شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲

واکنش سینماگران به سخنان ایوبی درباره معضل بیکاری/۸

روزبهانی: در شأن و شخصیت یک مدیر نیست که بخواهد مشکلات را از سر خود باز کند/ بسیاری افراد از فرط بیکاری مجبور به تغییر شغل شده اند

محسن روزبهانی مدیر جلوه های ویژه بصری

سینماپرس: محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه سینمای ایران گفت: در شأن و شخصیت یک مدیر نیست که بخواهد مشکلات را از سر خود باز کند و من متعجبم از اینکه آقای ایوبی به جای آنکه در پی حل کردن مشکلات عدیده اهالی سینما باشند و بخواهند ناهنجاری ها را اصلاح کنند گناه مشکلات را بر گردن دیگران می اندازند.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» در واکنش به مصاحبه حجت الله ایوبی با پایگاه اطلاع رسانی دولت و بیان مطلبی عجیب مبنی بر اینکه «گاهی بیکاری در سینما را به سازمان سینمایی نسبت میدهند، با قاطعیت این اتهام را رد میکنم. بیکاری در سینما به ما ارتباطی ندارد، در همه حوزهها تولیدات ما افزایش یافته است. اما از آن طرف تولید در تلویزیون کاهش یافته است. تلویزیون چندصد تله فیلم تولید میکرد در حالی که الان کاملا متوقف شده است. موج بیکاری از شمال به جنوب، از تلویزیون به سینما آمده است.» اظهار داشت: انتظار تمامی اهالی سینما از مدیران سینمایی این است که تمامی تلاش خود را انجام دهند تا مشکلات متعددی مانند بیکاری در سینمای کشور ریشه کن شود.

وی ادامه داد: امروزه ما مشکلات بسیار زیادی داریم از جمله آنکه هنوز بسیاری از اهالی سینمای کشور بیمه ندارند و مدت ها است که وعده بیمه کردن تمامی اهالی سینمای کشور داده می شود بدون آنکه کسی درصدد باشد تا به راستی این مشکلات را برطرف سازد؛ آقای ایوبی که اتفاقاً تعامل بسیار خوبی با وزیر کار دارند می توانستند طی سال های گذشته تدبیری کنند تا مبحث مهم بیمه بیکاری در سینمای کشور اجرایی شود اما متأسفانه هیچ گاه این اتفاق رخ نداد.

روزبهانی سپس با بیان اینکه اگر شرایط نابسمان سینمای کشور همینطور ادامه یابد به زودی شاهد آن خواهیم بود که خیل انبوهی از هنرمندان طراز اول راننده آژانس خواهند شد اظهار داشت: مدیران سینمایی کشور باید از این مسأله که سینماگرانی مانند بنده که نزدیک به ۲۰ تندیس و ده ها دیپلم افتخار از جشن ها  و جشنواره ها برای سال ها حضورم در سینمای کشور دریافت کرده ام مجبور شوم برای تأمین معیشت زندگی خود و خانواده ام ترک شغل کرده و به کار دیگری روی بیاورم که به تخصص و هنرم هیچ ارتباطی ندارد.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» خاطرنشان کرد: یکی از ابتدایی ترین کارهایی که خانه سینما و سازمان سینمایی می توانند انجام دهند این است که تمامی تهیه کنندگان سینما را ملزم به استفاده از عواملی کنند که در صنوف خانه سینما عضو شده اند و سابقه کاری طولانی دارند؛ البته خانه سینما و صنوف هم باید با سخت گیری بیشتری اقدام به عضوگیری کنند و نباید هرکسی از راه رسید به راحتی بتواند به عضویت صنوف خانه سینما درآید.

وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد شرایط تاحدودی بهتر خواهد شد؛ متأسفانه در حال حاضر بخش عمده ای از تهیه کنندگان سینمای ایران چندان برایشان اهمیتی ندارد که کیفیت آثارشان چگونه باشد و به همین دلیل از نیروهای تازه کار و آماتور در فیلم های شان استفاده می کنند تا تولید فیلم برایشان ارزان تر تمام شود و همین امر از یک طرف باعث بیکاری هنرمندان واقعی می شود و هم کیفیت آثار سینمایی روز به روز بیشتر دچار نزول می شود.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: البته نمی توان منکر آن شد که تلویزیون در دوره مدیریتی آقای ضرغامی ضربات زیادی را به سینما زد؛ در آن دوران با ساخت تله فیلم های متعدد بسیاری از دستیاران سینما در رشته های مختلف به عنوان طراح در تله فیلم ها مشغول به کار شدند و بعد از آنکه روند تولید تله فیلم ها متوقف شد همگی آن افراد که مدعی طراحی در رشته خود بودند در سینما دنبال بازار کار می گشتند که همین مسأله باعث شد تا موج بیکاری در سینما زیاد شود.

روزبهانی در خاتمه این گفتگو افزود: در نهایت بنده معتقدم با تأمین امنیت شغلی، تخصیص بیمه بیکاری و راهکارهایی از این قبیل که باید هرچه سریعتر توسط مدیران خانه سینما و سازمان سینمای محقق شود می توان تاحدودی معضل بیکاری در سینمای کشور را برطرف کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.