یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

در آستانه هفته دفاع مقدس عنوان شد؛

فهیم: مدیران سینمایی طی ۳ سال گذشته تنها برای سینمای روشنفکری اهمیت قائل شدند/ باید از سینمای دفاع مقدس حراست شود

نقد فیلم گینس با حضور محمد تقی فهیم

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینمای کشور در آستانه هفته دفاع مقدس گفت: مدیران سینمایی طی ۳ سال گذشته تنها برای سینمای روشنفکری اهمیت قائل شدند و هیچ توجهی به دفاع مقدس نداشتند و متأسفانه جهت سینمای کشور را به سویی بردند که هیچ نفعی برای نظام و مردم در آن دیده نمی شود.

این منتقد پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طی سال های اخیر ما همواره شاهد آن بودیم که مدیران سینمای کشور حمایت های خیلی ویژه ای از فیلمسازان روشنفکرمآب داشتند به نحوی که مرتباً یا در پشت صحنه فیلم های آن ها حضور پیدا می کردند یا از آن ها دعوت به کار می نمودند و یا برایشان جشن تولد می گرفتند و یا از بودجه بیت المال رقم های زیادی را به آن ها می دادند تا فیلم های روشنفکری بسازند.

وی ادامه داد: اما دریغا از اینکه حتی ثلثی از این توجه به سینمای روشنفکری را به سینمای مهم و ارزشمند دفاع مقدس داشته باشند که اگر این اتفاق محقق می شود ما شاهد وقایع میمون و مبارکی در سینمای دفاع مقدس و مقاومت می شدیم.

فهیم سپس با بیان اینکه مدیران سینمای کشور موظفند تا به جای هزینه کردن برای فیلمسازانی که بر علیه مضامین ارزشی مبادرت به ساخت فیلم می کنند بودجه اصلی سینما را به آثار استراتژیک و ارزشی اختصاص دهند اظهار داشت: ما نیاز داریم که همواره سینمای دفاع مقدس را در کشورمان زنده نگه داریم تا نسل جوان بتواند با مضامین مرتبط با دفاع مقدس آشنایی پیدا کند و از سوی دیگر بتوانیم اندیشه های خودمان را به جهانیان بشناسانیم.

این منتقد سینما تصریح کرد: تا زمانی که مدیران سینمای کشور بخواهند همین رویه عجیب شان را ادامه دهند و تنها در پی آن باشند تا با فیلمسازان روشنفکر عکس یادگاری بگیرند و توجه به سینمای ارزشی را برای خود کسر شأن قلمداد کنند ما نمی توانیم شاهد هیچ اتفاق مثبتی در این سینما باشیم؛ سینمای جمهوری اسلامی ایران نیاز به حضور مدیرانی دارد که دغدغه مقاومت، اسلام، انقلاب و دفاع مقدس را داشته باشند و جهت سینما را به این سمت بکشانند.

وی تأکید کرد: ما باید متفقاً به این درک برسیم که جریان اصلی سینمای ایران باید بر پایه مقاومت و دفاع مقدس باشد و ما نباید درگیر مضمون ها، موضوعات و سوژه هایی شویم که برای خوشامد جشنواره های خارجی و بعضاً معاند با اهداف و آرمان های نظام اسلامی مان فعالیت می کنند.

فهیم در بخش دیگری از این گفتگو افزود: هر کشوری باید فرهنگ و ارزش های خودش را در جامعه تقویت کند؛ بعد از وقوع انقلاب اسلامی در کشورمان رویدادی مثل ۸ سال دفاع مقدس باعث تبلور ارزش ها در کشور ما شد و همه مردم را تحت تأثیر خود قرار داد و از این رو ما باید از سینمای دفاع مقدس حفظ و حراست کنیم؛ سینما و هنر ما باید بر این مبنا شکل بگیرند و حرکت کنند و تولیدات ما باید مبتنی بر ارزش های والای این ارزش ها باشد.

وی ادامه داد: ما اگر مانند تمامی کشورهای جهان بخواهیم به نمونه و الگوی بومی خود متکی باشیم و زیر سایه آن ادامه حیات دهیم بایستی فرهنگی را که متأثر از ارزش های جبهه و ۸ سال دفاع مقدس است پیدا کنیم و به این امر دست یابیم که چه چیزی باعث شد تا در آن دوران رزمندگان ما یک تنه در مقابل دشمنان جهانی ایستادگی کرده و جان فشانی کنند و در نهایت هم به پیروزی برسند؟

این منتقد افزود: اگر به این نکات مهم توجه جدی شود ما می توانیم همچنان در حوزه سینمای مقاومت دست به تولیدات ارزشمند و به روزی خارج از چارچوب جبهه ها بزنیم و کاری کنیم تا تمامی مردم کشورمان فرهنگ ایثار و ایستادگی و مقاومت را به درستی بشناسند و آن را درک کنند؛ این مسأله نکته بسیار مهمی است که بسیاری از کشورهای جهان به آن توجه دارند و ناسیونالیزم در آثار سینمایی شان خودنمایی می کند.

فهیم در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: سینمای دفاع مقدس از آنجا که ویژگی های ژانر را دارا است و با سینمای جنگی در دنیا مرزبندی دارد می تواند همه نوع گرایشات از ملودرام گرفته تا وحشت و حتی کمدی را دربر بگیرد و هیچ گاه کهنه و تکراری نشود و اگر ما از این گونه تولیدات داشته باشیم و استراتژی مان در این زمینه روشن باشد می توانیم آرمان های اسلام، انقلاب و ارزشی را به تمامی جهان صادر کنیم و از نعمات آن بهره مند شویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.