شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸

بیکاری گسترده اهالی سینما؛ دلایل و راهکارها/ ۵

فرح مرزی: سینما تبدیل به بازار مکاره ای شده که در آن فقط چند چهره خاص مشغول به کارند/ ایمیل دعوت به کار شبکه های ماهواره ای برای سینماگران!

نوید فرح مرزی

سینماپرس: نوید فرح مرزی عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه» خانه سینما در رابطه با بیکاری گسترده اهالی سینمای کشور گفت: سینمای ایران این روزها تبدیل به بازار مکاره ای شده که در آن فقط چند چهره خاص مشغول به کار هستند و هیچ نوع ضابطه ای برای کار کردن در سینمای کشور وجود ندارد و این روابط خویشاوندی، دوستی و... است که جای ضوابط را گرفته است.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نیم نگاهی به وضعیت تولید آثار فیلم ها نشان می دهد که تا چه حد در چند سال اخیر کیفیت آثار سینمایی تنزل پیدا کرده و تنها دلیل آن هم این است که نیروهای متخصص، مجرب و کاربلد خانه نشین شده اند و کسی از آن ها برای حضور در پروژه های مختلف دعوت نمی کند.

وی سپس با اشاره به اینکه رئیس سازمان سینمایی مرتباً بحث جوان گرایی در سینما را مطرح می کند اما زیر ساخت های لازم برای حضور بی رویه جوانان در سینمای کشور فراهم نیست اظهار داشت: مبحث جوان گرایی به خودی خود قابل ستایش است اما افرادی که دم از جوان گرایی می زنند پیش از آنکه درهای سینما را به روی خیل عظیم علاقمندان باز کنند باید ببینند که آیا افرادی که می خواهند به حوزه سینمای حرفه ای وارد شوند برای این کار تربیت شده اند یا به لحاظ روابط شان می خواهند در سینما حضور پیدا کنند؟

فرح مرزی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: این روزها اغلب اهالی کارکشته و حرفه ای سینمای ایران در حرفه ها و رشته های مختلف حداقل هفته ای ۲ ایمیل دعوت به کار از شبکه ماهواره ای «جم» دریافت می کنند و اگر بی تدبیری مسئولان و مدیران سازمان سینمایی همچنان ادامه داشته باشد این افراد که سال های سال برای رشد و اعتلای سینمای کشور زحمت کشیده اند مجبور می شوند ترک دیار کرده و به این شبکه ماهواره ای پناه بیاورند که این مسأله بسیار غم انگیز و باعث تأسف است!

این چهره پرداز باسابقه سینمای ایران تأکید کرد: من بسیار افسوس می خوردم که برخی از بهترین های سینما این روزها در خانه های شان نشسته اند و اصلاً کسی از آن ها یادی نمی کند و نامی و نشانی از آن ها در سینمای ما دیده نمی شود و در عوض بعضاً شاهد حضور افرادی در سینما هستیم که لیاقت حضور در آن را ندارند.

طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «در مدت معلوم» در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه تنها راهکار برون رفت از این معضلات و مشکلات این است که مدیران سینمایی از افرادی که سابقه بالای ۱۰-۱۵ سال کار در سینما را دارند دعوت به کار کنند اظهار داشت: بسیاری از کسانی که در سینمای زیر ۱۰ سال کار کرده اند شغل و درآمدزایی دیگری هم دارند اما افرادی که بالای ۱۰ سال در سینما حضور داشته اند قطعاً کسانی هستند که تنها راه درآمد و تأمین معیشت زندگی شان از سینما است و مدیران سازمان سینمایی وظیفه دارند لیستی از این افراد در حرفه های گوناگون تهیه کرده قانونی تدوین کنند تا تهیه کنندگان سینما تنها اجازه داشته باشند از میان این افراد عوامل فیلم های شان را انتخاب نمایند.

گفتنی است؛ نوید فرح مرزی در سال ۱۳۵۱ در تهران متولد شد. او فعالیت خود را با تئاتر آغاز نمود. بعد از گذراندن دوره آموزش گریم وارد واحد گریم شبکه دوم صدا و سیما شد. پس از آن به تحصیل در رشته  طراحی صحنه در دانشگاه پرداخت. از سال ۱۳۷۰ وارد دنیای حرفه ای سینما شد. از جمله آثار وی در سمت طراح گریم می توان به فیلم های «بی خود و بی جهت»، «میگرن»، «خواب های دنباله دار»، «هیچ» و... اشاره کرد. او همچنین در فیلم های «آدم آهنی»، «شبکه» و... در سمت طراح صحنه و لباس حضور داشته است.

اخبار مرتبط

نظرات

  • مازیار شیخ محبوبی ۱۳۹۵/۰۵/۲۴ - ۱۰:۰۵
    0 0
    نوید جان فرح مرزی عزیزم............... رفیق قدیمی ؛ یکی از فجایع بوجود آمده در سینمای کشور ما را همین چند شغله های کاری بی ارتباط به هم در سینما رقم می زند. مثل گریموری که در یک فیلم طراح صحنه ولباس هم می شود یا فیلمبرداری که هم مدیریت فیلم برداری پروژه را دارد هم مجری طرح است یا تهیه کننده ای که خود نویسنده فیلم نامه و یا صدابرداری که خود مدیر تولید ویا بازیگری که دکتری در همه صنوف سینما دارد.........ودر هر موردی اظهار نظرو دخالت می کند.........ویاهای دیگر......................... دوست عزیز!ازهمگسستگی از درون خودمان به دلیل دخالت در کار یکدیگر بروز می نماید ......... همانا که ما همگی ؛ تک تک اعضاء را با سابقه و نوع و روش حضور یکپارچه شان در بدنه سینمای ایران می شناسیم..... جایگاه اکثر افراد در مشاغل شان درست نیست و با دخالت در امور یک دیگر مکان های شغلی را مصادره و عده ای را بی کار می نمایند ....... مستندات بیشتر است اما حرمت نگاه می دارم................

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.