یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱

طی مراسمی در تالار ایوان شمس

۴ چهره سینمایی تجلیل شدند/ سبد گل قالیباف برای سینماگران / تقدیر از سینماداری که رئیس فدراسیون کشتی بود

نشست خبری هجدهمین جشن خانه سینما

سینماپرس: مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: ما مشتاق حضور مردم در جشن سینمای ایران هستیم. ما بدون درک و فهم مردم راه به جایی نخواهیم برد. همواره سعی کردیم افتخارات و رنج‌های مردم را به نمایش در بیاوریم و این کار را انجام خواهیم داد و می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، آیین بزرگداشت و تجلیل از چهار چهره شناخته شده سینمای ایران هم اکنون با حضور اصحاب رسانه و اهالی سینما در تالار ایوان شمس آغاز شد. بنابراین گزارش، در هجدهمین جشن خانه سینما نکوداشت سیدمحمد خادم، علیرضا رضاداد، منوچهر محمدی و فاطمه معتمدآریا جمع کثیری از چهرهای سینمایی شرکت کرده‌اند.

منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما در ابتدای مراسم گفت: امشب شب بزرگداشت تکریم و احترام به بزرگان و خلاقانی است که نسل جوان ما باید بدانند که چه کسانی پرچم سینمای ایران را به احتزاز در آورده‌اند.

وی در ادامه افزود: خوشحالم که در شب عید سعید قربان میزبان جمعی از مردم و هنرمندان برای یادکردن از هنر هفتم خواهیم بود من امشب تنها آمدم که عرض ارادتی کنم به افرادی که برای هنر سینما زحمت کشیده‌اند.

شاهسواری گفت: هیچ چیز ارزشمندتر از این نیست که وقتی از برخی دوستان یاد می‌کنیم دلمان می تپد. امروز نیز مراسم تشییع پیکر فرهنگ شریف بود که به همین مناسبت تک نوازی او را در ابتدا پخش کردیم.

مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: ما مشتاق حضور مردم در جشن سینمای ایران هستیم. ما بدون درک و فهم مردم راه به جایی نخواهیم برد. همواره سعی کردیم افتخارات و رنج‌های مردم را به نمایش در بیاوریم و این کار را انجام خواهیم داد و می‌دهیم.

این مراسم با حضور سید محمد طباطبایی‌نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، قاسم قلی‌پور، رخشان بنی‌اعتماد، کمال تبریزی، علی دهکردی، پرویز آبنار، ابراهیم مختاری، الهام چرخنده، علی رویین تن، آتیلا پسیانی، سیروس الوند، منوچهر شاهسواری و ... دقایقی پیش آغاز شده است.

تقدیر از سینماداری که رئیس فدراسیون کشتی بود

در بخش تقدیر از سید محمد خادم مدیر سینما البرز، ابتدا محمد متوسلانی طی سخنانی گفت: در کلیپی که پخش شد بیشتر صحبت ها انجام شد. خادم انسان شریفی است و سوابقش نشان می دهد که تا چه اندازه در مدیریت موفق بودند. او سه دوره رییس فدراسیون کشتی بوده است.
در ادامه محمد قاصد اشرفی رییس انجمن سینماداران گفت: برای اولین بار است که در جشن خانه سینما از انجمن سینماداران تقدیر می شود. جشن خانه سینما را به اهالی سینما و مردمی که سینما را دوست دارند تبریک می گویم. انجمن سینماداران از قدیمی ترین اصناف است که بیش از نیم قرن در تولید و پخش، فعالیت داشته است. ولی بر خلاف سایر صنف ها از مراسم های این چنینی محروم بوده و بودجه ای برایش در نظر گرفته نشده است. هیات مدیره آن هم و یا سایر اعضایش تجلیلی نشده است به همین منظور از خانه سینما ممنونیم. امروز از یکی از سینماداران تجلیل می شود.
بنا بر این گزارش در ادامه سید محمد خادم به سختی روی صحنه حاضر شد و گفت: منت گذاشتید و از همه شما ممنونم و از دوستان زحمت کشی مانند کمال تبریزی و آقای اشرفی و ...تشکر می کنم.
در ادامه مراسم که اجرای آن بر عهده کامران ملکی بود اعلام شد 4 تابلو از سوی معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست به افرادی که برای شان بزرگداشت گرفته می شود اهدا خواهد شد. همچنین توسط علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی 4 هدیه دیگر نیز برای این افراد در نظر گرفته شده است. ابتکار نیز به دلیل بیماری نتوانست در جشن نکوداشت خانه سینما حضور پیدا کند. سپس اعلام شد محمد باقر قالیباف نتوانست در مراسم حضور پیدا کند اما یک سبد گل فرستادن که این گفته توسط مجری واکنش سینما گران را به همراه داشت و صدای خنده آنها سالن را پر کرد.
در ادامه ترانه هایی با اجرای احسان کرمی اجرا شد.

