پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴

در مراسم رونمایی از «چشم جنگ» بیان شد

حاتمی‌کیا: فیلم گرفتن از یک آرتیست کار ساده‌ای نیست/ آبیار: جستجو برای آدمهای جنگ حسی نوستالژیک دارد

ابراهیم حاتمی کیا در دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

سینماپرس: حاتمی‌کیا در مراسم رونمایی از «چشم جنگ» با اشاره به سعید صادقی گفت: اینکه از یک آرتیست فیلم بگیرید کار ساده‌ای نیست. زیرا او به قواعد کار به خوبی آشناست و همیشه پشت دوربین خود پنهان شده و حالا چهار دوربین می‌خواهند او را برهنه کنند.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از مستند(چشم جنگ) به کارگردانی یوسف حاتمی کیا و تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی کیا شب گذشته (چهارشنبه 31 شهریورماه) در موزه سینما برگزار شد.

فیلم گرفتن از یک آرتیست کار ساده‌ای نیست

ابراهیم حاتمی کیا تهیه‌کنند فیلم مستند«چشم  جنگ» در این مراسم گفت: من از شما درخواست می‌کنم این فیلم را ببنید و خودتان قضاوت کنید که فیلم خوبی است و یا کار ناقصی ساخته شده است.

وی افزود: من فراموش نمی‌کنم که در روز نخست فیلم‌برداری آقایوسف کارگردان کار به من گفت که آقای سعید صادقی شورش کرده است. از او پرسیدم چه شده که او به من پاسخ داد ما با چهار دوربین درب منزل او حاضر شدیم تا ضمن تعقیب او فیلم‌برداری نیز انجام بدهیم ولی آقاسعید تا از درب منزل خارج شد همه چیز را بهم زد.

کارگردان فیلم سینمایی«بادیگارد» اظهار کرد: من به آقایوسف گفتم اینکه از یک آرتیست فیلم بگیرید کار ساده‌ای نیست. واقعاً فیلم گرفتن از چنین افراد کار سخت و دشواری است زیرا وی به قواعد کار به خوبی آشنا است و همیشه پشت دوربین خود پنهان شده و حالا چهار دوربین آمده‌اند و می‌خواهند او را برهنه کنند و من این موضوع را خوب می‌فهمم که چرا او چنین واکنشی را نشان داده است.

وی افزود: اینگونه شد که تیم سازنده مستند از همان روز اول تصمیم گرفتند تا آن وضعیت دوربین‌ها را کنار بگذارند و سعی کنند خیلی ساده و معمولی با سعید صادقی همراه شوند و مستند خود را تولید کنند.

این کارگردان سینما در ادامه  تصریح کرد: آقای سعید صادقی موجود عجیب و غریبی است زیرا او وقتی دوربین‌دست می‌شود تبدیل به انسانی عجیب و غریب می‌شود ولی زمانی که دوربین به همراه ندارد آدم می‌تواند به او شک کند که آیا آرتیست است یا خیر.

وی در پایان صحبتهای خود بیان کرد: به هر صورت خوشحالم که این فیلم ساخته شده و یوسف موضوع فیلم فکر کرده است. در خصوص خودم نیز باید به این موضوع اشاره کنم من حامی این کار بودیم تا این مستند به نتیجه برسد و بحث مهم این فیلم می‌تواند این باشد که عنوان عکس جنگ درست است و یا عکاسان در یک مقطع کار جنگی کرده‌اند. در حقیقت این مستند وارد این حوزه شده است.

یوسف حاتمی‌کیا: سعید صادقی مانند نامش صادق است

سپس یوسف حاتمی‌کیا کارگردان این فیلم  مستند، گفت: امروز، روز خیلی مناسبی برای نمایش این مستند نبود زیرا هم ساعـت‌ها به عقب کشیده شد و هم بین تعطیلات بود که احتمالاً خیلی‌ها در مسافرت بودند اما از آنهایی که در این مراسم حاضر شدند نهایت تشکر و سپاسگزاری را دارم.

