چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

سینما و تلویزیون و نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی/ ۹

سربخش: سینماگران ولایتمدار و معتقد باید در تولید آثار مذهبی فعالیت کنند/ مردم از هر اثر هنری ارزشمند در رابطه با زندگی بزرگان دین حمایت می کنند

علیرضا سربخش

سینماپرس: علیرضا سربخش، جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) درباره چگونگی روایت آثار تاریخی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما این روزها این است که برخی سینماگران که چندان در سابقه شان روحیه ولایتمداری دیده نمی شود مبادرت به ساخت فیلم می کنند و این در حالی است که تنها سینماگران ولایتمدار و معتقد باید در تولید آثار تاریخی و مذهبی فعالیت کنند.

مدیر مسئول نشریه سینما رسانه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حساسیت در روند تولید فیلم های تاریخی و مذهبی باید بسیار بیشتر از سایر فیلم ها در حوزه ها و ژانرهای دیگر باشد؛ ما نباید خدای ناکرده شاهد تولید آثاری در این حوزه باشیم که اعتقادات و باورهای قلبی ما را که سال های سال است با آن زندگی می کنیم نفی کنند.

وی ادامه داد: مردم از هر اثر هنری ارزشمند در رابطه با زندگی بزرگان دین حمایت می کنند و از این رو نباید از حمایت های مردم سوء استفاده کرد و فیلم هایی ساخت که آن ها را به واکنش های منفی وا بدارد.

سربخش سپس با تأکید بر اینکه آثار تاریخی و مذهبی نیازمند تحقیقات جامع و کامل هستند و فیلمسازان و فیلمنامه نویسان نباید به صورت باری به هر جهت از زیر بار تحقیق و پژوهش شانه خالی کنند اظهار داشت: هر اثر تاریخی و مذهبی که در روند تولیدش تحقیق و پژوهش نداشته باشد محکوم به شکست است؛ خوشبختانه منابع بسیار خوبی توسط علمای دینی طی سال های دراز نگاشته شده که می توان از آن ها به خوبی بهره مند شد و از سوی دیگر بزرگانی نیز حضور دارند که می توان به عنوان کارشناس از نظرات شان در روند تولید آثار تاریخی و مذهبی استفاده کرد.

این جانباز روشندل خاطرنشان کرد: اینکه برخی از فیلمسازان نظرات و دیدگاه های شخصی خود را در آثار تاریخی و مذهبی می گنجانند کاری بسیار نادرست است که باید مسئولان فرهنگی و هنری به درستی جلوی این رویه ایستادگی کنند؛ از سوی دیگر مسئولان فرهنگی و هنری باید در پی آن باشند که روحیه ولایت مداری و امامت شناسی را در این نوع فیلم ها و سریال ها به وجود آورند تا مخاطبان به درستی هدایت و راهنمایی آن قدیسی که در مورد زندگانی اش فیلم ساخته شده است را درک نمایند.

این کارشناس فرهنگی افزود: هنرمندان و فیلمسازان نباید با ساختارهای عجیب و غریب و فرم گرایی کاری کنند که اصل و محوریت یک فیلم و سریال مذهبی و تاریخی که محتوا و نوع روایت آن است نادیده گرفته شود و مخاطب مجذوب تماشای تصاویری شود که در آثار غربی و هالیوودی هم می تواند ما به ازای آن را بیابد.

سربخش تصریح کرد: طی سال های اخیر ما شاهد تولید فیلم هایی بوده ایم که تصویری مخدوش از چهره ائمه معصومین (ع) نشان داده اند که در رأس آن ها فیلمی مانند «رستاخیر» وجود دارد که خوشبختانه با واکنش جدی و به موقع مسئولان و علمای دین مواجه شد.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم روند تولید فیلم های ارزشمند دینی و مذهبی روز به روز افزایش پیدا کند تا مردم کشور ما بتوانند به خوبی توسط آثار فرهنگی و هنری هرچه بیشتر نسبت به زندگی معصومین (ع) آشنایی پیدا کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.