دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵

«خانه سینما» بالاخره پاسخگوی خبرنگاران شد؛

از اعلام میزان بودجه سالانه «خانه سینما» تا دلایل انفعال هیأت مدیره/ گلایه از عملکرد سازمان سینمایی

نشست خبری مدیرعامل و هیئت مدیره خانه سینما

سینماپرس: نشست هیأت مدیره و مدیرعامل خانه سینما در حالی برگزار شد که در این نشست مطبوعاتی از بودجه جشن سینما، بودجه سالانه خانه سینما، موضع گیری این نهاد صنفی در خصوص حواشی و اتفاقات سینما و گلایه ها در خصوص عدم پایبندی دولت و سازمان سینمایی به پروانه ساخت و نمایش سخن گفته شد.

نشست رسانه‌ای هیأت مدیره خانه سینما امروز (دوشنبه ۱۲ مهر) با حضور منوچهر شاهسواری، محمود اردلان، سیدمهدی خادم، ابراهیم مختاری، محمدرضا مؤیینی، آتیلا پسیانی، کامران ملکی، شادمهر راستین، ناصر عنصری و عبدالله اسفندیاری برگزار شد.  

در این نشست منوچهر شاهسواری در پاسخ به سؤال خبرنگار سینماپرس در خصوص بودجه جاری امسال به خانه سینما  گفت: در حال حاضر طبق سنوات گذشته هر سال گزارش مالی تنظیم و نسبت به مجموعه فعالیت‌های خانه سینما فهرستی آماده می‌شود و تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ارشاد صورت می‌گیرد بر اساس این تفاهم‌نامه بودجه‌ای به خانه سینما تعلق می‌گیرد امسال بیمه تکمیلی که خانه سینما آن را تقبل کرد ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کل خانه سینما از جمله هزینه‌های جاری، جشن، کمک‌های رفاهی و کمک به اصناف برای برگزاری مراسم، کلاس‌ها اختصاص یافته است. شهرداری منطقه و شورای شهر نیز به بازسازی خانه سینما کمک کردند و بخشی از هزینه‌ها نیز توسط خانه سینما تأمین شد.

به گزارش سینماپرس در ابتدای این برنامه ابراهیم مختاری رئیس هیأت مدیره خانه سینما با تقدیر از مدیرعامل قبلی خانه سینما و تلاش‌های کمال تبریزی به عنوان جشن سینما، گفت: رونقی که امسال شاهد آن بودیم و شکوهی که جشن در میدان مشق داشت نشان داد مخاطبان و خانواده سینما علاقه‌مند به این هنر هستند. آیین‌نامه جشن تغییراتی داشت و احتمال لابی را در آن کاهش می‌داد. افزایش تعداد رأی‌دهندگان باعث شد شاهد این اتفاق باشیم. هیأت رئیسه تصمیم گرفت دبیرخانه دائم جشن تشکیل شود که هم اینک این اتفاق افتاده است. توجه به اعضای حقیقی و بیمه تأمین اجتماعی یکی از نکاتی بود که در توافق با خانه سینما و مدیرعامل صندوق بیمه شکل گرفت و بیمه تکمیلی انجام شد.

وی ادامه داد: بخشی از وام‌های ارائه شونده به متقاضیان از طریق تشکل‌ها اعلام و خانه سینما آن را پیگیری می‌کند. بودجه خانه سینما کاهش یافته و امسال جشن حامی نداشت اما تلاش کردیم کمک‌های رفاهی افزایش یافته و پاسخ به نیازهای رفاهی اعضا داده شود.  

* تأسیس باشگاه کارورزان نیاز امروز است

وی درباره باشگاه کارورزان، گفت: نیاز به سازماندهی جوانان و تحصیلکردگان در خانه سینما وجود داشت فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی از جمله فیلمنامه‌نویسان، تدوین باعث شد تا این باشگاه را تأسیس کنیم و صاحبنظران این عرصه پل ارتباطی میان نورسیده‌های این حرفه باشد.  

رئیس هیأت مدیره خانه سینما درباره بازسازی خانه توضیح داد: ظاهر خانه سینما تغییراتی کرده و فضای آن بهبود و امنیت یافته است.  

* ثبت خانه سینما به عنوان میراث ملی 

شادمهر راستین دیگر عضو هیأت مدیره، گفت: پروژه بازسازی به همت آقای عنصری صورت گرفت این سازه ۷۰ سال قدمت دارد و پیش از این لابراتوری بوده و دو فیلم «قیصر» و «خانه خدا» در سالهای قبل از انقلاب در این محل فیلمبرداری شده است. با توجه به ادغام‌هایی که صورت گرفته نیاز به فضای شهری و امنیت‌سازی سازه داشتیم این اتفاق صورت گرفت و تلاش می‌کنیم بنای خانه سینما را در میراث ملی ثبت کنیم. در این بازسازی شورای شهر، شهرداری منطقه و وزارت ارشاد کمک کردند.

