چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷

تأملی بر اقدام اخیر «هنروتجربه در اکران «فروشنده»/ اندر خدمات جناب علم الهدی و شرکا!

هنر و تجربه

سینماپرس: اخیراً امیرحسین علم الهدی، مدیر گروه هنر و تجربه جمله عمیقی درباره ذات سینمای هنری گفته‌اند که لازم است سال‌های متمادی نظریه‌پردازان سینما درباره آن تعمق کنند، بلکه روزنه‌های تازه‌ای روی سینمای ایران گشوده شود؛ جمله‌ای که به نوعی شاید تاریخ سینما را به دو قسمت پیش از این جمله و پس از این جمله تبدیل کند.

به گزارش سینماپرس، اخیراً  امیرحسین علم الهدی، مدیر گروه هنر و تجربه جمله عمیقی درباره ذات سینمای هنری گفته‌اند که لازم است سال‌های متمادی نظریه‌پردازان سینما درباره آن تعمق کنند، بلکه روزنه‌های تازه‌ای روی سینمای ایران گشوده شود؛ جمله‌ای که به نوعی شاید تاریخ سینما را به دو قسمت پیش از این جمله و پس از این جمله تبدیل کند. جمله این است: «تمام آثار سینمایی آقای اصغر فرهادی، شاخصه‌های هنری و تجربی را دارند. ایشان در تمامی فیلم‌های خود به مشکلات اجتماعی جامعه می‌پردازند و این موضوع ذات سینمای هنری است.» خب اینکه مشکلات اجتماعی، ذات سینمای هنری است را برای اولین بار است که یک نفر در دنیا بر زبان می‌آورد و نباید به این راحتی از کنارش عبور کرد.

از اینکه بگذریم، گروه سینمایی هنر و تجربه هرازگاهی به نظرش می‌رسد که برخی از بهترین فیلم‌های سینمایی هم هنری و هم واجد تجربه هستند، پس چه خوب است که آنها را موازی با اکران عمومی در این گروه سینمایی هم نمایش دهند. بعضی وقت‌ها هم با تأخیر زیاد به این نتیجه می‌رسند که فلان فیلمی که دو سال پیش اکران شده برای نمایش در گروه هنر و تجربه مناسب بوده است، برای همین به عنوان نمونه فیلم شهاب حسینی را همراه با مقدار معتنابهی تبلیغات در این گروه اکران می‌کنند. البته اینها را باید گذاشت به حساب نوپا بودن این گروه و اینکه گردانندگان آن هنوز وقت لازم است تا به جمع‌بندی مشخصی در اینباره برسند که دقیقاً چه فیلم‌هایی را باید اکران کنند. خدا را شکر بهترین فیلم جشنواره سی و چهارم فجر را به موقع دارای ویژگی‌های هنری و تجربی لازم تشخیص دادند و همزمان به اکران رساندند و به تازگی نیز اعلام کرده‌اند که فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی می‌تواند جواز اکران در این گروه سینمایی را کسب کند. البته این گروه سینمایی پیش از این تعداد زیادی از فیلم‌های خارجی را نیز که تشخیص داده بود به درد هنر و تجربه می‌خورند، اکران کرده بود. با این روندی که این گروه در پیش گرفته شاید تا چند سال دیگر همه فیلم‌های مطرح جهان استانداردهای لازم را برای نمایش در این گروه کسب کنند. البته عجیب است که چرا مثلاً فیلم مرد پرنده‌ای که کارگردانش در آن القای یک سکانس، پلان طولانی کرده تا به حال در این گروه به نمایش درنیامده است. برخی از تئوریسین‌های وادی هنر معتقدند که اصولاً هنر و به ویژه سینما همواره عرصه درنوردیدن تجربه‌های جدید است و البته قاطبه آدم‌های روی زمین اعتقاد دارند که سینما هنر هفتم است، ولی خب ایجادکنندگان گروه هنر و تجربه کشف بزرگ‌تری کرده‌اند و آن هم اینکه آنها موظفند فیلم‌های اینچنینی را کشف و به طور جداگانه اکران کنند. لابد این روی فروش فیلم‌ها هم تأثیر می‌گذارد. مردم منتظر می‌مانند جناب علم‌الهدی و شرکا فیلم‌ها را کشف و به علاقه‌مندان سینما عرضه کنند.
شما همه دنیا را هم که بگردید نمی‌توانید نمونه چنین ابتکاری را که مسئولان سینمایی ما به آن نائل آمدند، پیدا کنید، اگر هم باشد حتماً یا یک چیز دیگری است یا از روی دست سینمای ما کپی شده است. هیچ‌کس هم که نداند همه می‌دانند بزرگ‌ترین دستاورد مدیریتی سازمان سینمایی دولت یازدهم ایجاد گروه هنر و تجربه است و حیف است که واقعاً با خداحافظی دولت حاضر، این گروه از بین برود، برای همین آقای علم‌الهدی چندی است دنبال ساختمانی می‌گردند که سندش به نام این گروه خورده باشد تا دیگر کسی نتواند دست به آنها بزند و آنها را جابه‌جا کند. علاقه‌مندان هنرهفتم باید منتظر باشند تا همزمان با مشخص شدن مکان جدید این گروه و عنایات بودجه‌ای حجت‌الله ایوبی، احتمالاً گروه هنر و تجربه خدمات جدیدتری را به دنیای سینما ارائه دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.