چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران در گفتگو با آذین؛

«دوازده صندلی» از استانداردهای فیلم خوب و جذاب فاصله زیادی دارد/ فیلمی کوچک با جنجالی بزرگ!

فیلم سینمایی دوازده صندلی به کارگردانی اسماعیل براری

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «دوازده صندلی» ساخته اسماعیل براری گفت: «دوازده صندلی» از استانداردهای فیلم خوب و جذاب فاصله زیادی دارد و یک اثر پایین تر از متوسط از نظر ساختار و مضمون تلقی می شود و با توجه به جنجال سازی هایش می توان گفت که «دوازده صندلی» فیلمی کوچک با جنجالی بزرگ است!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم شبه طنز اجتماعی - سیاسی «دوازده صندلی» ساخته اسماعیل براری صرف نظر از نگاه یا اقتباس از روی آثار خارجی یک فیلم قصه گو است که می خواهد تماشاگرپسند و حادثه ای باشد اما استانداردهای یک فیلم خوب و جذاب را ندارد و همین ضعف مانع از استقبال گسترده مخاطب از آن شده است.

وی ادامه داد: موضوع فیلم که درباره گوشه ای از روایت زندگی امیرعباس هویدا، نخست وزیر بهایی رژیم پهلوی است از ۲ منظر مورد توجه قرار گرفته است؛ نگاه نخست که معتقد بود این فیلم تبلیغی برای رژیم پهلوی است و صحنه هایی دارد که سبب توقف «دوازده صندلی» در راه اکران شد این توقف به اضافه تغییراتی که در شمایل فیلم رخ داد ۵ سال به طول انجامید و اکنون «دوازده صندلی» به عنوان یک فیلم زیر متوسط در گروه آزاد به نمایش درآمده است.

آذین در ادامه این گفتگو با بیان اینکه «دوازده صندلی» را اسماعیل براری که ساخت تعدادی فیلم کوتاه و مجموعه مستند و ۷ فیلم سینمایی دیگر را هم در کارنامه سینمایی خود دارد و سال ها در بخش های مدیریتی و مشاوره ای سینمایی فعال بوده به عنوان تهیه کننده و کارگردان ساخته است اظهار داشت: نگاه دوم باور دارد که دست بر قضا یکی از مضامین لازم برای پرداخت در آثار سینمایی زندگی و عملکرد سران رژیم پهلوی است که از این نظر فیلم براری قابل توجه است و همین نگرش شرایط اکران آن را مهیا کرده است.

وی تأکید کرد: جدا از مضمون و محتوای غیر تکراری فیلم، فیلمنامه آن توسط داریوش رعیت در مجموع جمع و جور نوشته شده و اسماعیل براری هم در کل بر اساس آن یک فیلم زیر متوسط سینمایی ساخته است. قصه و پرداخت آن روایت غیر پیچیده و باورپذیر سینمایی دارد اما شخصیت سازی های فیلم بسیار ضعیف اما آشنا و ملموس هستند و بازی های زیرمتوسط بازیگران فیلم «دوازده صندلی» را فیلمی غیر جذاب برای مخاطب ساخته است.

این منتقد سینمای کشور در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: در واقع این اثر سینمایی در داستان و ساختار هیچ چیز نگران کننده ای نداشته و ندارد و صرفاً تورقی تصویری درباره یکی از درباریان رژیم ستم شاهی است. «دوازده صندلی» اسماعیل براری را که سینمای حرفه ای را با فیلم کودکانه «شهر در دست بچه ها» به سال ۶۹ شروع کرد و در ادامه در گونه های مختلف فیلم ساخت از لحاظ کارگردانی و فیلمسازی پخته تر نشان نمی دهد.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: هیچ انسان عاقلی ارزشمندترین دارایی خود را در صندلی عقب اتوموبیلش مخفی نمی کند پس هویدا نخست وزیر رژیم پهلوی هیچگاه عاقل نبوده است! مسابقه ای تند و نفس گیر برای یافتن پیکان هویدا آغاز می شود...

عوامل اصلی تولید این فیلم عبارتند از: کارگردان: اسماعیل براری/ تهیه کننده و نویسنده: داریوش رعیت/ منشی صحنه: مریم مرادی/ دستیار اول کارگردان: آرش سجادی حسینی/ مدیر تولید: مجتبی متولی/ مدیر فیلمبرداری: مجتبی رحیمی/ تدوین: اسماعیل براری/ طراح صحنه ولباس: جمشید خوشدل/ طراح چهره پردازی: محمدرضا زاهد شکرابی/ بازیگران:  احمد نجفی، داریوش اسدزاده، افسر اسدی، جمشید جهان زاده، مصطفی طاری، ارژنگ امیرفضلی، رامتین خداپناهی، علیرضا اوسیوند، رضا توکلی، مهران رجبی، آرش نوذری، میترا دولت آبادی، نیلا خرم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.