شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵

تحلیل وضعیت تولید فیلم کوتاه در کشور/ ۵

نعمتی: روح زندگی ایرانی در فیلم‌های کوتاه کمرنگ است/ بخش دولتی به فیلم کوتاه ضربه زده است

نقی نعمتی

سینماپرس: نقی نعمتی کارگردان سینما و فعال سینمای کوتاه در رابطه با وضعیت تولید آثار فیلم کوتاه در کشور گفت: وح زندگی ایرانی در فیلمهای کوتاه ایرانی کمرنگ است و این برای ما بسیار دردناک است چرا که جغرافیای کشور ما سرشار از فرهنگ های گوناگونی است که می تواند در آثار کوتاه به خوبی به تصویر کشیده شود اما فیلمسازان این عرصه به سمتی رفته اند که چندان حضور در آن خوشایند نیست!

کارگردان فیلم سینمایی «سه و نیم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما از لحاظ کیفی در حوزه تولید آثار فیلم کوتاه به دام تکرار و کلیشه افتاده ایم و متأسفانه اغلب فیلمسازان به سمت تولید آثاری به اصطلاح اجتماعی رفته اند که جز تلخی ها هیچ چیز را نمی بینند و گویی در رابطه با مردمانی خارج از این سرزمین و اصلاً در کره ای دیگر فیلم ساخته اند.

وی ادامه داد: معتقدم ما نیاز داریم تا در حوزه فیلم کوتاه روح جامعه ایرانی را در تمامی ابعاد وسیع و گسترده اش به خوبی به تصویر بکشیم و تمامی حسن ها و عیوب را بدون سیاه نمایی به تصویر بکشیم تا مخاطبان هم ترغیب به تماشای فیلم های سینمای کوتاه شوند و از این طریق بتوانیم فیلم کوتاه را به جامعه به خوبی بشناسانیم.

نعمتی سپس با بیان اینکه کشور ما از لحاظ فرهنگی بسیار غنی است اظهار داشت: آیین ها، رسومات، فرهنگ های مختلف زیبا و... همه و همه در کشور ما وجود دارد اما شاید ما در تعدادی آثار معدود سینمای مستند ورود به این نوع سوژه ها پیدا کرده ایم و روح زندگی را در سایر آثار سینمای حرفه ای و بلند و همچنین سینمای فیلم کوتاه فراموش کرده ایم و به تقلید از سینمایی روی آورده ایم که اصلاً متعلق به ما نیست.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: من معتقدم بخش دولتی به فیلم کوتاه ضربه زده است؛ چرا که فیلمساز سینمای کوتاه و یا بلند دولتی چندان برای فیلمش مایه نمی گذارد و برایش مهم نیست که ماحصل کیفی فیلمش چطور از آب درآید چرا که برای آن پولی صرف نکرده است و از این رو بهتر است که سینمای دولتی چندان دخالتی در حوزه تولید آثار کوتاه نداشته باشد.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: فیلمسازان سینمای کوتاه که با پول های تو جیبی شان مبادرت به ساخت فیلم می کنند همواره بهترین آثار را در این حوزه ساخته اند و معتقدم سینمای دولتی و انجمن سینمای جوانان ایران اگر می خواهد سینمای کوتاه به رشد و اعتلای کیفی برسد بایستی با حمایت تجهیزاتی خود از تولید کنندگان فیلم کوتاه در بخش خصوصی حمایت کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.