* ثبات و امنیت هدف هیات مدیره دوره جدید

رئیس هیأت مدیره ادامه داد: سیاست هیأت مدیره بعد  از تنش‌ها برقراری نوعی ثبات و کوشش برای فضای امن برای فعالیت بود. متأسفانه امنیت در سینمای ایران متزلزل شده بود و نخستین پیامد آن فرار سرمایه بخش خصوصی و تبعاً تولید پایین بود که در این خصوص و با این شرایط دولت وارد عمل می‌شود و طبیعتاً با خود رانت به همراه می‌آورد. ما تلاش کردیم ثبات و امنیت را بازگردانیم و شاهد رونق عرصه نمایش آثار در سالهای ۹۴ و ۹۵ و حضور نسل جوان و فروش خوب فیلم‌ها و برگزاری جشن مناسب و در شأن سینماگران بود. موردی که به آرامش امروزمان آسیب می‌زند عدم امنیت در صدور پروانه ساخت و نمایش است. ارشاد باید پای پروانه ساخت و نمایش خود بایستد تا شاهد خواندن سناریو توسط نهادهای مختلف نباشیم. وقتی پروانه نمایش صادر می‌شود نباید توسط نهادی زیر پا گذاشته شود و اعتبارش دچار تردید شود. نهادهای دیگر مانع نمایش فیلم در سالن نباشند و مدیریت ملوک‌الطوایفی در سینما مستقر نشود. اینها ناشی از یکپارچه نبودن سینما است. ما حاکمیت ملی نداریم.  

* ثبت تشکل‌ها در وزارت کار تا پایان سال

وی ادامه داد: مأموریت مجمع عمومی این بود که تشکل‌ها در وزارت کار به ثبت برسند، هیأت‌مدیره با استفاده از تجربه‌های پیشین، اساسنامه نمونه و اساسنامه وزارت کار و خانه سینما نمونه‌ای را فراهم کرد تا تشکل‌ها در وزارت کار به ثبت برسند و این امر تا پایان سال به انجام خواهد رسید.

مختاری در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از هجمه نشریه «یا لثارات» خانه سینما سریعاً وارد عمل نشد، گفت: معمولاً وقتی اتفاقی برای فیلم یا شخصی می‌افتد ابتدا شاکی خصوصی اقدام می‌کند و صنف و در نهایت مدیریت خانه سینما. ممکن است ما فعالیت‌هایی را انجام داده باشیم که قطعاً داده‌ایم اما صلاح دیدیم بازتاب خبری نداشته باشیم.

وی درباره امنیت شغلی و کارت صنفی اعضا، گفت: کارت صنفی خانه سینما با کارت اعضا متفاوت است و شرایط خاصی را می‌طلبد، تبعاً افرادی از این کارت استفاده می‌کنند که آن شرایط خاص را داشته باشند.

محمدرضا مؤیینی درباره خدمات صندوق اعتباری هنرمندان، گفت: تسلیت مرا برای ایام محرم بپذیرید، برخی از افراد بدون آنکه در حوزه سینما فعالیت چندانی داشته باشند به صندوق حمایت معرفی شدند و از امکانات این صندوق استفاده کردند. با توافق با صندوق تلاش می‌کنیم این پالایش صورت گیرد.  

مختاری در ادامه گفت: خانه سینما از اعضای خود دفاع می‌کند اما نحوه این دفاع تنها ارائه بیانیه نیست. در خصوص پروانه نمایش نیز حقوق مالکانه برای صاحبان آثار وجود دارد، صاحب و مالک حقوقی اثر اقدام می‌کند و ما نیز به عنوان هیأت مدیره رایزنی و گفت‌وگو می‌کنیم و امیدواریم مشکلات مرتفع شود. بیانیه دادن راه‌حل پایداری نیست ما تلاش می‌کنیم به راه‌های پایدار برسیم.

* لزوم توجه به حق مؤلف در سینمای ایران 

وی درباره حقوق مؤلف در سینمای ایران، گفت: در تلاشیم تا حقوق مؤلفین در سینمای ایران رعایت شود و نیاز به کار تشکیلاتی دارد، با تشکل‌های صاحب حق مؤلف آهنگساز، کانون کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان صحبت‌هایی شده، مقدمات اتحادیه حق مؤلف را فراهم آوریم. انتظار داریم حق مؤلف رعایت شود و این حق استمرار یابد.

