دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱

انتقاد ایوبی به سازمان سینمایی!

ایوبی: سینمای دینی و مقاومت را باید از مهجوریت نجات دهیم/ جشنواره «عمار» را جشنواره رویش می‌دانیم

حجت اله ایوبی

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی که به خاطر عدم توجه به سینمای ارزشی مورد انتقاد جدی می باشد در مراسم رونمایی از دومین مجموعه آثار برگزیده سینمای مقاومت گفت: سینمای دینی و مقاومت را باید از مهجوریت نجات دهیم. مدتی است سینماگری که به سراغ ساخت آثار ارزشی، دینی، مقاومت می‌رود حاشیه‌هایی برایش به وجود می‌آید باید به فیلمسازان اجازه خطا نیز بدهیم فکر نکنیم این خطا تعمدی است.

به گزارش سینماپرس، آئین رونمایی از دومین مجموعه آثار برگزیده سینمای مقاومت صبح امروز در مؤسسه رسانه‌های تصویری با حضور اصحاب رسانه و جمعی از مدیران سینمایی همچون حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محمد ابطحی مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری، حبیب ایل‌بیگی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی، و برخی از سینماگران مانند نرگس آبیار، انسیه شاه‌حسینی، حبیب ایل‌بیگی، سیدسعید سیدزاده، علی غفاری و ... برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده امیرحسین مدرس بود، از انسیه شاه‌حسینی دعوت شد و وی طی سخنانی گفت: اگر قرار باشد در تاریخ یک روز جشن مقاومت را برگزار کنیم، این ایام «محرم» بهترین روزها است و چه روزی بهتر از عاشورا که در آن جشن مقاومت را برگزار کنیم. ایمان ما در این ماه طراوت پیدا می‌کند و در طی سال‌ها این نشان‌دهنده آن است که ایمانمان خشک و بی‌روح نیست. 

در ادامه مراسم جواد اردکانی دیگر سینماگر حاضر در این مراسم اظهار کرد:‌ تشکر می‌کنم از اینکه این  کار و جمع‌آوری آثار مقاومت در یک بسته پیگیری شده است امیدوارم که به نتیجه مطلوبی نیز برسیم. توجه داشته باشید مخاطبان این نوع آثار خیلی به سینما نمی‌روند و این بسیار ارزشمند است که آثار دفاع مقدسی و مقاومت را از طرق مختلف به دست مخاطبینش برسانیم. 

بر پایه این گزارش، در ادامه مراسم از محمد خزاعی دبیر چهاردهمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت دعوت شد تا سخنرانی کند که وی با تشکر از حمایت‌های سازمان سینمایی و مؤسسه رسانه‌های تصویری این حرکت را ارزشمند دانست و گفت: ما پیش از این اولین بسته خود را در حوزه آثار مقاومت و دفاع مقدس عرضه کردیم وقتی گفتیم برای دومین بار مجموعه دیگری از این آثار را جمع‌آوری کنید تصمیم‌ گرفتیم این آثار را به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی توزیع کنیم که این اتفاق افتاد. 

وی در ادامه افزود: در واقع یکی از انتقادهایی که به ما وارد است مربوط به عرضه و تقاضا در این عرصه است هنوز ما نتوانستیم در منطقه وارد بازارهایی به صورت هدفمند شویم. یک قسمت مربوط به مسائل داخلی است اما بحث دیگر ما مربوط به مسائل بین‌الملل  است که بیشتر کمپانی‌های بزرگ در بخش سینما در دستان نظام سلطه است. 

او همچنین با انتقاد از منتقدینی که می‌گویند آثار ما در بعد بین‌الملل قابل عرضه نیست، گفت: من به شدت این حرف منتقدان را رد می‌کنم و بر اساس تجربه‌ای که داشتم و نمایش آثار مربوط به مقاومت و دفاع مقدس خود را در خارج از مرزهای ایران که شاهد بودم می‌گویم که اینطور نیست بلکه شاهد استقبال‌های زیادی از دیگر کشورها بودیم و بسیاری از آنها علاقه‌مند به سینمای ایران هستند. با نمایش این آثار می‌توانیم به یک نوع گفتمان‌سازی برسیم که در ترویج جریان مقاومت بسیار مفید است چرا که بسیاری از آثار کاربردهای فرهنگی، آموزشی و ... را دارند. 

