دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲

واکنش سینماگران به سخنان ایوبی درباره معضل بیکاری/۱۰

شبانی: انحصارطلبی در سینما موجب بیکاری سینماگران شده است/ خانه سینما و سازمان سینمایی باید مبحث امنیت شغلی را اجرایی کنند

فرزانه شبانی

سینماپرس: فرزانه شبانی فیلمنامه نویس سینما گفت: انحصارطلبی در سینما موجب بیکاری سینماگران شده است و از آنجا که برخی افراد تنها از آدم های خودشان در سینما استفاده می کنند و سایرین را نادیده می گیرند بسیاری از هنرمندان واقعی طی سال های اخیر به طور مطلق یا خانه نشین شده اند و یا مجبور به ترک دیار و یا تغییر شغل گردیده اند.

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «سیزده گربه روی شیروانی» در واکنش به مصاحبه حجت الله ایوبی با پایگاه اطلاع رسانی دولت و بیان مطلبی عجیب مبنی بر اینکه «گاهی بیکاری در سینما را به سازمان سینمایی نسبت میدهند، با قاطعیت این اتهام را رد میکنم. بیکاری در سینما به ما ارتباطی ندارد، در همه حوزهها تولیدات ما افزایش یافته است. اما از آن طرف تولید در تلویزیون کاهش یافته است. تلویزیون چندصد تله فیلم تولید میکرد در حالی که الان کاملا متوقف شده است. موج بیکاری از شمال به جنوب، از تلویزیون به سینما آمده است.» اظهار داشت: کسانی که این روزها در سینمای ایران مشغول به فعالیت هستند گروه خودشان را دارند و تنها از نزدیکان و آشنایان خود برای حضور در آثار سینمایی دعوت به کار می کنند و هیچ نظارتی هم روی عملکرد ناصحیح آن ها وجود ندارد و این مسأله موج بیکاری در سینما را بیش از پیش کرده است.

وی ادامه داد: سینما متعلق به تمامی اهالی سینما است و اینکه عده ای افراد به واسطه زد و بندهای خود بخواهند سینما را در انحصار خود درآورند مسأله ای نیست که به همین راحتی قابل اغماض باشد و این مدیران سینمایی کشور هستند که اگر برای سینما و هنر و هنرمندان دل می سوزانند باید جلوی فعالیت این باندهای انحصارطلب در سینما را بگیرند و شرایطی را فراهم آورند تا همه سینماگران امکان کار داشته باشند.

شبانی سپس با بیان اینکه خانه سینما و سازمان سینمایی باید مبحث امنیت شغلی را اجرایی کنند خاطرنشان کرد: سال های سال است مبحث مهم تأمین امینت شغلی اهالی سینمای کشور مطرح شده اما این طرح هیچ گاه اجرایی نشده است در صورتی که به وجود آوردن امنیت شغلی بسیار موثر است و می تواند نقش بسزایی در رفع مشکل بیکاری سینماگران داشته باشد.

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «این زن حرف نمی زند» تأکید کرد: ما از خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی که متعلق به همه سینماگران با هر نوع نگرش و دیدگاهی است توقع داریم که با باندهای انحصارطلب در سینما مبارزه کرده و شرایطی را فراهم آورد تا همه سینماگران در تمامی حرفه ها و رشته های مختلف بتوانند در طول سال در سینما فعالیت داشته باشند و وظیفه مدیران سازمان سینمایی نیز حمایت از این روش است.

این فیلمنامه نویس در همین راستا خاطرنشان کرد: من بسیار تعجب می کنم از اینکه چطور مثلاً یک بازیگر معمولی سینما تا یک سال آینده برنامه کاری اش مشخص است اما بازیگر دیگری که بسیار از او بهتر است مدت ها است خانه نشین شده و شرایط کار برایش فراهم نیست!؟؛ ما چطور از این افراد توقع داریم که همچنان در کشور بمانند و ترک دیار نکنند؟

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «شور زندگی» در پایان این گفتگو افزود: مدیران سینمای کشور زمانی می توانند به کوچ اجباری سینماگران به شبکه های ماهواری و کشورهای بیگانه خرده بگیرند که همه شرایط لازم را برای حضور آن ها در سینمای کشور فراهم آورده باشند در غیر صورت سبب ساز اصلی مهاجرت هنرمندان خود آن ها هستند و باید جوابگوی عملکرد خود که منجر به این اتفاق شده است باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.