‌ی سینماها می‌رود.

این فیلم که در آن لعیا زنگنه، میترا حجار، کامران تفتی و افسانه پاکرو ایفای نقش ایفا می‌کنند، روایت چهار سال تلاش شبانه‌روزی زنی به نام فرزانه حجازی است که در راه احقاق حقش دچار حوادث عجیب و پیچیده‌ای می‌شود؛ زندگی در یک پانسیون شبانه‌روزی باعث می‌شود، سرسختی فرزانه برای گرفتن حق از قانون، مسیر جدیدی پیدا کند.

ناصر شعبانی تهیه‌کننده و بابک کایدان نویسنده‌ی این فیلم هستند که فیلمبرداری آن در مناطق مختلف شهر تهران مثل زعفرانیه، کن، اشرفی اصفهانی و... انجام شده است و از همین شنبه با سرگروهی سینما کورش اکران می‌شود. روشنک عجمیان، مینا جعفرزاده، رسول توکلی و رضا آشتیانی دیگر بازیگران این فیلم هستند.

محسن توکلی که تدوینگر سینما نیز بوده است، پیش از این فیلم، فیلم‌های «دوربین»، «قرار بعدی همانجا» و «انسان‌ها» را هم کارگردانی کرده است.

لعیا زنگنه در نمایی از «این زن حقش را می‌خواهد»

«نیمه‌شب اتفاق افتاد» دومین فیلم سینمایی تینا پاکروان بعد از فیلم «خانوم»  است که از چهارشنبه ٢٨ مهر ماه اکران می‌شود.

داستان فیلم ماجرای «عشق‌های نامتعارف از عروسی تا عزاست» که طلا معتضدی نویسندگی آن را بر عهده داشته و تینا پاکروان با مشارکت امیرحسین عبدالهی آن را تهیه کرده است.

ابتدا قرار بود، این فیلم بعد از «لانتوری» در گروه سینمایی «آفریقا» اکران شود اما فیلم «اروند» به دلیل مضمونش که با هفته‌ی دفاع مقدس همخوانی داشت و همچنین ایام محرم، جایگزین آن شد و این بار قرار است «نیمه‌شب...» از چهارشنبه ۲۸ مهر در سینماها به نمایش درآید.

بازیگرانی چون حامد بهداد، رؤیا نونهالی، گوهر خیراندیش، آتیلا پسیانی، ستاره اسکندی، شقایق فراهانی و... حضور دارند.

حامد بهداد و رویا نونهالی در فیلم «نیمه‌شب اتفاق افتاد»

«متولد ۶۵» دیگر فیلم در نوبت اکران است که از پنجم آبان‌ماه در سینماها اکران می‌شود.

این فیلم اولین تجربه‌ی کارگردانی مجید توکلی در قالب سینماست که محمدمهدی عسگرپور تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته و محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

فیلمنامه‌ی «متولد ۶۵» به قلم جمیله دارالشفایی نوشته شده و قصه‌ی خاطره و افشار است که روزی تصمیم می‌گیرند بر خلاف زندگی معمول، مدل آدم‌های پولدار شهر باشند!

هنگامه حمیدزاده، پدرام شریفی، مریم سعادت، احسان امانی و آنا نعمتی بازیگران این فیلم هستند که توانست در جشنواره‌ی سی‌وچهارم فیلم فجر نامزد سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو باشد.  «متولد٦٥» بعد از «فروشنده» در گروه آزاد اکران عمومی می‌شود و پخش آن را هم موسسه «فیلمیران» بر عهده دارد.

پدرام شریفی و هنگامه حمیدزاده در «متولد ۶۵»

«یتیم‌خانه‌ی ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی هم یک فیلم سیاسی یا به قول کارگردانش «انقلابی» است که  داستان قحطی و خشکسالی عظیم ایران را در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست نیروهای روس و انگلیس را روایت می‌کند.

این فیلم که به گفته‌ی طالبی بخش سوم از یک سه‌گانه درباره‌ی فعالیت‌های انگلیس در ایران است، به دلیل طولانی شدن مراحل فنی در جشنواره فیلم فجر در بخش خارج از مسابقه به نمایش در نیامد، ۲۳ فرودین ۹۵ رونمایی شده و همچنان منتظر اکران است.

«یتیم‌خانه‌ی ایران» هم توسط دفتر پخش فیلمیران بعد از اتمام اکران «هیهات» با سرگروهی سینما آزادی سینماها پخش خواهد شد. در این فیلم بازیگرانی چون علی‌رام نورایی، جعفر دهقان، قطب‌الدین صادقی و تعدادی از بازیگران خارجی به ایفای نقش می پردازند.