وی افزود: من در ابتدای سخنان خود باید از سعید صادقی عکاس جنگ تشکر کنم که به ما اجازه دادند این مستند را در مورد ایشان بسازیم و این لطف پدرانه‌ای بود که ایشان در حق ما کرده‌اند. از طرف دیگر هم از آقای حاتمی‌کیا تشکر می‌کنم که لطف کردند و وارد پروژه شدند و اعتماد آقای سعید صادقی را جلب کردند و او هم اجازه داد تا ما فیلم خود را بسازیم. در حقیقت مهم‌ترین اتفاق مستند «چشم جنگ» ساخته شدن آن بود.

حاتمی‌کیا بیان کرد: واقعیت ماجرا این است زمانی که من به همراه مهدی برجیان تصمیم گرفتم مستند جنگی بسازیم ابتدا با خود گفتیم چکار کنیم البته قصد داشتیم تا مستندی آرتیستی بسازیم. بر این اساس تصمیم گرفتیم این مستند را پیرامون یک عکاس جنگ بسازیم.

این کارگردان جوان سینما اظهار کرد: بر این اساس از بین عکاسان مختلف از آقای سعید صادقی خالص‌تر پیدا نکردیم. به عبارتی بهتر واقعاً آقای سعید صادقی همچون فامیلی خود صادق است.

وی افزود: در مستند «چشم جنگ» غربت سعید صادقی‌ها و آدم‌هایی که او از آنها عکس گرفته بود را به خوبی دیدیم زیرا با گذشت سال‌های فراوانی از جنگ همه آنها فراموش شده‌اند.

حاتمی‌کیا در پایان صحبتهای خود بیان کرد: هم آقای سعید صادقی و هم آدم‌های داخل عکس او موضوع فیلم‌برداری ما بود و ما در زمان این کار و ساخت این مستند هم خندیدیم، هم گریه کردیم و هم سکوت کردیم. البته ما به دنبال نشان دادن تمامی اینها در این مستند نبودیم. حرف آخر من این است که آقای حسین صادقی عکاس جنگ شما سردار نسل پدران ما، نسل ما و نسل بچه‌های ما هستید.

آبیار: جستجو برای آدمهای جنگ حسی نوستالژیک دارد

نرگس  آبیار که میهمان  این فیلم مستند بود، در این مراسم گفت: مستند «چشم جنگ» را برای نخستین‌بار در جشنواره سینما حقیقت دیدم اما قبل از این مراسم تصمیم گرفتم تا مجدداً این مستند را تماشا کنم. بر این اساس به عنوان یک کارگردان در این مستند یک صمیمیت و صداقتی را دیدم که برای من بسیار قابل احترام است.

وی افزود: شخصیتی که در مستند «چشم جنگ» به آن پرداخته شده سعید صادقی عکاس جنگ است. این عکس در زمان جنگ بی‌واسطه به موضوعات جنگ و آدم‌های جنگ پرداخته است در واقع حسن کارهای آقای سعید صادقی این است که او بی‌واسطه و غریزی به آدم‌های جنگ نگاه کرده است.

کارگردان فیلم سینمایی«نفس» بیان کرد: مستند «چشم جنگ» کاری است که دلی انجام شده و از این‌رو بر دل هم می‌نشیند. در واقع موضوعی که برای مستند «چشم جنگ» انتخاب شده تمی خوبی برای این مستند می‌باشد زیرا جستجو برای آدم‌های جنگ که حسی نوستالژیک دارد وضعیت خاص و خوبی را در این مستند پدید آورده است. ما در این مستند آدم‌هایی را می‌بینیم که بی‌دریغ خود را وقف دیگران کردند. در حقیقت این عمل آنها بی‌چشم‌داشت و بی‌معامله انجام گرفته بود و این عکاس هم چنین لحظاتی را ثبت کرده است.

وی در پایان صحبتهای خود، اظهار کرد: این مستند به نسبت سایر مستندهایی که به موضوع جنگ اشاره کرده بی‌واسطه‌تر موضوع جنگ را مورد بررسی و کنکاش قرار داده است.

مستند «چشم  جنگ» کاری از سازمان هنری و رسانه‌ای اوج است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.