سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

در آستانه برگزاری جشنواره فیلم سلامت عنوان شد؛

بهزاد: برای ساخت فیلم «حریر» بیش از ۳ سال تحقیق کردم/ سینما باید برای سلامت جامعه قدمی اساسی بردارد

فریال بهزاد

سینماپرس: فریال بهزاد کارگردان سینمای کشور که با فیلم «حریر» در جشنواره فیلم سلامت حضور دارد در رابطه با چگونگی تولید این اثر سینمایی گفت: برای ساخت فیلم «حریر» بیش از ۳ سال تحقیق کردم چرا که می خواستم فیلمی بسازم که بتواند برای مخاطبان ملموس، حقیقی و باورپذیر باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «روزی که خواستگار آمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: موضوع چاقی و به طور کل موضوع سلامت همواره نه تنها در سینمای کشور ما بلکه در سینمای جهان نیز موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده و این در حالی است که این بخش از اجتماع که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند نیاز به دیده شدن دارند.

وی سپس در پاسخ به این سوأل که چطور به سمت ساخت فیلمی این چنینی گرایش پیدا کرده است اظهار داشت: یکی از اقوام ما دختر خانمی بسیار چاق بود و من در رفت و آمدهای خانوادگی همیشه می دیدم که وی بسیار افسرده حال و ناراحت است و کنجکاو شدم که بدانم به چه علت این دختر مهربان این چنین پریشان احوال است و بعد از کمی صحبت و تحقیق مطلع شدم که به دلیل اهانت های بی شماری که به خاطر چاقی اش به وی صورت می گیرد او اینطور پریشان شده است.

بهزاد ادامه داد: همین امر باعث شد جرقه نگارش فیلمنامه «حریر» در ذهنم زده شود و بعد از آن ماجرا بلافاصله شروع به تحقیق و پژوهش کردم که چرا آدم های جامعه با افراد چاق چنین برخوردهای زننده و زشتی دارند و باعث می شوند که این افراد به افسردگی دچار شده و منزوی شوند و حتی تحصیل را رها کرده و نتوانند که از وسایل نقلیه عمومی به راحتی استفاده کنند؛ بعد از مدت ها تحقیق به این نتیجه دست یافتم که افراد چاق پس از مدتی اعتماد به نفس شان را از دست می دهند و عدم وجود اعتماد به نفس باعث گریزان شدن آن ها از محافل و مجامع عمومی می شود.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: وقتی تحقیقات من در این زمینه کامل شد به این نتیجه رسیدم که با اینکه این سوژه می تواند دستمایه تولید ده ها اثر سینمایی شود متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده و در کشور ما تنها شاید فیلم «تپلی» در رابطه با معضل چاقی قبل از پیروزی انقلاب ساخته شده که آن هم فیلمی کمدی بوده و در هالیوود هم تنها فیلمی که در این زمینه ساخته شده «با ارزش» است که بازیگر زنش جایزه اسکار را برای بازی در آن دریافت کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «دره شاپرک ها» افزود: متأسفانه برداشت ها روی افراد چاق همیشه کوته بینانه بوده و همین امر باعث شده تا بازیگران چاق نیز همواره در آثار کمدی و برای خنداندن تماشاگر مورد استفاده قرار بگیرند چرا که سینما بیش از آنکه شنیداری باشد هنری بصری است و اینکه افراد چاق مثلاً دست و پا چلفتی نشان داده شوند می تواند خنده مخاطب را در پی داشته باشد و به همین علت است که از بدو به وجود آمدن سینما ما شاهد ساخت سری فیلم های «لورل و هاردی» بوده ایم و حتی در کشور ما نیز چنین امری مرسوم بوده است.

وی تأکید کرد: این برداشت های نادرست در حالی است که خوشبختانه افراد چاق بسیار مهربان، با اخلاق، پر تحرک، اغلب تحصیل کرده و متخصص هستند و این دیدگاه منفی نشان از ناآگاهی فیلمسازانی دارد که بدون تحقیق و پژوهش مبادرت به ساخت آثاری در مورد آن ها می کنند.

