چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷

پرویز پرستویی در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت:

شأن فیلم های دفاع مقدسی بالاتر از این جشنواره و آن جشنواره است/ «بادیگارد» جایزه اش را از مردم گرفت

پرویز پرستویی

سینماپرس: پرویز پرستویی با اشاره به تجربیاتش در بازیگری گفت: من در آثار ارزشمند دفاع مقدس فعالیت کردم و کیسه‌ای برای سینما ندوختم. به کاری که اعتقاد دارم در آن حاضر می‌شوم و خودم را کمتر از یک بسیجی می‌دانم.

به گزارش سینماپرس، کارگاه انتقال تجربه پنجمین روز جشنواره مقاومت با حضور پرویز پرستویی و با مدیریت سعید الهی در مقام کارشناس و مجری برگزار شد.

وی صحبت‌هایش را با درود بر روح شهدا و مفقودین آغاز کرد و گفت: امیدوارم جشنواره مقاومت که درر ارائه فرهنگ مقاومت پافشاری و تأکید دارد به گونه‌ای عمل کند که دیگر شاهد وضعیت بد جانبازان نباشیم. من امروز حامل پیام جانبازی هستم که گفت: 2 روز است در تهران گُم شده‌ام؛ یادمان باشد که دیگر حرف‌های کلیشه‌ای از جمله این حرف که «شهدا نور چشم ما هستند» در حد حرف باقی نماند. به یاد جانبازانی باشیم که امروز نان شب ندارند و برای تهیه دارو دچار مشکل هستند. امکانات بیشتری برای این شمع‌ها فراهم کنیم تا زود آب نشوند، بدانیم که چگونه اوقات می‌گذرانند. شما را به دیدن فیلم حاج کاظم دعوت می‌کنم، فیلمی که از رنج‌های یک جانباز می‌گوید.

پرستویی در ادامه گفت: فارغ از این مهم که تکنیک در ارائه نقش مهم است 46 سال است که بازیگری می‌کنم اما آثاری که در حوزه دفاع مقدس کار کرده‌ام در تغییر نگاهم به جهان مؤثر بوده. از دیار عاشقان که سال 62 در دل جنگ شکل گرفت تا حاج کاظم آژانس شیشه‌ای را باید درک کرد.هیچگاه بازیگری را به عنوان شغل ندیدم و به دنبال این مهم بودم که در بازیگری چیزی به من اضافه شود و خوب نگاه کنم. اگر حاج کاظم را درک نکرده باشم نمی‌توانم آن را باورپذیر ارائه دهم، برای ایفای آن نقش چندین شب به خانه نرفتم و در آژانس خوابیدم، حبیب رضایی شاهد این مدعاست، روزی نیمی از سمت چپ بدنم لمس شد و روی پا نمی‌توانستم بأیستم اما برای اسم حاج کاظم مقاومت کردم. شاید برای اولین بار باشد که ابراهیم حاتمی‌کیا از این تریبون متوجه وضعیت من در آن روزها شود.

بازیگر تحسین شده سینما در ادامه به بازدید از نقش حاج حیدر ذبیحی اشاره کرد و گفت: در بادیگارد نیز از رشادت حیدر ذبیحی صحبت می‌شود که جای خالی آن در سینمای ایران بود. قرار نیست با یک نفر جهان را تغییر دهیم، اگر یک نفر هم نگاهش را تغییر دهیم، کافی است. خوشحالم که در بادیگارد شرمنده تبار ذبیحی نشدیم.

وی در ادامه به توجه به سینمای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: اگر به درستی آثار انتخاب و قصه‌گو باشند می‌توانند با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کنند، همانگونه که شاهد بودیم بادیگارد توانست با مخاطب اصلی خود که مردم بودند ارتباط برقرار کند گرچه جشنواره آن گونه که شایسته بود به آن توجه نکرد. البته جشنواره نیز مقصر نیست. متأسفانه داورانی انتخاب شدند که شاید دغدغه‌هایشان متفاوت شده، رسانه ملی هم شرایط مناسبی برای نقد فراهم نکرده است، ما جوابمان و جایزه مان را از مردم گرفتیم. خوشحالم در حوزه دفاع مقدس نقش‌هایی را بازی کردم که صاحبان اصلی و عینی دارند. من باید به صاحبان آنها پاسخگو باشم نه داوران جشنواره.

پرستویی در ادامه افزود: شأن فیلم های دفاع مقدسی بالاتر از این جشنواره و آن جشنواره است.
 

