چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴

نامه تند و صریح سید محمود رضوی درباره مشکلات اکران «سیانور»

چرا انقدر مضطرب شده اید و به دنبال سکوت من هستید؟!/ بی‌خاصیت نسازی حذفت میکنن !

سیدمحمود رضوی

سینماپرس: سید محمود رضوی تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی بی مهری و نامهربانی های صورت گرفته در خصوص اکران فیلم سینمایی «سیانور» از سوی سازمان سینمایی و حوزه هنری با انتشار یادداشتی واکنش نشان داد.

به گزارش سینماپرس، سید محمود رضوی تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی بی مهری و نامهربانی های صورت گرفته در خصوص اکران فیلم سینمایی «سیانور» از سوی سازمان سینمایی و حوزه هنری با انتشار یادداشتی واکنش نشان داد.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

سلام علیکم

 ٤ _ ٥ سال پیش در موسسه سیمای مهر، مشغول تحقیقات و نگارش یک سریال باموضوع ریشه های  فرقه ضاله بهائیت بودیم ، پیش از آن هم نگارش سریال ضلع_سوم در مورد تاریخچه مجاهدین را به انجام رسانده بودیم که تا امروز به تولید نرسیده ،
بزرگی وقتی شنید بعد از ضلع سوم ، سراغ یک سوژه جنجالی دیگر رفته ام ، حقیر رو به یک جلسه دعوت کردند.
بعد از کلی مقدمه و زمینه چینی به من گفتند : بهتر است که اینکار را کنار بگذاری و وقتت را تلف نکنی  ، علت را جویا شدم ، محکم گفتند : در مورد #بهائیت و #منافقین نمیشود کار کرد !
شاکی شدم !!!! گفتم : ما کار نکنیم پس چه کسی قرار است کار کند
فرمودند : اول که نمیگذارند کار کنی ،
بگذارند کار کنی باید کار بی خاصیت بسازی ،
بی خاصیت نسازی حذفت میکنن !!!
گفتم : نگذاشتند کار کنیم که حجت از ما برداشته است ، کار بی خاصیت هم ان شاء الله نمیکنیم ، شهادت هم که آرزوی غائی ماست.
خنده ای کردند و گفتند: همیشه حذف ، شهادت نیست ، بی آبرویت میکنند ، بی حیثیت میشوی یا بلایی به سرت می آورند که کارت دیده نشود و آخرین کار زندگی ات باشد و برای همیشه تمام شوی!
در جواب من هم خندیدم و گفتم : انجام میدهیم و به اذن خدا میشود!!
آن جلسه تمام شد و بعد از دو سال تلاش و تحقیقات بر روی متن ، کار تاریخچه بهائیت هم مثل ضلع سوم به کناری گذاشته شد!
اما کوتاه نیامدم ، سال گذشته عزم جزم کردیم که سیانور را بسازیم ، هر کس به ما رسید گفت نمیشود ساخت ، با اینکه حوزه هنری به عنوان سرمایه گذار اصلی با ما مذاکره کرده بود در آخرین روزهای پیش تولید پا پس کشید ، به هر مسئول سینمائی متن را ارائه دادیم خواند و تعریف کرد ، ولی پای کارش نیامد. حتی نهادهای امنیتی که بعدها نامشان به عنوان سرمایه گذار و حامی شنیده میشد هم ریالی در فیلم مشارکت نکردند و کار به لطف خدا و یاری چند نفر از رفقا  تولید شد.
شکر خدا با تمام کارشکنی ها و بی مهری ها ، سیانور آنطوری که آن بزرگوار پیش بینی کرده بودند بی خاصیت نشد ، از روز شروع تولید منتظر حذف بودیم و تا آخر تولید اتفاقی حادث نشد، تا اینکه جشنواره فیلم فجر روی همه را برای حذف سفید کرد ،
در کمال ناباوری پس از دیده شدن و داوری ، فیلم در هیچ رشته ای کاندید هم نشد!!!!!
خوبی ماجرا حمایت منتقدین و صاحب نظران از فیلم و نظر منفی آنها در مورد برخورد جشنواره بود ،
نحوه این حذف و جزییات ماجرای جشنواره جای بسی سخن دارد که فعلا بماند.
خوشحال بودیم کار خوب ساخته ایم که مردم ، منتقدان ، فعالان هر دو جریان سیاسی کشور و حتی مسئولین همه با هم آنرا پسندیده اند و متفق القول معتقدند که یک اثر تاریخی بی طرف ، تاثیرگذار و ارزشمند تولید شده که بخشی از تاریخ معاصر را روایت میکند.
اما همچنان چشم انتظار حذف بودیم.
و حالا در این ایام به روشی دیگر حذف در حال روی دادن است ، جریاناتی نامعلوم و مخفی از چشمهای ما ، هم و غم خود را به کار گرفته اند تا این اثر در موعدی که به مردم قول داده بودیم اکران نشود و روزی اکران شود که دیده نشود ، شاید تا حدودی موفق هم شوند .
پس از صحبتهای حقیر در برنامه رادیویی سینما معیار دوستانی تماس میگیرند و تقاضای سکوت دارند و هنوز متوجه نمیشوم که چرا باید سکوت کنم، برادران نگران نباشید ، من اگر حرفی بزنم درباره برخورد با فیلم "سیانور" حقایقی را خواهم گفت و به مسائل دیگرتان کاری ندارم ، چرا اینقدر مضطرب شده اید و این و آن را واسطه میکنید!! مگر آن پشتها خبری هست که مردم نباید بدانند ؟!!! آقایان محترم اگر برای شما دوره ی "بگم بگم " تازه شروع شده برای ما به تلخی گذشته و اگر ما دادی میکشیم تنها از درد حذف نیست بلکه از حقیقت داشتن ادعای آن بزرگ است ؛
ظاهرا هنوز سمپاتها در سیستم شما بی قدرت نیستند و تاثیر گذارند ، ظاهرا نسبتهای فامیلی بعد از گذشت سالها هنوز در رای و نظر افراد تعیین کننده اند ، هنوز جدیدالاسلامها کارهایی میتوانند بکنند، ان شاء الله که دروغ و توهم است،
ولی اگر ادعاهای حقیر درست هم باشد ، راستش ما از آن جنس بید ها نیستیم که با این باد ها میدان را خالی کنیم و حالا حالا هستیم و کارمان فقط با حذف فیزیکی ساخته میشود، پس قابل توجه بخش خارج از کشور تیم حذف .
اما از آنجاییکه قرار ما این بوده که در این میدان ، ضمن اینکه خودمان کم نیاوریم،  دیگران را هم دلسرد نکنیم ، ضمن اعلام اینکه ان شاءالله سیانور به حول قوه الهی در موعد مقرر به هر صورتی که باشد اکران میشود ، به دوستان و غیر دوستان وعده میدهم ، منتظر ساخت اثری با همین مضمون و با یک تیم متفاوت در مجموعه سیمای مهر جهت حضور در جشنواره امسال باشند و از حالا تیم خود را برای حذف در جشنواره و جلوگیری از اکران موفق آماده کنند.

و لله العزه و لرسوله و للمومنین و لکن المنافقین لایعلمون

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.