شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲

چرا دولت «یتیم خانه ایران» را به اسکار معرفی نکرد؟

یتیم خانه ایران

تسنیم: بعد از جایزه گرفتن فیلم ضد ایرانی «آرگو»، معرفی فیلم «زیر سایه» به اسکار توسط انگلستان، بار دیگر ماهیت سیاسی این جایزه سینمایی را سر زبان‌ها انداخته. برخی معتقدند معرفی «یتیم‌خانه ایران» به اسکار می‌تواند پاسخ متقابل ایران باشد.

چندی پیش خبری در رسانه‌های دنیا منتشر شد با این مضمون که فیلم «زیر سایه» نمایند دولت انگلستان برای اسکار خواهد بود. آنطور که در خبرها آمده «زیر سایه» یک فیلم به زبان فارسی اما ضد ایرانی است.


گفته شده که داستان این فیلم در ۱۹۸۸ و در اوج جنگ ایران و عراق رخ می‌دهد. شخصیت های اصلی فیلم مادری جوان و دختر خردسالش هستند که زیر بمباران جنگ جدا از دیگر اعضای خانواده هستند. در حالی که آنها تلاش دارند تا آرامش خود را حفظ کنند، یک نیروی شیطانی مرموز وارد آپارتمان آنها می شود و سعی دارد تا روح آنها را تسخیر کند.

معمولاً کشورها فیلمی را به مراسم اسکار می‌فرستند که پیش برنده یا معرف برخی مواضع آنان است یا آن دسته از حرف‌های آنان که شنیده نشده یا تمایل دارند، برجسته‌تر نمایش داده شود را بیان می‌کند.این بار سینما و جایزه اسکار بناست سیاست دولتی دیگر در قبال ایران برای ایجاد تصویر وارونه از جامعه ایرانی در نظر مردم دنیا را پیش ببرند.این مأموریت و بازی خسته‌کننده و تکراری بناست با «زیر سایه» پیش برود.

بر اساس تصمیم مسئولان سینمایی دولت یازدهم، «فروشنده» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران برای حضور در مراسم اسکار معرفی شده است. این انتخاب در کنار اینکه با اعتراض گروهی از هنرمندان و اصحاب فن مواجه شد حتی با واکنش فعالان سیاسی هم مواجه شد و فردی مانند علی مطهری در اظهارنظری علنی گفت:« سوژه فیلم -فروشنده- را نپسندیدم. این فیلم چهره خوبی از جامعه ایران نشان نمی‌دهد، لذا انتخاب آن به عنوان نماینده ایران در «اسکار» از سوی بنیاد فارابی، به نظر من انتخاب خوبی نبود.»

فارغ از این مسائل، چیزی که بار دیگر مورد تأیید قرار می‌گیرد این است که «اسکار یک مراسم سیاسی است.» این گزاره چندی پیش در زمان اهدای جایزه به فیلم ضد ایرانی «آرگو» اثبات شده بود. تحریف تاریخی و روایت یک جانبه و جعلی «آرگو» از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی در ایران، تأثیر بدی بر مراسم اسکار گذاشت و در شبکه‌های اجتماعی از اینکه این جایزه و سینما ابزار سیاسی دولت های غربی است، انتقاد می‌شد.

برخی کارشناسان معتقدند با توجه به ماهیت و سازوکار اسکار، بهترین کار آن است که جمهوری اسلامی فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» که به تازگی توسط ابوالقاسم طالبی ساخته شده است را به عنوان نماینده خود به اسکار معرفی کند.

«یتیم خانه ایران» روایتی است داستانی-مستند از یک اتفاق تلخ تاریخی که در سال‌هایی که ایران مستعمره انگلستان بوده است، رویداده است. فاجعه‌ای انسانی که در سال ۱۲۹۸ توسط انگلیسی‌ها بر سر مردم ایران می‌آید. «یتیم خانه ایران» ماجرای «قحطی» آن سال‌ها و از بین رفتن حدود ۹ میلیون زن، کودک و مرد ایرانی به دلیل بسته شدن شریان‌های ورودی غذا و دارو به ایران توسط نیروهای انگلیسی را روایت می‌کند.

شاید این اتفاقی عجیب به نظر برسد، در روزهایی که دولت یازدهم گزینه‌های خود را در تعامل یکسویه با دولت‌های غربی منحصر کرده و به دنبال روابط جدی با این کشورهاست، دولت انگلیس پاسخ دیپلماسی دولت روحانی، را با معرفی «زیر سایه» به اسکار می‌دهد. دولت یازدهم پاسخ متقابلی به این ماجرا خواهد داشت؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.