جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶

در مراسم رونمایی از فیلم چهار اپیزودی «هیهات»

خانواده شهید همدانی تجلیل شدند/ پای مجله هتاک به رونمایی فیلمی با موضوع امام حسین (ع) باز شد

اکران خصوصی فیلم سینمایی«هیهات»

سینماپرس: مراسم رونمایی از فیلم چهار اپیزودی «هیهات» در حالی برگزار شد که با حضور پرتعداد هنرمندان روی سن از خانواده شهید همدانی تجلیل به عمل آمد.

شب گذشته ۲۵ شهریور ماه مراسم اکران خصوصی فیلم «هیهات» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و با حضور عوامل این فیلم و همچنین هنرمندان سینما و مسئولان از جمله حجت‌الاسلام شهاب مرادی، مهدی چمران، علیرضا رضاداد، مسعود ده‌نمکی، بهروز افخمی، افسانه بایگان، حبیب والی نژاد، احسان محمدحسنی، رضا پورحسین، سیاوش حقیقی، جمشید گرگین، محمدرضا شریفی‌نیا، اندیشه فولادوند و... برگزار شد.

هادی مقدم‌دوست یکی از کارگردان ها بیان کرد: امیدوارم امام حسین(ع) این فیلم را از ما بپذیرد. در فیلمسازی شما با اتفاقات حیرت انگیزی مواجه می شوید و اینکه در فیلمی مثل «هیهات» همه چیز خودبه‌خود جور شد، خودش یک امر حیرت انگیز بود که معمولا در فیلم های خوب چنین اتفاقی رخ می دهد.

وی ادامه داد: من نمی توانم بگویم فیلم ما لزوما اثری قوی است، اما فیلمی که درباره امام حسین(ع) باشد اتفاقات حیرت انگیز زیادی دارد و من هیچ سختی در ساخت این فیلم احساس نکردم.

هادی نائیجی نویسنده و کارگردان اپیزود اول «هیهات» نیز در ابتدای سخنان خود از بهروز افخمی به عنوان یک استاد یاد کرد و در ادامه گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که همه افتخاراتمان فردی است و نمی دانم کار جمعی چقدر در ما شکل گرفته است ولی امیدوارم این اثر این کار جمعی را نشان دهد.

دانش اقباشاوی کارگردان اپیزود دوم فیلم نیز در سخنانی اظهار کرد: زمانی شنیدم که دو دسته از مردها هیچ وقت به زندگی عادی برنمی گردند یک دسته آنهایی که عاشق شدند و دسته دیگر آنهایی که به جنگ رفتند. من به نیابت از گروه این فیلم را به همه آنهایی که عاشق شدند، جنگیدند و خواهند جنگید تقدیم می کنم.

وی همچنین با اشاره به سخنان مقدم‌دوست گفت: فیلمسازی درباره مفاهیم خوب مثل مردانگی، ایثار، معرفت و... کم شده است. خوشبختانه در این فیلم لطف خدا شامل حال ما شد؛ زیرا چنین آثاری را کارگردان به تنهایی نمی سازد بلکه لطف خدا، تهیه‌کننده و گروه خوب، شما را همراهی می کند.یک ف

در ادامه این مراسم شهاب اسفندیاری پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: زمانی که من فیلم «هیهات» را دیدم با یک اتفاق تلخ مصادف شد و آن این بود که هنرمندان سینما فیلمی را درباره امام حسین(ع) می سازند و نشریه ای که اسم امام حسین(ع) را دارد رکیک ترین جملات را به سینمای کشور منتسب می کند.

وی با اشاره به شعری که به اشتباه به برتولت برشت منتسب شده و سروده مارتین نیمولر است، عنوان کرد: در این شعر داریم که وقتی به سراغ گروه های مختلف یک جامعه می روند و آنها سکوت می کنند در نهایت یک روز به شما می رسند و دیگر کسی نیست که از شما حمایت کند. رویه هتک حرمت، فحاشی و بی حرمتی این روزها باب شده است و کسانی که امروز این رفتارها را ببینند و سکوت کنند در آینده این خطر به خودشان خواهد رسید زیرا ممکن است حرفی نو بزنند که به سلیقه عده ای خوش نیاید.

سخنان اسفندیاری با تشویق حضار داخل سالن همراه شد و این استاد دانشگاه ادامه داد: در قبال این رفتارها نباید سکوت کرد و ما از قوه قضائیه می خواهیم که این مسائل را پیگیری کنند. زمانی نسبت به بعضی حساسیت ها سریع واکنش نشان داده می شود اما چنین اتفاقاتی رخ می دهد و ما کمتر واکنشی می بینیم.

عضو شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی با اشاره به ساخت فیلم هایی مثل «هیهات» تصریح کرد: این سینما می تواند چنین محصولاتی را تولید کند و ایران بدون چنین محصولاتی و بدون چنین سینما و هنرمندانی به طالبان تبدیل می شود. در واقع یکی از وجوه تمایز ایران با طالبان شکوفایی فرهنگ و هنر آن است. امیدوارم چنین اتفاقات تلخی دیگر در سینمای ما رخ ندهد.

سپس بهروز افخمی روی سن آمد و با اشاره به کارگردانان فیلم «هیهات» یادآور شد: یکی از کارگردانان این فیلم مشاور من در فیلم «فرزند صبح» بود. ما در آن زمان به یک طلبه باسواد نیاز داشتیم که البته او رویکردی ملاصدرایی هم داشت و حالا ما این رویکرد را از نائیجی در فیلم «هیهات» هم می بینیم.

سردبیر برنامه «هفت» با اشاره به کارگردانان دیگر این فیلم گفت: دانش اقباشاوی اکنون برای فیلم جنگی که قرار است در پاییز امسال بسازم، مشاور من است و بازیگردانی فیلم را هم بر عهده دارد. او هم عرب است و هم اهل جنگ است.

افخمی در پایان سخنانش گفت: اپیزود هادی مقدم‌دوست در فیلم «هیهات» از همه بهتر درآمده است در حالی که ما انتظار فیلم اکشن را از او نداشتیم. او صحنه ای را با امکانات کم اما بسیار خوب اداره کرده است.

در پایان این مراسم جمعی از هنرمندان برای تجلیل از خانواده سردار شهید حسین همدانی روی سن آمدند. این هنرمندان متنی را امضا کرده بودند که همراه با دو انگشتر عقیق یمن به دو فرزند شهید همدانی تقدیم شده بود.

حجت الاسلام مرادی هنگام این تجلیل بیان کرد: زمانی که من فیلم «ایستاده در غبار» را دیدم در قسمتی از آن صدای حاج حسین همدانی پخش شد و من آن زمان بسیار منقلب شدم چون او مردی نازنین و گرامی بود.

روح‌الله حجازی کارگردان اپیزود دیگری از فیلم «هیهات» از غایبان این مراسم بود که در طول مراسم عنوان شد به علت ناخوشی نتوانسته به این مراسم بیاید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.