«سیانور»  دومین ساخته‌ی سینمایی بهروز شعیبی پس از «دهلیز» نیز از اواخر مهرماه در سینماهای تهران و شهرستان‌ها اکران می‌شود.

این فیلم فضای متفاوتی نسبت به کار قبلی این کارگردان دارد و ماجرای آن در دهه‌ی ۵۰ می‌گذرد و از خلال زندگی  و فعالیت‌های شهید مجید شریف واقفی (یکی از رهبران سازمان مجاهدین خلق پیش از انقلاب)، به مقطعی از تاریخ سیاسی ایران می‌پردازد که در سینمای ایران کمتر به آن توجه شده است.

این اثر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و علی‌رغم اینکه از نظر داوران جشنواره دور ماند، اما با استقبال مخاطبان و منتقدان روبه رو شد.

اکران این فیلم نیز با کمی سردرگمی همراه بود تا اینکه پس از گله‌های سیدمحمود رضوی (تهیه‌کننده) که مدتی پیش در قالب یک یادداشت منتشر شد، بالاخره پس از فیلم «ربوده شده» (تاریخ دقیقی اعلام نشده) در گروه سینمایی استقلال اکران خواهد شد.

در خلاصه داستان «سیانور» که بر عکس خود فیلم کاملاً عاشقانه توصیف شده آمده است: پایان یک سکوت طولانی! امیر و هما پس از مدتی یکدیگر را می‌یابند در حالی که یک انتخاب بیشتر ندارند، سیانور یا زندگی! و آنها زندگی را انتخاب می‌کنند.

در «سیانور» مهدی هاشمی، هانیه توسلی، حامد کمیلی، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، بهنوش طباطبایی، رضا مولایی، فرزین صابونی، فریدون محرابی، سارا توکلی، وحید حبیبیان، وحید رونقی و آتیلا پسیانی به ایفای نقش می‌پردازند.

نکته‌ی جالب اینکه، این فیلم که داستانش بطور صریح به فعالیت سیاسی گروه‌های چپ‌گرای پیش از انقلاب و مناقشات درون گروهی آنان می‌پرازد، توسط مؤسسه سینمایی سیمای مهر (آوینی فیلم) تولید شده است.

«سه بیگانه در سرزمین ناشناخته» دیگر فیلمی است که در نوبت اکران قرار دارد و بعد از فیلم «خشکسالی و دروغ» در گروه سینمایی «زندگی» اکران می‌شود و تاریخ دقیق آن مشخص نیست و با توجه به مضمون کمدی آن مشخص نیست حتی بعد از «خشکسالی...» هم فرصت اکران پیدا کند.

فیلم سینمایی «سه بیگانه...» به کارگردانی مهدی مظلومی و تهیه‌کنندگی مسعود ردایی اولین فیلم بلند سینمایی مظلومی است که مضمونی کمدی دارد و بخش‌هایی از فیلم هم در ارمنستان جلو دوربین رفته است.

این فیلم داستان سه مأمور خارجی است که برای انجام عملیاتی با نقشه‌ای دقیق و از پیش تعیین شده وارد ایران می‌شوند اما از لحظه‌ی ورود با موقعیت‌های ویژه‌ای روبرو می‌شوند که برنامه‌های آنان را برهم می‌ریزد.

امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، مجید صالحی، لیلا اوتادی، برزو ارجمند، سحر قریشی، حسین محب‌اهری، رابعه اسکویی، شیوا خسرو مهر، علی کاظمی، کیانوش گرامی و حمید لولایی بازیگران اصلی «سه بیگانه در سرزمین ناشناخته» هستند.

«ابوزینب (راز پنهان)» فیلمی محصول مشترک ایران و لبنان است که به جنبش مقاومت لبنان می‌پردازد و با توجه به اینکه زندگی یک شهید مقاومت را روایت می‌کند، با توصیه‌ی سیدحسن نصرالله ساخته شده است.

علی غفاری کارگردان «ابوزینب»، بازیگران فیلمش را از میان چهره‌های عرب‌زبان انتخاب کرده و فیلمبرداری کار نیز تماماً در لبنان انجام شده اما مراحل فنی آن در ایران انجام شده است و بناست از شنبه ۲۴ مهر ماه در گروه سینمایی آزاد اکران شود.

«ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند هم فیلم دیگری است که در قالب انیمیشن، متناسب با ایام محرم و صفر تولید و اکران شده است.

در معرفی این فیلم آمده است: «ناسور» راوی جراحتی است که از شهادت مظلومانه امام حسین‌(ع)  و یارانش در دل همه‌ی آزادی خواهان جهان ایجاد شده و واقعه کربلا در بخش اعظمی از داستان آن به تصویر کشیده می‌شود.

