یکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲

جشنواره «مقاومت»؛ افقی نو به حوزه سینمای مقاومت در خارج از مرزهای ایران

فیلم‌های ایرانی بخش بین‌الملل جشنواره مقاومت

سینماپرس: اهتمام به حوزه پژوهش و تحقیق و رویکردهای علمی در حوزه سینِما و فرهنگ مقاومت. در این راستا علاوه بر برگزاری همایش علمی سینمای مقاومت و حضور پژوهشگران و صاحب‌نظران داخلی و دانشگاهی هفت عنوان کتاب برآیند مطالعات و تحقیقات نویسندگان داخلی و خارجی پیرامون دوران دفاع مقدس گردآوری و در شرف انتشار قرارگرفته و حدود 15 عنوان کتاب همزمان با جشنواره و کنفرانس افق نو ارائه می‌شود.

محمدرضا پهلوان/ جشنواره مقاومت ریشه‌دارترین جریان سینمایی و مداوم‌ترین حرکت فرهنگی انقلاب اسلامی است که در سال‌های آغازین دوران دفاع مقدس شکل‌گرفته و تاکنون بیش از سه دهه را پشت سر گذاشته است. این جشنواره به اذعان قاطبه هنرمندان و سینماگران کشور ملی‌ترین- اصیل‌ترین و استراتژیکی‌ترین حرکت فرهنگی – سینمایی نظام اسلامی است که با توجه به اتخاذ راهبردهای بین‌المللی و تکیه‌اش بر محور مقاومت در سال‌های اخیر به‌نوعی به قطب مرکزی تمام جریانات سینمایی ضد سلطه و ضد صهیونیسم در منطقه و جهان تبدیل‌شده و به تعبیر یک رسانه آمریکایی کانون و کعبه فیلم‌سازان مستقل ضدآمریکایی و ضد اسرائیلی شده است.

روند رشد و توسعه این حرکت و طراحی و مهندسی جغرافیایی و محتوایی این جشنواره را خیلی زود به کانون توجه رسانه‌های همسو و غیرهمسو قرار داده است و اهتمام آن به شهید عماد مغنیه در دوره‌های پیشین باعث شده تا ده‌ها رسانه غربی و صهیونیستی از مواضع و دیدگاه‌های جشنواره خشمگین شوند و قلم‌فرسایی کنند.

جشنواره مقاومت در این دوره - چهاردهم – با چند فراز و گام روبه‌جلو برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شد. این جشنواره با آسیب‌شناسی کاستی‌ها و خلأهای ساختاری و شکلی و محتوایی دست به جهش‌هایی زده و این جهش در سه محور و شاخص قابل‌توجه است:

 فراگیری محتوایی و گستراندن فضای مفاهیم و مضامین مهم و اساسی در سطح ملی و بین‌الملل است به‌طوری‌که در این دوره جشنواره به لحاظ فراگیری و تنوع و تکثر مفهوم و مضمون و محتوا بی‌نظیر است. از دفاع مقدس – دستاوردهای شهیدان و جانبازان گرفته تا موضوعات مهمی چون: فاجعه منا، اقتصاد مقاومتی، داعش و جنایات گروه‌های تکفیری، شهدا و به‌صورت خاص شهدای مدافع حرم، سوریه، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شیعیان نیجریه، بمباران شیمیایی حلبچه، اتفاقات و حوادث و انقلاب عراق، بحرین، ضدانقلاب، مفقودین و جاویدالاثرها، ترور و شهدای ترور، ویتنام- آمریکا، مقاومت در برابر نظام سلطه و مقاومت اسلامی، افغانستان، روحیه جهادی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، جوانان، آزادگان، قیام جنگل، منافقین، انرژی هسته‌ای، زندگی شهدای شاخص مانند شهید بابایی، شهید سردار همدانی، امام خمینی (ره)، فلسطین و غزه، پزشکی جنگ، بسیج و بسیجی، دزدان دریایی، تفحص، شهدای غواص، پدران و مادران شهدا، شهدای گمنام، فتنه، یمن و جنایات آل سعود، فجر انقلاب اسلامی و ... داعش و گروه‌های تکفیری و جهاد در منطقه و جهان و هم‌صدایی با همه صداهای مستقلی که با ما در زمینه‌های دینی – آئینی و آرمانی مشترکات دارند.

