سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶

نظر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص فیلم «فروشنده»

فیلم سینمایی فروشنده

سینماپرس: فیلم سینمایی «فروشنده» اگرچه به‌عنوان نماینده ایران راهی اسکار شد ولی این فیلم همچنانکه در میان جامعه مخالفان و موافقانی دارد، در بین اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز نظرات منفی و مثبتی به دنبال داشته است.

به گزارش سینماپرس،  در پی معرفی فیلم سینمایی فروشنده، آخرین اثر سینمایی اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران در جشنواره اسکار، «خانه ملت» نظر تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را درباره این فیلم سینمایی جویا شده که آن را در ادامه می‌خوانید:

* علی مطهری/فیلم را دیده است/ بازی خوب شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در این فیلم قابل تقدیر است، اما سوژه فیلم را نپسندیدم/این فیلم چهره خوبی از جامعه ایران نشان نمی دهد، لذا انتخاب آن به عنوان نماینده ایران در "اسکار" از سوی بنیاد فارابی، را انتخاب خوبی نمیدانم. اگرچه به انتخاب آنها که معمولاً معیارهای متعددی مانند تکنیک های هنری، جذب مخاطب و رای آوری را در نظر میگیرند احترام می گذارم.

* احمد مازنی/دیده است/ آنچه درباره فروشنده خوانده یا شنیده بودم با آنچه در سینما دیدم متفاوت بود و معتقدم هنر اصغر فرهادی این است که یک معضل اجتماعی را حتی اگر فراگیر هم نباشد؛ جلوی دوربین و روی پرده سینما می‌برد و در نهایت قضاوت را به مخاطب می‌سپارد. این ویژگی، البته ویژگی هنر است و هنرمند باید مسائل اجتماعی و فرهنگی را با زبانی متفاوت بیان کند./ در بُعد دیپلماسی فرهنگی همانطور که قبلاً و پس از موفقیت این فیلم در جشنواره کن گفتم؛ سینما در دنیا به عنوان یک ابزار دیپلماسی و دیپلماتیک شناخته شده است و امروز نقش هالیوود در دنیا حتی بسیار پررنگتر از  پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکاست و امروز از طریق هالیود سبک زندگی آمریکایی در دنیا ترویج و تبلیغ می‌شود. چرا ما نباید از این ظرفیت استفاده کنیم زیرا هنرمندان و سینماگران ما ظرفیت لازم را برای ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی در داخل و خارج کشور دارند و می‌توانند در خارج از کشور فرهنگ ایرانی را نمایش دهند.

* اصغر مسعودی/ ندیده است/ با توجه به شنیده هایم این فیلم برای  نماینده ایران در جشن اسکار مناسب نیست.

* پروانه سلحشوری/ ندیده‌ است/ با توجه به شنیده‌هایم فیلم سینمایی "فروشنده" بازی‌های بسیار خوب و جذب‌کننده‌ای دارد/ معتقدم نباید یک فیلم را به دلیل نشان دادن برخی از معضلات جامعه به سیاه‌نمایی متهم کرد و آن را برای نماینده ایران در جشن اسکار مناسب ندانست چراکه هر جامعه‌ای آسیب‌ها و معضلاتی دارد و این مسئله‌ای طبیعی است؛ درواقع مهم نوع برخورد افراد و خانواده و جامعه اصیل ایرانی با این آسیب‌هاست. البته این فیلم‌ مشکل خود را به عموم کشور تسری نداده و مشکل عده محدود و خاصی از افراد است البته میتواند مشکلی عام برای همه جوامع باشد. با این وجود اظهارنظر من درباره فیلم "فروشنده" تا قبل از تماشای فیلم نمی‌تواند قابل استناد باشد.

* رضا ابراهیمی/ ندیده است/ تا آنجا که من مطلع هستم نمایندگان کمیسیون فرهنگی انتقادهایی بر چند سکانس فیلم داشتند که اگر اصلاح شود برای معرفی به جشن اسکار مناسب است اما کلیت آن مورد پسندشان نبود.

* احد آزادی خواه/ دیده است/ انتقادهایی به این فیلم وارد است؛ به عنوان مثال به غیرت ایرانی و اسلامی نگاه جدیدی است که قابل نقد است. برخی از دیالوگ‌های بکار رفته در این فیلم خیلی بی پرده است و چنین چیزی تاکنون در سیما نبوده است. به هر حال احکام اسلامی در خصوص روابط غیررسمی راهکار ارائه کرده و اینکه خیلی راحت از کنار رابطه رخداده گذشت کنیم باید توجیح شود که یکی از نکات ضعف فیلم است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.