ابتکار مشکل قلبی پیدا کرد و شهردار تهران نرسید 

سپس نوبت به نکوداشت علیرضا رضاداد رسید و کلیپی از صحبت های سینماگران پخش شد که به اخلاق حرفه ای و کاری رضاداد پرداخته بودند.

ابوالحسن داودی، جمشید مشایخی و محمد مهدی حیدریان برای تقدیر از رضاداد روی صحنه حاضر شدند و ابتدا داودی گفت: علیرضا رضاداد یکی ازمعدود مدیرانی است که از صمیم قلب دوستش دارم حتی در مراحلی که بامن مخالف بوده و یا مانع تراشی می کرده است. چرا که او به کاری که می کرد اعتقاد داشت.
وی در ادامه افزود: او از من کوچکتر است اما همواره احساس کردم که یک برادر بزرگتر داشته ام. او را قبل از سینما میشناسم. اوایل دهه هفتاد که جمهوری اسلامی ایران برای تربیت مدیران فرهنگی خود هزینه می کرد.
در ادامه جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت با اینکه برای تقدیر رضاداد به صحنه آمد گفت: می دانم خسته شده اید اما حافظ شیرازی شعری دارد که می گوید هنر نزد کسی است که فضیلت دارد و من آن را تقدیم بانوی گورد آور سینما فاطمه معتمد آریا می کنم.
سپس علیرضا رضاداد برای دریافت جایزه سیف الله داد که حاضر شد گفت: بالاخره کوزه گر در کوزه افتاد. بارها از دوستان خواستم که شخصا افراد شایسته تری را معرفی کنم امادر نهایت مجبور به اطاعت امر شدم.
وی در ادامه با تقدیر و تشکر از خانواده خود و همسرش گفت: دو ماه پیش بود که رخشان بنی اعتماد برای نماش مستند «آی آدم ها» از من دعوت کرد که در آن روز به معتمد آریا غبطه خوردم که از خود عبور کرده است.به خصوص اینکه طی ده سال گذشته برای منافع مردم و اقشار نیازمند جامعه تلاش کرده است. از همین جا از همه می خواهم که هر کدام از ما یکی از اکران های این مستند را بر عهده بگیریم.

