چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲

سینما و تلویزیون و نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی/ ۳

مسافرآستانه: سینمای ایران به جز موارد نادر و استثنایی همواره در تولید آثار تاریخی و مذهبی دچار غفلت بوده است/ سلیقه فیلمسازان نباید در ماهیت آثار تأثیرگذار باشد

حسین مسافر آستانه در نشست خبری سومین جشنواره فیلم ویدئویی«یاس»

سینماپرس: حسین مسافرآستانه مدیرعامل سابق موسسه رسانه های تصویری در آستانه ماه محرم و ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) درباره چگونگی روایت آثار تاریخی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: سینمای ایران به جز موارد نادر و استثنایی همواره در تولید آثار تاریخی و مذهبی دچار غفلت بوده است و این در حالی است که تولید آثار تاریخی و مذهبی به شدت مورد نیاز جامعه ما است و باید همواره به این قبیل موضوعات توجه شود.

مشاور رئیس سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مردم در کشور ما از نظر عقیدتی با مذهب درگیر هستند و از سوی دیگر ما شاهد زنده نگاه داشتن مناسک های آیینی و سنتی در کشورمان هستیم و می توان بر این امر صحه گذاشت که مذهب و تاریخ نقشی کلیدی و اساسی در زندگی مردم ایران دارند و از این رو هنر هفتم هم نباید از این دو مسأله مهم و اساسی غافل بماند.

وی ادامه داد: علاوه بر این تولید آثار تاریخی و مذهبی در سینما و تلویزیون نباید به صورت رفع تکلیف باشد و مدیران برای آنکه بخواهند کارنامه خود را پر و پیمان نشان دهند مبادرت به ساخت فیلم هایی کنند که با اشکالات زیادی در ساختار و محتوا روبرو است و می تواند تأثیرات منفی در جامعه ایجاد کند. ما باید همواره در سینما و تلویزیون مبادرت به تولید آثار تاریخی و مذهبی کارشناسی شده و ارزشمند کنیم و منتظر مناسبت های تاریخی و مذهبی نباشیم و در طول سال این نیاز فرهنگی و عقیدتی جامعه را باید برطرف سازیم.

مسافرآستانه یادآور شد: نیم نگاهی به آثار سینمایی جهان نشان می دهد که بسیاری از کشورهای صاحب صنعت سینما همواره به تولید آثار مذهبی و تاریخی اهمیت ویژه ای داده اند و این قبیل فیلم ها سهم عمده ای از تولیدات آن ها بوده است چرا که آن ها با تحقیق و پژوهش های بسیار به این امر دست یافته اند که تولید آثار تاریخی و مذهبی می تواند تأثیرات مثبتی در راستای اهداف استراتژیک و سیاسی آن ها در آینده داشته باشد.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: یکی از مهمترین نکاتی که باید در روند تولید آثار تاریخی و مذهبی چه در سینما و چه در تلویزیون به آن توجه شود این است که فیلمنامه های آثار تاریخی و مذهبی باید علاوه بر پرداخت دراماتیک از نظر محتوایی نظرات کارشناسان و صاحب نظران مذهبی و تاریخی را داشته باشند و از مراجع معتبر جهت تأیید محتوای فیلم ها تأییدیه بگیرند و فیلمسازانی که پا در این عرصه خطیر می گذارند بایستی دقت کافی به این مسأله مهم داشته باشند.

مسافرآستانه خاطرنشان کرد: یک اثر هنری نباید منجر به تعارض با حقیقت شود چرا که این باعث ایجاد یک «وهن» در کلیت جامعه می گردد؛ سلیقه فیلمسازان نباید در ماهیت آثار تأثیرگذار باشداینکه عنصر خیال جزو لاینفک هر اثر هنری است مورد قبول بنده و بسیاری دیگر از افراد است اما این نباید منجر به تعارض با حقیقت شود چرا که این باعث ایجاد «وهن» در لایه های مختلف جامعه می گردد.

این کارگردان و بازیگر تئاتر با بیان اینکه ما نباید بگذاریم آثار تاریخی و مذهبی به سمت خرافه گرایی پیش بروند اظهار داشت: هنرمند اگر بخواهد به دور از هرگونه خیال پردازی و زیبایی شناسی یک اثر تاریخی و مذهبی را تولید کند، اثر او به دلیل خشکی و بی روح بودن نمی تواند مورد توجه مخاطبان واقع شود؛ اما هنرمند بایستی با استفاده هوشمندانه از عنصر خلاقیت و نبوغ ذاتی خود کاری کند تا با دسیسه های افراد روشنفکرنما اثر هنری اش به سمت تبلیغ مسائل خرافی کشیده نشود و قدم های شایسته ای برای رسیدن به حقایق تاریخی در اثر او انجام شود.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم از این پس بتوانیم شاهد تولید فیلم ها و سریال های تاریخی و مذهبی باشیم که با استقبال خوب علما، مراجع و عموم مردم مواجه شوند چرا که همواره به وفور شاهد فیلم ها و سریال هایی بوده ایم که به دلیل تحریف واقعه تاریخی و یا تغییر واقعه با مخالفت شدیدی از سوی مراجع و علما و مردم روبرو بوده اند که تنها دلیل آن همان عدم اطلاع و دانش کافی در زمینه مطالعات آثار تاریخی بوده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.