بهزاد در ادامه با بیان اینکه چاقی هم مثل نابینایی، ناشنوایی و یا سایر معلولیت های دیگر جسمی است اظهار داشت: چطور ما در سینما هیچ وقت انسان هایی که کور هستند و یا مشکلات حاد روحی و روانی دارند را مورد تمسخر قرار نمی دهیم؟ پس باید به این نتیجه برسیم که چاقی هم یک بیماری است که به طور گسترده در سطح دنیا در حال فراگیری است و باعث بروز بیماری هایی نظیر سکته قلبی، دیابت، فشار خون، سرطان و... می شود و باید در درمان افراد چاق کوشید.

این کارگردان سینما تصریح کرد: سینما باید برای سلامت جامعه قدمی اساسی بردارد و من خوشحالم که جشنواره ای مانند جشنواره فیلم سلامت در کشور ما وجود دارد که می تواند نوید دهنده حضور مستمر سینما در عرصه تولید آثاری برای افزایش سلامت در سطح جامعه و کشور باشد. این امر نشان از آن دارد که بسترسازی لازم برای آنکه سینما به حوزه سلامت ورود پیدا کند انجام شده و این خود فیلمسازان هستند که باید برای ورود به این عرصه تلاش کنند و دغدغه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو گفت: من در فیلم سینمایی «حریر» با تمام قلبم و با احترام کامل بخشی اندکی از مشکلات یومیه افراد چاق را به تصویر کشیدم و تمام تلاشم بر آن بوده تا به جامعه هشدار دهم که چاقی یک بیماری است و باید با افراد چاق مانند سایر بیماران برخوردی توأم با احترام صورت گیرد؛ ما نیاز داریم تا اعتماد به نفس افراد چاق جامعه را تقویت کنیم چرا که قطعاً به حضور آن ها در جامعه نیازمندیم و باید از دانش، سواد و آگاهی آن ها بهره مند شویم.

کارگردان فیلم سینمایی «کاکلی» افزود: در کشور ما فیلم های بسیاری در مورد معتادان و... ساخته شده و نهادهای مختلف هم از ساخت این گونه فیلم ها حمایت کرده اند و این در حالی است که ما همواره به حمایت های بیشتر و وسیع تر نیاز داریم و باید در عمل نشان دهیم که برای همه افراد جامعه به صورت یکسان اهمیت قائل هستیم.

بهزاد در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: متأسفانه امروزه طبق آمار موجود بیش از ۶۰ درصد بانوان و ۴۰ درصد آقایان در کشور ما دارای اضافه وزن هستند و چاقی در کودکان به شکلی عجیب رو به افزایش است که علت اصلی این واقعه کم تحرکی و استفاده از غذاهای آماده و همینطور خوردن تنقلاتی مانند چیپس و پفک و امثالهم است. «حریر» می تواند این تلنگر را به مخاطبانش بزند که سبک زندگی شان را تغییر دهند و کمی به سلامت خود و سایر افراد خانواده شان بیندیشند و امیدوارم که مخاطبان این فیلم به خوبی با «حریر» ارتباط برقرار کنند.

گفتنی است؛ عوامل اصلی  فیلم سینمایی «حریر» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: فریال بهزاد، تهیه‌کننده: غلامرضا آزادی، مدیر فیلمبرداری: پیام آزادی، مدیر تولید: مجید فردی انور، صدابردار: رضا اردلان، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: بابک سیمانی، منشی صحنه: ثریا ریاحی، انتخاب بازیگر: امیر شمس‌الدین حشمت‌زاد، عکاس: حبیب مجیدی،  طراح گریم: محمد ضیایی، موسیقی متن: فرید نوایی، مدیر تدارکات: سید مهدی منیری، دستیاران تدارکات: کیوان مرادآبادی و داوود رحیمی، تدوین: نیما دبیرزاده، طراح صحنه و لباس: غلامرضا آزادی و مشاور امور رسانه‌ای: سیدرضا منتظری. بازیگران: علیرضا جلالی‌تبار،   ژاکلین آواره، امیر صالحی‌زاده، روشنک عجمیان، آرزو ابی‌زاده، مجید مهدی‌زاده، فرشته آلوسی و ...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.