شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: «رفقای خوب» فیلمی ساده و سالم و به دور از ژست های روشنفکرانه است

فیلم سینمایی«سلام پدر بزرگ»

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران جدیدترین فیلم سینمایی مجید قاری زاده گفت: در «رفقای خوب» از بازی های عجیب و غریب با فرم و ساختار و روایت و دوربین و اداها و ژست های روشنفکری و طرح حرف های بزرگ خبری نیست و فیلم به صورت ساده و سالم و به سیاق سینمای قصه گو حرف هایش را مطرح می کند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «رفقای خوب» ساخته جدید مجید قاری زاده کارگردان فیلم به یاد ماندنی «پدربزرگ» یک اثر جذاب خانوادگی، با محتوا و تأثیرگذار است. این بار پدربزرگ آشنا و دوست داشتنی فیلم قاری زاده از سینما سردرآورده و در واقع «رفقای خوب» یک پدربزرگ سینمایی است. مجید قاری زاده کار هنری خود را با عکاسی فیلم و عکاسی صنعتی شروع کرد و با ساختن فیلم کوتاه از سال ۱۳۵۳ به فیلمسازی روی آورد.

آذین ادامه داد: «رفقای خوب» دهمین اثر سینمایی او است و با آنکه این سینماگر در کارنامه سینمایی خود فیلم های متنوع دارد ولی دغدغه و توجه او به مسائل و موضوعات اجتماعی و خانوادگی و سینمای خانوادگی و همچنین علاقه مندی اش به درام و ملودرام سازی نقطه محوری تمام آن ها را شکل بخشیده است این تمرکز و تسلط موضوعی و حرفه ای قاری زاده خود را در فیلم موفق و جامعه پسند «پدربزرگ» محصول ۱۳۶۴ نشان داد؛ گرچه این سینماگر طی سال های بعد کوشید تا به موازات تغییر و تحولات اجتماعی پا به پای رویدادهای جامعه و سینما گام بردارد ولی توفیق چندانی نیافت به گونه ای که فیلم ماقبل آخر او «پسران آجری» تولید سال ۱۳۸۵ با استقبال زیاد روبرو نگشت و قاری زاده را برای مدتی از نظر کار فیلمسازی خانه نشین کرد.

این منتقد سینما در ادامه این گفتگو با بیان اینکه اکنون او با ملودرام «رفقای خوب» که در ادامه مضمون و محتوای «پدربزرگ» و این بار در چارچوب داستانی مرتبط با سینما نوشته و ساخته شده به سینما رجعت کرده ادامه داد: قاری زاده با یاری جمعی از هنرمندان پیشکسوت از جمله جمشید مشایخی که در «پدربزرگ» ایفاگر نقش اصلی بود و در «رفقای خوب» هم بازیگر نقش محوری است به سینما بازگشته است. بازگشت این فیلمساز به دلیل ساختار جمع و جور و عاطفی داستان فیلم، بازی ها و کارگردانی خوب و ساختن ملودرامی تأثیرگذار و استقبال تماشاگر موفق نشان می دهد.

وی تأکید کرد: قاری زاده در فیلم «رفقای خوب» با پرده برداری از روی مناسبات غلط حاکم بر سینما که باعث شده تا هنرمندان راستین و توانا به دلیل سیاست های نادرست سینمایی و باندبازی از سینما فاصله گرفته و خانه نشین شوند از یک سو و نمایش نمونه ای از این هنرمندان و همفکری و همسویی هم نسلان بازیگر بیکار و فراموش شده فیلم و تصمیم آن ها برای برگزاری مراسمی جهت تجلیل از او از دیگر سو و همچنین کمک گرفتن نوه این پیربازیگر برای یافتن پدربزرگ سینمای ایران و قصه فیلم توانسته یکی از ملودرام های خانوادگی - اجتماعی و سینمایی کشور را کارگردانی کند و یک بار دیگر قابلیت های خود را در درام سازی به نمایش گذارد.

آذین خاطرنشان کرد: کارگردان فیلم «رفقای خوب» علاوه بر داستان ملموس و ساده و روایت سرراست قصه، بازی های آشنا و روان جمشید مشایخی، داریوش اسدزاده، محمد کاسبی، عنایت بخشی و رضا رویگری به علت فراهم آوردن مجموعه ای از بهترین های بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون کشور در فیلمی هنرمند، خانواده و جامعه پسند یکی از به یادماندنی ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران از منظر مضمون و محتوا و ساختار دراماتیک را ساخته است.

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: در واقع صمیمیت و سادگی و لطافت مضمونی و محتوایی داستان، شخصیت ها و زندگی آن ها از «رفقای خوب» یک اثر سینمایی خوب و تماشاگرپسند ساخته است. مجید قاری زاده با دستانی پر به سینما بازگشته است تا موفقیت های پیشین خود را در سینما تجدید کند و باید اذعان کرد که موفق هم شده است.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است:  «رفقای خوب» داستان زندگی یک بازیگر پیشکسوت را روایت می کند که سالهاست جلوی دوربین نرفته است و حالا که بناست مراسم تجلیلی برایش برگزار شود هم هیچ کس از محل زندگیش خبر ندارد. اینجاست که رفقای قدیمی این بازیگر که آنها نیز مدتهاست به دنبالش هستند درصدد برمی‌آیند تا با کمک نوه اش، او را پیدا کنند…

عوامل اصلی تولید «رفقای خوب» عبارتند از: کارگردان، تهیه کننده و نویسنده: مجید قاری‌زاده مدیر فیلمبرداری، فریدون شیردل، مدیر صدابرداری: فرخ فدایی، تدوین: کاوه ایمانی، طراح صحنه و لباس : قاسم ترکاشوند، طراح گریم : سیامک احمدی – دستیار اول و برنامه ریز : محمد عزیزی، دستیار اول فیلمبردار: رسول تنهایی، عکاس: اکبر اصفهانی – صداگذار: علی ابوالصدق، منشی صحنه: سمیه شهرابی – دستیار دوم کارگردان: علیرضا توانا، گریمور بانوان: میترا گیوه چی، گریمور آقایان، داود فتحی، طراح جلوه های ویژه : ایمان کرمیان – دستیاران فیلمبردار : محمد سقر – نادر گلچی – منصور تنهایی، دستیار اول صحنه : حمید بخشی، مدیر صحنه: سعید پیر هادی – دستیار صحنه: قائم ترکاشوند، دستیار لباس: شیرین مسلمی – مدیر تدارکات: حسین فیض آبادی، دستیاران تدارکات : امیر مرایی، علی ولی پور، جواد سیدی، مدیر مالی: ابراهیم تفرشی مدیر تولید: مسعود دلیری

بازیگران: جمشید مشایخی، داریوش اسدزاده، محمد کاسبی، عنایت بخشی و رضا رویگری. احمدرضا اسعدی، نوید لایقی مقدم، رامین ناصرنصیر، نعیمه نظام دوست، بیتا خردمند، غلامرضا صادقی، صحرا مشایخی، محمد هاشی و ازالیا صادقی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.