آتیلا پسیانی سخنگوی هیأت مدیره در پاسخ به این سؤال که چرا کمتر به رسانه‌ها پاسخگوست، گفت: ترکیب هیأت مدیره قبلی و اتفاقاتی که در هیأت مدیره جدید رخ داد تصمیم بر آن شد هیأت مدیره جدید کنش‌گرا باشد و برای رفع مسائل طراحی لازم را داشته باشد. البته هیأت مدیره قبلی زحمات زیادی را کشید و واکنش‌گرا بود. من از جانب هیأت مدیره صحبت می‌کنم و هر جایی که هیأت مدیره صلاح بدانند نظر هیأت مدیره مطرح شود بازگو می‌کنند.

* هزینه جشن ۶۰۰ میلیون تومان

منوچهر شاهسواری درباره هزینه‌های جشن، گفت: یک دوره نمایش برای ۴۵۰ داور داشتیم در سانس‌های متعدد از بخش‌های انیمیشن کوتاه و مستند به نمایش در آمد و جشن بزرگی در میدان مشق برگزار شد از صفر تا صد مراسم با همه هزینه‌های جاری، پذیرایی، سالن، ضبط تلویزیونی، ساخت کلیپ‌های بزرگداشت ۶۰۰ میلیون تومان بود که عدد بسیار ناچیزی در مقابل این حجم کار است.

وی درباره همکاری با صندوق حمایت، گفت: بر اساس قانون صندوق اعتباری هنرمندان مربوط به کلیه حرف و رشته‌های هنری است. عدم انطباق توقعات منجر به اختلاف‌نظر و دیدگاه شده بود، تفاهم‌نامه مناسبی نوشته شد و ان‌شاءالله انجام خواهد شد. بیمه تأمین اجتماعی و تکمیلی در سال آینده از طریق صندوق انجام می‌شود اما امسال خانه سینما خود هزینه بیمه تکمیلی را پرداخت کرد.

ابراهیم مختاری درباره امنیت شغلی، گفت: نیاز به طی شدن مقدماتی است که کارگزار و کارفرما نمایندگانی داشته باشند و اتحادیه این شرایط را فراهم کنند. نمایندگان تشکل‌ها کارگزاری را فراهم کنند تا پراکندگی صورت نگیرد و دارندگان حق مؤلف بتوانند به حقوق خود برسند. درباره صندوق بیکاری مؤیینی پاسخ داد بین کارگزار و کارفرما پیمان جمعی بسته شود، دولت موظف است حمایت کند. صندوقی وجود نداشت، حساب کمک هزینه باید وجود می‌داشت که امنیت شغلی صاحبان حرفه سینمایی فراهم شود. کارگروهی تشکیل داده شد و احتیاج است به درستی تعریف از بیکاری در صنوف مختلف ارائه شود. اهداف تشکل‌ها و خانه سینما ایجاد امنیت شغلی و پایدار است که با پیمان جمعی بین کارگزار و کارفرما تأمین می‌شود.

شاهسواری درباره باشگاه کارورزان خانه سینما، گفت: کسانی که علاقه‌مندند در حوزه فرهنگ فعالیت کنند نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشتند و خانه سینما در ایام گذشته درگیر سؤال جدی بود که وظیفه خانه سینما در برابر مشتاقان و علاقه‌مندان به کارورزان آینده چه خواهد بود. این شرایط را باید تأمین کنیم و خانه سینما وظیفه اجتماعی خود را درباره این افراد انجام خواهد داد. جوانان مؤثرترین افرادی هستند که آینده سینما را رقم خواهند زد و باید تأمین شغلی داشته باشند. با حضور در باشگاه کارورزان با داشتن تحصیلات مرتبط می‌توانند بیمه شوند و امنیت داشته باشند ممکن است نتوانند به دلیل سابقه وارد صنوف شوند اما حقوق شهروندی‌شان پایمال نمی‌شود.

ابراهیم مختاری در پاسخ به سؤالی درباره حقوق مؤلفان و حقوق مالکان، گفت: متأسفانه حقوق مالکان در خارج از مرزها و حتی در کشور خودمان رعایت نمی‌شود طبیعی است حق مالکان باید به رسمیت شناخته شود اما حقوق مؤلف در دل حق مالکانه تعریف نشده است. حق مالکان در مجاری قانونی ممکن است مورد توجه قرار گیرد اما حق مؤلف تاکنون وجود نداشته و ما در نخستین گام هستیم که حق مؤلف را بتوانیم در کشور فراهم کنیم.

