شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴

به‎بهانه زادروز «حاتمی‎کیا» دیده‌بان سینمای ایران

ابراهیم حاتمی کیا

صدا و سیما: کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» گفت: به نظر من سینمای دفاع مقدس سینمای توپ و تانک نیست، سینمای نسل دفاع مقدس است که همچنان جریان دارند.

تار و پود سینمای دفاع مقدس با نامش گره خورده و این سینما بدون آثارش قطعاً چیزی کم داشت. در سن 27 سالگی و در دل جنگ تحمیلی با «دیده بان» رنگی جدید به سینمای دفاع مقدس داد و توانست جایزه ویژه هیئت داوران از هفتمین جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص دهد.

9 سال بعد «آژانس شیشه ای» او شیشه احساس بسیاری را شکست و به قدری تأثیر گذار بود که هنوز هم که هنوز است با دیدنش برای حاج کاظم های وطنت دلت می لرزد. دو سیمرغ بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی هم از ارمغان های آژانس شیشه ای برای خالقش از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر بود.
«ارتفاع پست»، «به نام پدر»، «به رنگ ارغوان»، «چ» و ...از دیگر هنرنمایی های ابراهیم حاتمی کیا بر پرده نقره ای است. کارگردانی که نمادها و استعاره های جاری در فیلم هایش منحصر به فرد است و سینمایش طرفداران زیادی در جهان دارد.
دیروز زاد روز دیده بان سینما بود. کارگردانی که فعالیت سینمایی اش را از سال 59 و در 19 سالگی آغاز کرد و الان به یک برند تبدیل شده است. این روز ها مستند «چشم جنگ» به تهیه کنندگی وی و کارگردانی یوسف حاتمی کیا پسرش و مهدی برجیان به مناسبت هفته دفاع مقدس در گروه هنر و تجربه اکران می شود. به همین بهانه گفتگویی با ابراهیم حاتمی کیا انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
- از مستند«چشم جنگ» کمی بگویید. چه شد که در این اثر به سراغ سعید صادقی رفتید؟
این سوژه را خود یوسف پیگیری کرد و من یک روز فهمیدم دارد این کار را انجام می دهد و بسیار خوشحال شدم. سعید صادقی یگانه عکاس و  بزرگ عکاس جنگ است و زمانی که فهمیدم یوسف می خواهد درباره او مستند بسازد او را تشویق کردم. اما راه؛ راه خود یوسف است خودش این راه را پیدا کرده و طی می کند.
- اگر درباره این مستند بخواهید یک جمله بگویید چه می گویید؟
«چشم جنگ» قرائت این نسل نسبت به نسل قبل از خودش است.
- فکر می کنید این مستند بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند؟
من این اثر را دوست دارم. کار گرمای خاصی دارد البته ممکن است لکنت هایی در قسمت های فنی داشته باشد اما طنازی خاصی در یوسف و سعید صادقی وجود دارد که در اثر هم دیده می شود و سبب زیبایی آن شده است. در چند اکران خصوصی که داشتیم استقبال بسیار خوب بود و بسیار خوشحال شدم.
- در حال حاضر سینمای دفاع مقدس را چگونه می بینید؟
سینمای دفاع مقدس سینمای سختی است و نیاز به روایت ها و حرف های تازه دارد مثل کاری که از محمدحسین مهدویان دیدیم. به نظر من سینمای دفاع مقدس سینمای توپ و تانک نیست. سینمای دفاع مقدس سینمای نسل دفاع مقدس است که همچنان جاری است و در منطقه حرف اول را می زند. امیدوارم سینمای دفاع مقدس پوست بیاندازد و افراد جدید مثل مهدویان و حتی پسر من در قالب هایی جدید به روایت آن بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.