سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸

برخی فیلم‌ها از کانال جشنواره‌های خارجی به دست قاچاقچیان می‌رسد

سید مصطفی ابطحی

مهر: مصطفی ابطحی با تشریح جدیدترین فعالیت ها در حوزه مبارزه با قاچاق محصولات سینمایی تاکید کرد بعضی از فیلم‌های ایرانی از کانال جشنواره های خارجی به دست قاچاقچیان می‌رسد.

مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری و رییس ستاد صیانت از محصولات سینمایی و سمعی و بصری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ستاد صیانت از محصولات سینمایی و سمعی و بصری هم برای جلوگیری از انتشار غیرمجاز فیلم های داخلی و هم برای فیلم های خارجی در فضای حقیقی و میدانی و چه در فضای مجازی برنامه های خوبی را دنبال می کند به عنوان مثال بخشی از این فعالیت ها در فضای حقیقی در سطح شهر تهران انجام می شود که اخبار مختلف آن در رسانه ها منتشر شده است.

وی ادامه داد: نکته ای که درباره کپی فیلم های ایرانی در داخل کشور وجود دارد این است که اکثر این فیلم ها از کانال های خارج از کانال های مرسوم و معمول موجود به دست مافیای قاچاق می رسد. به عنوان مثال نسخه ای از یک فیلم برای جشنواره خارجی ارسال می شود و از نسخه ارائه شده به آن جشنواره خارجی کپی برداری می شود و در اختیار مافیای قاچاق قرار می گیرد.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری توضیح داد: زمانی که بازرسان و ماموران ما عوامل مختلف قاچاق فیلم ها را پیدا می کنند، متوجه می شوند که نسخه های موجود از نسخه ای است که برای یک جشنواره خارجی ارسال شده است. البته در این میان، این امکان وجود دارد که بعضی از نسخه فیلم ها از روی پرده سینما هم فیلمبرداری شده باشد.
وی ادامه داد: اکثر فیلم هایی که از کانال جشنواره خارجی به دست قاچاقچیان می رسند زیرنویس انگلیسی دارند و کاملا مشخص است که برای یک جشنواره آماده شده است. در این شرایط مسئولیت لو رفتن فیلم برعهده تهیه کننده و کارگردان است. همچنین در این میان بخشی از فیلم ها که به جشنواره ها ارسال نمی شوند ولی نسخه ای از آنها برای اکران در کشورهای خارجی آماده می شوند هم در معرض این خطر هستند و ما با نسخه هایی که در اختیار قاچاقاچیان قرار گرفته مواجه هستیم.
رییس ستاد صیانت از محصولات سینمایی و سمعی و بصری با اشاره به اینکه راه‌های مختلفی برای قاچاق فیلم وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه برخی از عوامل خارج از چارچوب های اصلی وجود دارند که در مراحل مختلف تولید و بعد از آن نسخه ای از فیلم را در اختیار قاچاقچیان قرار می‌دهند. راه ها و روش های مختلفی برای رسیدن فیلم های ایرانی به دست قاچاقچیان وجود دارد که برای مبارزه با امر قاچاق همه این موارد را مورد توجه قرار می‌دهیم.
این مدیر سینمایی با اشاره به اینکه درآمد قابل توجهی در حوزه قاچاق فیلم های سینمایی وجود دارد، بیان کرد: بسیاری برای کسب این درآمدها وارد این بازار غیرمجاز و غیرقانونی می شوند و در کنار اقتصاد رسمی، عده ای برای به دست آوردن سودهای فراوان دست به این کار ناجوانمردانه و خارج از عرف می زنند.
ابطحی ادامه داد: به هر ترتیب شناسایی قاچاقیان و فعالان این عرصه برای ما زمان بر اما امکان پذیر است. درباره فضای مجازی نیز اقدامات خوبی سازماندهدی شده است و با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به جمع بندی مناسب رسیده ایم و تصور می کنم در کوتاه مدت، دانلود فیلم های غیرمجاز را در فضای مجازی به حداقل می رسانیم تا دیگر سایت های غیرمجاز امکان دانلود فیلم نداشته باشد.
وی تاکید کرد: خوشبختانه با اقدامات فرابخشی و فراحوزه ای به همکاری های قابل توجهی با نهادهای مختلف دست پیدا کرده ایم که امیدوارم در فضای مجازی و در میان‌مدت امکان دانلود غیرمجاز فیلم ها پایین بیاید. در فضای میدانی نیز این امر دنبال می شود و در نهایت هدف ما این است که بازار قاچاق را چنان پرریسک و پرخطر کنیم تا قاچاقچیان دست از این کار بردارند و به کارهای دیگر بپردازند.
ابطحی در پایان گفت: همچنین از سینماگران خوشنام دعوت کردیم تا در ساخت یک کلیپ با ما همکاری کنند. در این کلیپ هنرمندان از مردم می خواهند تا از نسخه ارجینال فیلم ها استفاده کنند. امیدوارم مردم با دیدن این کلیپ از استفاده از آثار قاچاق خودداری کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.