 اهتمام به حوزه پژوهش و تحقیق و رویکردهای علمی در حوزه سینِما و فرهنگ مقاومت. در این راستا علاوه بر برگزاری همایش علمی سینمای مقاومت و حضور پژوهشگران و صاحب‌نظران داخلی و دانشگاهی هفت عنوان کتاب برآیند مطالعات و تحقیقات نویسندگان داخلی و خارجی پیرامون دوران دفاع مقدس گردآوری و در شرف انتشار قرارگرفته  و حدود 15 عنوان کتاب همزمان با جشنواره و کنفرانس افق نو ارائه می‌شود.

جشنواره مقاومت در این دوره گسترش ابعاد برگزاری در سه مقیاس استانی- ملی و بین‌المللی است که درواقع، وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره فرهنگی و سینمایی انقلاب اسلامی است. از اختصاص هشت سالن سینمایی در قالب دو مجموعه پردیس سینمایی ملت و سینما فلسطین در تهران تا میزبانی بیش از 3000 نقطه در استان‌های مختلف و بیش از 150 دانشگاه و همزمانی هفته فیلم مقاومت در چند کشور با بضاعتی که گردآوری و بسترسازی و ساختار سازی شده قادر است در آینده نه‌چندان دور پایگاه فرهنگی و سینمایی جهان ضد سلطه تبدیل گردد. این جشنواره اکنون با برخورداری از بضاعتی بی‌بدیل می‌تواند در عرصه فرهنگ و هنر ملی و بین‌المللی جبهه و پیشانی فرهنگ مقاومت در منطقه و جهان گردد. به‌ویژه، اینکه منطقه و جهان اسلام اینک با الهام و تأسی از انقلاب اسلامی در آستانه خیزش و بیداری فراگیراست و جلوه‌هایی از آن را در منطقه شاهدیم.

ویژگی‌های متمایزکننده این دوره جشنواره عبارت‌اند از: هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری ساختار محتوایی جشنواره بر اساس چالش‌ها، اولویت‌ها و ضرورت‌های ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی، تقویت و تحرک جریان تولید فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت، تنوع مضمونی و تکثر مفاهیم و مستندات و مصادیق محتوایی، همچنین توجه و اهتمام ویژه به مقوله پژوهش و بسترسازی برای تقویت مطالعات جانبی و مباحث تحلیلی و نظری پیرامون سینمای مقاومت توجه ویژه به مقوله تألیف و انتشارات.

جشنواره مقاومت یک چالش اساسی بافرهنگ غرب و صهیونیسم بین‌الملل است. جشنواره مقاومت به‌منظور تبیین و گسترش «فرهنگ مقاومت» در سه بخش مسابقه بین­الملل، جایزه عماد مغنیه و چشم­انداز سینمای مقاومت در جهان، با حضور آثاری که به مقاومت مسلمانان و مظلومان جهان پرداخته­اند، طراحی‌شده است. این بخش ویژه به فیلم‌های با موضوع مقابله با تروریسم و جنایات گروه‌های تکفیری و وهابیت می‌پردازند. یکی از بخش‌های کلیدی و استراتژیک  جشنواره است؛ که از دو سال قبل با طراحی‌شده و تلاش دارد تا فرصت و بستر مناسبی را برای معرفی و شناخت ابعاد شخصیتی و جایگاه مهم این شهید بزرگوار در عرصه مقاومت علیه استکبار و صهیونیسم بین‌الملل ایجاد کند و هم  اسطوره‌ای را معرفی کند که تبدیل به یک برند و نماد مقاومت و الگوی موفق چریکی و استراتژیکی و اعتقادی در چالش مدام با نظام سلطه بود. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.