جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱

سیاستگذاران فرهنگی از ایجاد فضای دو قطبی چه سودی می‌برند؟

ایوبی-جنتی-وزارت ارشاد

سینماپرس: همزمانی رویدادهای فرهنگی که مزین به نام حضرت امام حسین (ع) و مقاومت است با رویدادهای دیگری چون برگزاری جشن منتقدان و رونمایی از مستند «75 دقیقه و 15 ثانیه» عباس کیارستمی توسط گروه هنر و تجربه چه توجیهی دارد؟

به گزارش سینماپرس، فارس نوشت: در شرایطی که مقام معظم رهبری در هفته  گذشته در درس خارج از فقه به این مهم اشاره کرد که از ایجاد فضای دوقطبی در کشور باید پرهیز کرد امروز در سینمای ایران شاهد فضای دو قطبی هستیم که توسط سیاستگذاران عرصه فرهنگ مدیریت می شود.

اگر مروری بر رویدادهای اخیر سینمای ایران داشته باشیم خواهیم دید برگزاری اختتامیه جشنواره مردمی چلچراغ با زمان برگزاری جشن انجمن منتقدان و نویسندگان در یک روز قرار گرفت و با فاصله زمانی کوتاه این دو رویداد برگزار شد و به نوعی تداعی خط کشی کردن فیلمسازان و اهالی سینما برای حضور در جشن انجمن منتقدان  و نویسندگان  و حضور در جشنواره مردمی چلچراغ که با تمرکز به زندگی نورانی امام حسین (ع)، احساس شد.

اما گویا این خط کشی جزء سیاست های اخیر مدیران سازمان سینمایی قرار گرفته است. در شرایطی که سازمان سینمایی از دفتر جشنواره ها و مجامع سینمایی برخوردار است و از همزمانی برگزاری جشنواره ها و برنامه های سینمایی برگزاردهندگان را پرهیز می دهد اما امروز شاهد برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی مقاومت و همزمان با این رویداد مهم فیلم «76 دقیقه و 15 ثانیه» ساخته یدالله صمدیان که در جشنواره ونیز از آن رونمایی شد توسط گروه هنر و تجربه در موزه سینما  به نمایش درمی آید. طبعاً علاقمندان به سینمای کیارستمی در این مراسم حضور خواهند داشت و در این میان سازمان سینمایی یک بار دیگر فضای دو قطبی و خط کشی میان سینماگران فراهم می کند 

اما از این فضای دو قطبی و خطی کشی در سینمای ایران چه کسی منتفع می شود . چرا در شرایطی که بسیاری از سینماگران علاقمند به سینمای ایران و فعالیت در این سینما هستند با همزمانی و مدیریت برگزاری دو مراسم در یک شب در میان سینماگران دو دستگی و نفاق ایجاد می کنیم . از این خط کشی چه کسانی سود می برند. سوالی که این روزها باید سیاستگذاران و مدیران فرهنگی سینما باید پاسخی روشن به آن بدهند . رئیس سازمان سینمایی با حضور در جشنواره مقاومت این جشنواره از آن خود می داند اما جالب است که گروه هنر و تجربه که زیرمجموعه سازمان سینمایی فعالیت می کند همزمان با برگزاری جشنواره مقاومت رونمایی از فیلم سیف اله صمدیان را تدارک دیده است. این حرکت جزء خط کشی و  ایجاد فضای دو قطبی در فرهنگ چه ارمغان دیگری دارد؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.