منوچهر محمدی و یک ملاحت دوست داشتنی 
در ادامه مراسم بعد نمایش،کلیپی در ارتباط با منوچهر محمدی پخش شد سپس محمد مهدی عسگر پور طی سخنانی گفت: برای اینکه روز سینمادر تقویم بیاید زحمات زیادی کشیده شده است. امیدوارم قدر این روز را بدانیم. بیشتر نسبت به هم همبستگی داشته باشیم. البته به انتخاب افرادی که مورد تقدیر قرار گرفتند نیز تبریک می گویم.
وی در ادامه افزود: کلیپی در ارتباط با منوچهر محمدی پخش شد که نشان دهنده کودک درونش است. کسانی که با او کار کرده اند می توانند شهادت دهند که چقدر اینگونه است. او جزو معدود تهیه کنندگانی است که گروه سازنده دوست دارد او به دلیل همفکری و ملاحتی که دارد سر صحنه حاضر شود. او بر جزییات یک فیلم تسلط کاملی دارد.
جهانگیر کوثری نیز اظهار کرد: حرکت کردن در تمام عرصه ها به خصوص در سینما و هنر در اوایل انقلاب بسیار سخت بود. بعد از وقوع انقلاب پذیرش سینما سخت بود زیرا آثار به جا مانده آثار اخلاقی نبودند. در آن دوران ما گاهی تند و گاهی آرام حرکت می کردیم. در جایی تند می رفتیم که منوچهر محمدی ترمز ما را می کشید و گاهی هم آرام بودیم که او ما را تشویق می کرد یک قدم دیگر برداریم.
وی در ادامه عنوان کرد: شاید ما آن دیپلماسی لازم را نمی شناختیم. وجود او باعث می شد که تشنجی که گاهی میان تهیه کنندگان در صنف به وجود می آمد آرام بگیرد. محمدی از نظر تدبیر و شعور سکان این فضا را به درستی هدایت می کرد.
در ادامه این بخش از بزرگداشت نوبت به حجت الاسلام محمود دعایی رسید که سخنانش را با لحن طنز آمیزی شروع کرد و گفت: ممنونم که اجازه دادید در جشن شما حضور پیدا کنم. گویا نمی شود در جمهوری اسلامی مراسمی برگزار شود و آخوندی صحبت نکند.
وی در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که در کاشان برای فاطمه معتمد آریا افتاد گفت: می دانم در کاشان به یکی از هنرمندان ما بی احترامی شد. خود او به درستی واکنش نشان داد و در تمام حرف هایش به طور دقیق انسانی و حکیمانه صحبت کرد. او گلایه نکرد بلکه درک کرد. من از بزرگانی چون او می آموزم.

در ادامه مراسم نوبت به تقدیر و نکوداشت از فاطمه معتمد آریا رسید که در ابتدا علی نصیریان گفت: این که بنده را برای تقدیر از خانم معتمد آریا دعوت کردند یک افتخار است. این تقدیر و سپاس گزاری را شایسته می دانم. او یکی از برجسته ترین بازیگران خلاق سینما است. همه فکر می کنند که کار بازیگری راحت است و ساده اما باید برای رسیدن به آن سادگی باید مسیر خلاقانه ای را طی کرد.
وی در ادامه عنوان کرد: خلاقیت در بازیگری یکی از امتیازات معتمد آریا است. این امتیاز نزد همه باتمام ویژگی هایی که دارد نیست. او نشان داده که یک هنرمند کامل و ممتاز است. انسان بودن خیلی مهم است. بازیگری یک فرهنگ و آگاهی و دانش می خواهد.
همایون اسعدیان کارگردان سینمای ایران گفت: نوجوان که بودم فاطمه معتمد آریا سریال گل پامچال را در تلویزیون داشت و من آرزوی همکاری با او راداشته ام و حالا در مراسم تقدیر او حضور پیدا کرده ام.
وی گفت: این قطار چقدر زود می گذرد. یک حسرت دارم که می ترسم او را با خود به گور ببرم چون همیشه دوست داشتم با او همکاری کنم امیدوارم این فرصت پیدا شود. معتمد تو خیلی عزیزی.
اتیلا پسیانی هم با عنوان کردن این مطلب که در زمان دانشجو بودنش شاهد دختری بود که در آنجا می پلکید و با گروه های تاتر کار می کرد گفت: سه جمله درباره سیمین می گویم. تحسینت می کنم برای نگاه جست و جوگرت، تحسینت می کنم برای حضور اجتماعی و بین المللی ات که شرف سینمای ایران است، تحسینت می کنم برای مقاومت در برابر بی عدالتی ها و ناملایمتی ها.
ربیعی  نیز در جمع سینماگران سخنانی گفت و در مجموع نسبت به چهار فردی که برایشان بزرگداشت گرفته شد ابراز خوشحالی کرد و نامه ای نوشته بود که توسط مجری در وصف معتمد آریا خوانده شد.
در انتهای برنامه رخشان بنی اعتماد هم به تمجید و تقدیر از فاطمه معتمد اریا پرداخت و از حاظرین خواست در حین صحبت هایش او را تشویق کنند.
فاطمه معتمد آریا هم در پایان مراسم شعری خواند و او را تقدیم به حجت السلام دعایی کرد و گفت: اقای دعایی ممنون که هوای ما را دارید. اهالی سینما را گوشه عبای خود نگه دارید تا آشتی صورت بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.