برادران دالوند که استودیو انیمیشن آریا صنعت تخیل را در سال ۱۳۸۰ تأسیس کرده‌اند، پیش از این نیز انیمیشن سینمایی «رستم و سهراب» را با کارگردانی کیانوش و تهیه‌کنندگی داریوش تولید و اکران کرده‌اند.

به گفته‌ی کیانوش دالوند مساله‌ی اصلی فیلم این است که «اگر ما بودیم آیا اینقدر جسارت داشتیم که دنیا را کنار بگذاریم و پای حق بایستیم؟ اگر ما بودیم کدام طرف را انتخاب می‌کردیم؟»

این فیلم انیمیشن هم از شنبه ۲۴ مهر در گروه سینمایی آزاد اکران می شود.

فیلم‌هایی که همچنان به اکران ادامه می‌دهند

«خشکسالی و دروغ» با کارگردانی پدرام علیزاده و تهیه‌کنندگی سید غلامرضا موسوی از هفتم مهرماه اکران شده و با پایان تعطیلات دوباره به اکران خود ادامه می‌دهد.

داستان این فیلم درباره‌ی «شک و تردیدها و دروغ‌ها و پنهانکاری‌های دو مرد و دو زن منجر به اتفاقی می‌شود». فیلمنامه‌ی این فیلم براساس نمایشنامه‌ی «خشکسالی و دروغ» نوشته‌ی محمد یعقوبی نوشته شده است و محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی، علی سرابی و خاطره اسدی در آن بازی می‌کنند.

«هیهات» یک فیلم اپیزودیک با موضوع مذهبی و مفاهیم عاشورایی است که از هفتم مهر ماه اکران شده است. سیدروح‌الله حجازی، دانش اقباشاوی، هادی مقدم‌دوست و هادی نائیجی نویسنده و کارگردان چهار اپیزود این فیلم هستند و تهیه‌کنندگی آن را هم محمدرضا شفیعی بر عهده داشته است.

حمید فرخ‌نژاد، حامد بهداد، مینا ساداتی، بابک حمیدیان و آلا نجم بازیگران این فیلم هستند که توسط مؤسسه‌ی رسانه‌ای اوج تولید شده است.

«اروند» به نویسندگی و کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیه‌کنندگی مهدی داوری، نخستین فیلم سینمایی است که با نگاه به ماجرای شهادت ۱۷۵ غواص و خط شکن در جنگ تحمیلی ساخته و اکران شده است.

سعید آقاخانی، طناز طباطبایی و پانته آ پناهی‌ها، مهرداد صدیقیان، امید روحانی، حسین سلیمانی و کاظم سیاحی بازیگران این فیلم هستند که  از ۳۱ شهریور در سینماها  اکران شده است و همچنان به نمایشش ادامه می‌دهد.

«ربوده شده» به کارگردانی بیژن میرباقری و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی با بازی نیکی کریمی، روزبه بمانی، سروش صحت، مارال فرجاد و... نیز از ۳۱ شهریور اکران شده است.

داستان فیلم درباره‌ی زوجی است که در آستانه‌ی مهاجرت دچار مشکلاتی می‌شوند که مسیر زندگیشان را تغییر می‌دهد.

«فروشنده» با نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی که از ۱۰ شهریور اکران شده همچنان در چندین سینمای تهران و شهرستان‌ها در حال نمایش است.
این فیلم به زندگی زن و شوهری می‌پردازد که در حال بازی در نمایش «مرگ فروشنده» نوشته «آرتور میلر» هستند اما با وقوع حادثه‌ای در محل زندگیشان ناچار به نقل مکان به آپارتمانی دیگر می‌شوند اما ماجراهایی دامنگیر زندگی مشترکشان می‌شود.

در این فیلم که فیلمیران آن را پخش کرده، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی و فرید سجادی حسینی نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند.

اما در کشاکش ورود به چرخه‌ی اکران یک فیلم جدید هم بود که نتوانست یا سازندگانش ترجیح ندادند که اکران شود.

سازندگان فیلم «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب، در اعتراض به ثبت قرارداد دو هفته‌ای، از اکران انصراف دادند؛ محمد احمدی (تهیه‌کننده‌ی) در این باره گفته است: زمان در نظر گرفته شده برای اکران فیلم ما به قدری کم بود که ترجیح دادیم از نمایش انصراف دهیم با این وضعیت مشخص نیست این فیلم کی فرصت مجددی برای اکران پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.