*  برای احقاق حق مالکان نیاز به قانون داریم

منوچهر شاهسواری به این سؤال پاسخ داد و گفت: حقوق مالکان بزرگترین مشکل امروز سینمای ما است. صاحبان آثار حقوقی برایشان متصور نمی‌شود و سایت‌ها به شکل غیرقانونی فیلم‌ها را نمایش می‌دهند و در خارج از کشور نیز آگهی‌های تبلیغاتی که منابع فروش آن در داخل است پخش می‌شود و ما هیچ امکانی برای احقاق حق نداریم البته مجموعه شکایاتی از سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای در دادگاه فرهنگ و رسانه به مدیریت آقای قطبی انجام شده و امیدواریم همه نهادها و دستگاه‌ها این حقوق را به رسمیت بشناسند زیرا عدم رسمیت این حقوق امنیت شغلی را دچار مشکل می‌کند. در شرایط فعلی امکان تسری فیلم‌ها به خارج از کشور و غارت آن در داخل کشور نیز دیده می‌شود امیدواریم با شکل‌گیری سامانه نمایش خانگی بتوانیم این مجرای غیرقانونی را ببندیم. در این راه کمیسیون فرهنگی کمک ویژه‌ای می‌تواند به ما بکند و نیاز به قانون در این مورد خاص داریم.  

ابراهیم مختاری در ادامه توضیح داد: متأسفانه شاهد عدم نمایش فیلم‌ها در حوزه هنری هستیم که این آسیب نه تنها به سرمایه‌گذار بلکه به کل سینما و بخش خصوصی وارد می‌شود، سازمان سینمایی هر سال سیاست‌نامه منتشر می‌کند که بسیار خوب است اما باید سازمان سینمایی کمک کند تا برخی از الزامات در حوزه سیاست‌گذاری سینما به مدیران دولتی فراهم شود. ما در دوره مرحوم سیف‌الله‌داد مصوبه هیأت وزیران داشتیم تا دو نماینده از خانه سینما در شورای پروانه ساخت حضور داشته باشد. این الزامات قانونی برای مدیران باعث می‌شود سینما به ثبات بیشتری برسد. در دوره‌ای بنیاد فارابی حمایت‌های خود را اعلام کرد اما در دوره بعد از اعلام حمایت سر باز زد این گونه الزامات و پاسخگویی به نیازهای سینما به قانون نیازمند است.

شادمهر راستین در ادامه درباره جایگاه سخنگو توضیح داد: ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که در شأن خانه سینما باشد قرار نیست خانه سینما مرکز شایعات سینما باشد این خانه منابع قانونی و حقوقی دارد و باید به امنیت برسد تا بتواند امنیت هنرمندان را فراهم کند و اگر فضای امن فراهم شود و سخنگو به درستی در خدمت اهداف خانه سینما و هیأت مدیره باشد ارشاد نسبت به مجوزها متعهد می‌شود و این اتفاق رخ نمی‌دهد که سخنگوی ارشاد چیزی را بگوید و دیگران در پی اصلاح آن باشند. ما در زمان جنگ مصوب سینمایی داشتیم و بودجه به سینما تعلق می‌گرفت اما امروز این اتفاق نمی‌افتد به نظر می‌رسد باید خانه سینما در شأن سینماگران عمل کند تا بتواند مطالبات آنها را پاسخگو باشد و از سوی دیگر، دیگر شاهد خواندن فیلمنامه توسط نهادهای دیگر نباشیم به ثبات برسیم و این ثابت اقتدار خانه سینماست.

* نیاز به حاکمیت ملی داریم

ابراهیم مختاری درباره مکاتباتی که با سازمان سینمایی و اختلافات موجود دارد، گفت: بالاخره ما مطالباتی داریم و در مکاتباتمان آن را اعلام می‌کنیم که نیاز به رسانه‌ای شدن نیست، تصمیم‌گیری‌های حوزه و این مدیریت ملوک‌الطوایفی جزو مطالبات ما است و تنها راه برون‌رفت از این مشکل مرکز ملی سینماست. ما باید به حاکمیت ملی در سینما دست پیدا کنیم تا بتوانیم در مقابل پخش نکردن فیلم‌ها و حقوق مالکان در مقابل تلویزیون موفق عمل کنیم. حاکمیت باید برای این نوع مدیریت در سینما فکری کند.  

مختاری در خاتمه درباره عدم پخش بعضی از فیلم‌ها توضیح داد: مالک فیلم باید اقدام اولیه را صورت دهد و مسئولین پخش و در نهایت خانه سینما ورود پیدا کند. خانه سینما از منافع سینمای ایران دفاع می‌کند اما باید سلسله مراتب آن طی شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.