پرستویی درباره ایفای نقش در حوزه دفاع مقدس گفت: همانگونه که پیش‌تر اشاره کردم به صراحت می‌گویم ایفای نقش در آثار دفاع مقدس نگاه من را عوض کرد و برای ایفای نقش‌ها باید کاراکتر در وجودم نقش ببندد و در رفتار، نگاه و اخلاقم تأثیر بگذارد اما به عنوان بازیگر به درستی از آن دور می‌شوم و نقش دیگری ایفا می‌کنم، شاید جالب باشد بعد از ایفای نقش حاج کاظم به سرعت در فیلم مرد عوضی بازی کردم.

وی در ادامه کارگاه به نحوه بروز احساسات در بازی‌اش اشاره کرد و گفت: زمانی که در آموزشگاه بازیگری کارنامه تدریس می‌کردم به علاقمندان این رشته می‌گفتم تا از این کار صرف‌نظر کنند. برخلاف برخی از آموزشگاه‌ها، اگر بلد باشید تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره خود را به ذهن آورده و گریه و خنده کنید همچنین جسارت حرف‌زدن داشته باشید، بازیگر می‌شوید، اما بازیگری رنج خاص خودش را دارد، علاوه بر مکاتب و تکنیک‌ها که از کتابهای مختلف دریافت می‌کنید باید بتوانید افراد در جامعه را به خوبی ببینید و احساس آنها را لمس کنید. به عقیده من به تعداد انسان‌ها در جامعه، نقش برای بازیگر وجود دارد. بازیگر باید خوب ببیند و دو چشم مسلح داشته باشد. من همیشه از حس به تکنیک می‌رسم، حسم جاری می‌شود و به درستی شخصیت فیلم‌نامه را درک می‌کنم. شاید برایتان تعجب‌آور باشد اما به نظر من بازیگری یعنی خلق یک فرد و خالق یک شخصیت؛ سیر و سلوکی دارد و دیوانگی محض است. اگر آن را درست درک کنی لحن و نگاهت را تغییر می‌دهد.

این بازیگر سینما درباره تشابه بخش‌هایی از بادیگارد به آژانس شیشه‌ای گفت: به نظرم اگر شباهتی وجود داشته، ایرادی ندارد. شاید برخی از میزانسن‌های آقای حاتمی کیا هم تداعی کننده میزانسن‌های آژانس باشد. متأسفانه سینمای سال‌های قبل ما فاقد قصه و قهرمان بود و همین دلیل افت فروش فیلم‌ها و تاثیر آن بر مخاطب بود، امسال خوشبختانه با حضور جوانان شرایط در سینما متفاوت شد.

پرستویی در ادامه به این مهم اشاره کرد: من در آثار ارزشمند دفاع مقدس فعالیت کردم و کیسه‌ای برای سینما ندوختم. به کاری که اعتقاد دارم در آن حاضر می‌شوم و خودم را کمتر از یک بسیجی می‌دانم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت در تئاتر گفت: حضور در تئاتر و روی صحنه برایم افتخار بزرگی است، خوشبختانه هنوز تعداد کارهایم در تئاتر بیشتر از سینماست و تعداد فیلم‌هایم در حوزه‌هایی مختلف بیشتر از دفاع مقدس است. من علاقمندم نقش‌های مختلف را تجربه کنم.

پرستویی درباره جشنواره مقاومت تأکید کرد: خوشحالم مسئولین فرهنگ مقاومت را با برگزاری جشنواره در هفته دفاع مقدس برگزار می‌کنند، امیدوارم این جشنواره گسترده‌تر عمل کند اما توقع دارم مسئولین کشورم علاوه بر فرهنگ‌سازی به سراغ جانبازانی بروند که متأسفانه هزینه اجاره مسکن، تهیه دارو و درمانشان را ندارند و به دلیل جانبازی و حضور در خانواده، توسط افراد خانواده کتک می‌خورند، مطالبه‌ام از مسئولین است. مدیرکل بنیاد شهید و جانبازان در دوره گذشته متهم به اختلاس است، به یاد داشته باشیم برخی از جانبازان درد می‌کشند و تاول‌هایشان به اندازه خرما است، ما مملکت فقیری نیستیم، باید به جانبازان افتخار کنیم و آنها را در جامعه ببینیم.

وی در خاتمه تأکید کرد: سعی کردم در برخی از آثاری بازی کنم که پیام انسانی و صلح‌طلبی داشته باشد اما نمی‌توان روی قصه‌ها و کارها حساب چندانی باز کرد. وقتی با آقای حاتمی‌کیا کار می‌کنم تکلیفم روشن است. با دیگر کارگردانان هم تجربه‌های خوبی داشتم اما تمام کارهایی که با آقای حاتمی کیا کار کردم را دوست داشتم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.