بر اساس این گزارش، در ادامه این مراسم محمد ابطحی مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری طی سخنانی گفت: در حال حاضر در اول محرم هستیم و امیدواریم به شناخت امام حسین (ع)‌ برسیم و بتوانیم به حیات دنیا و آخرت خود ادامه دهیم ما مجروح حادثه تاریخی کربلا هستیم این تقارن «رونمایی از مجموعه آثار مقاومت» با محرم مبارک است. هنرمندان ما در این عرصه با زبان هنر و تصویر فداکاری ملتی را به تصویر می‌کشند و این ملت با استفاده از قیام امام حسین (ع) تلاش کرد برای برافراشته شدن پرچم مقاومت و پایداری. امیدواریم هنرمندان نسل جوان ما این بلوغ را حفظ کنند. 

در ادامه مراسم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی که کمی با تأخیر در برنامه حاضر شد،‌ طی سخنانی عنوان کرد: خوشحالیم که در این ایام از این بسته رونمایی می‌کنیم، این دومین باری است که چنین جلسه‌ای را می‌گذاریم،‌این تنها وظیفه ماست و با جان و دل آن را انجام می‌دهیم. دست سینمای انقلاب و مقاومت ما پر است و پیش از اینکه به اینجا بیایم از حبیب ایل‌بیگی آماری از اکران و نمایش فیلم‌های مرتبط با مقاومت و یا دفاع مقدس گرفتم که نام 7 فیلم خوب را در کارنامه داشتیم و این بسیار ارزشمند است فیلم‌های دفاع مقدسی که با برخی آثار پر فروش ما رقابت می‌کند و این باعث افتخار است.

وی در ادامه افزود: باید هنرمندانی که در این مسیر کار می‌کنند را قدر بدانیم و از آنها تقدیر کنیم و ما در حوزه‌های مختلف ارزشی و مقاومت آنقدر فیلم داریم که می‌توانیم به صورت جدا جشنواره برگزار کنیم  روی صحبتم به جامعه متدین، علما، روحانیون و کسانی است که دلشان برای فرهنگ این مملکت می‌سوزد. باید بگویم که ما نیز اولویت اولمان مفاهیمی است که به مقاومت و یا دفاع مقدس مرتبط می‌شود. کارنامه ما هم نیز غیر از این را نشان نمی‌دهد.

ایوبی با اشاره به آثار شبکه نمایش خانگی گفت:‌ در شبکه نمایش خانگی 41 درصد مصرف آثار خارجی کم شده است و 280 درصد مصرف داخلی یعنی خرید آثار نمایشی ایرانی بیشتر شده است. آیا این نامش مقاومت نیست؟‌ سینمای دینی و مقاومت را باید از مهجوریت نجات دهیم.  مدتی است سینماگری که به سراغ ساخت آثار ارزشی، دینی، مقاومت می‌رود حاشیه‌هایی برایش به وجود می‌آید که زیاد  است ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که فیلمسازان همه سیاست‌های ما را نشان دهند بهتر است به آنها اجازه دهیم و فضای کار دهیم در واقع اجازه دهیم تا آنها خطا کنند و خطای آنها را تعمدی برداشت نکنیم. 

وی در ادامه افزود: سینماگر ما قرار نیست در سینما و فیلمش تاریخ را روایت کند، بلکه تخیل جزو خدمات خلاقانه کارگردان است. قرار نیست مردم با آثار دینی و یا دفاع مقدسی با تاریخ آشنا شوند. اگر اینطور است که بروند کتاب بخوانند بهتر است؛ بلکه آنها می‌خواهند فضای آن چیزی که مد نظر دارند را نشان دهند. عاشورا پرده زیبایی است از معرفت و انسانیت هر جا که درست بیان شود جریان‌ساز است. زمانی که به عنوان سفیر فرهنگی کار می‌کردم، هر سال تعزیه را به میدان شهر پاریس می‌بردم و به واقع متوجه شدم اگر دین را درست معرفی کنیم تمام فطرت‌ها پاک در دنیا بیدار می‌شوند.

ایوبی در ادامه در ارتباط با حمایتش از جشنواره‌های مقاومت و عمار گفت: برای حمایت همه‌جانبه از جشنواره مقاومت و عمار آماده‌ایم ما جشنواره عمار را جشنواره رویش می‌دانیم و این‌ها را از خودمان و سینمای کشور می‌دانیم. باید در تمام فیلم‌ها عطر دین و ارزش‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم احساس شود که در بیشتر مواقع هم اینطور است همه سینما را سینمای دین و مقاومت نیز می‌دانیم.

در پایان این مراسم، از سینماگران  عرصه مقاومت همچون نرگس آبیار، سیدسعید سیدزاده‌، ابوذر پورمحمدی، علی غفاری، محسن علی‌اکبری، ابراهیم اصغری، جواد اردکانی، حسین قاسمی‌جامی، کریمی، علی ملاقلی‌پور به نمایندگی از زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور و یوسف حاتمی‌کیا نیز به نمایندگی از ابراهیم حاتمی‌کیا تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.