شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸

وقتی «جم» سینماگران را غافلگیر می‌کند!

جم تی وی

شرق: پخش دوباره تیزر فیلم‌های ایرانی در تلویزیون ماهواره‌ای «جم» به نگرانی مسئولان و اهالی سینما دامن زد. چندی قبل شاهد بودیم که گروهی از تهیه‌کنندگان به دستگاه قضا فراخوانده شدند تا برای پخش آگهی فیلم‌هایشان در این شبکه آن‌سوی‌آبی پاسخ‌گو باشند و در ادامه هم نمایش فیلم «آآآآآدت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان که تهیه‌کننده آن متعلق به بخش خصوصی است در سینما‌ها متوقف شد.

پخش دوباره تیزر فیلم‌های ایرانی در تلویزیون ماهواره‌ای «جم» به نگرانی مسئولان و اهالی سینما دامن زد. چندی قبل شاهد بودیم که گروهی از تهیه‌کنندگان به دستگاه قضا فراخوانده شدند تا برای پخش آگهی فیلم‌هایشان در این شبکه آن‌سوی‌آبی پاسخ‌گو باشند و در ادامه هم نمایش فیلم «آآآآآدت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان که تهیه‌کننده آن متعلق به بخش خصوصی است در سینما‌ها متوقف شد. هرچند این مسئله با پادرمیانی وزارت ارشاد و دخالت سازمان سینمایی فیصله پیدا کرد، اما حالا بار دیگر پخش تیزرها شروع شده و بیم و ترس‌ها هم علنی شده‌اند که این‌بار چه اتفاقی برای سینمای ایران می‌افتد؟ یا کدام فیلم‌ها قربانی خواهند شد؟

 

سالیان دراز استنکاف رسانه ملی از پخش آگهی فیلم‌های سینمایی، بالابودن تعرفه‌های آگهی، اعمال ‌ممیزی‌های سلیقه‌ای و کلا علاقه‌نداشتن مدیرانِ حجیم‌ترین دستگاه رسانه‌ای جهان به سینمای وطنی، باعث شده بود سینمای ایران دیگر به حمایت رادیو و تلویزیون رسمی ایران امیدی نداشته باشد. از سوی دیگر هم رویش قارچ‌گونه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و چراغ سبز آنها به عوامل سینمای ایران که تاکنون توانسته‌اند تعدادی از بازیگران و کارگردانان درجه‌دو سینما و تلویزیون را جذب کنند، شرایطی فراهم کرد که همچنان به فرصت‌طلبی خود ادامه دهند و در این میدان بی‌رقیب، بی‌پروا و البته آگاهانه بتازند. در این مسیر پخش تیزر فیلم‌های ایرانی به صورت «رایگان» هم در دستور کارشان قرار گرفت. هرچند سینمای ایران تاکنون به دلیل ممنوعیت موضوع ماهواره و عواقب لطمه‌زننده آن رأسا و رسما وارد این بازی نشده است. اما با این استدلال که گنه کرد در بلخ آهنگری / به شوشتر زدند گردن مسگری، ناخواسته درگیر این ماجرا شده است. موضوع تا حدی جلو رفت که چندی پیش در ضیافت ماه مبارک رمضان رئیس‌جمهور، تعدادی از سینماگران از مشکلات تبلیغات فیلم‌های ایرانی در رسانه ملی گفتند و پخش تیزرها در ماهواره‌ها را فرصتی به‌نفع سینمای ایران دانستند.

 

اما حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، روز گذشته طی گفت‌وگویی با «ایسنا» به پخش دوباره تیزرها واکنش نشان داد و با تأکید بر «خودسرانه» عمل‌کردن شبکه جم، گفت: «به‌تازگی تعدادی از تهیه‌کنندگان سینما با بنده تماس گرفته‌اند و گفته‌اند که شبکه جم بدون اطلاع آنان، تیزر فیلم‌هایشان را پخش می‌کند که این موضوع با اعتراض تهیه‌کنندگان ما روبه‌رو شده است».

 

ایل‌بیگی با اشاره به حاشیه‌هایی که چندی پیش بر اثر پخش تیزر فیلم‌های سینمایی برای سینماگران به وجود آمد، گفت: «بعد از آن اتفاقات، همه تهیه‌کنندگان تأکید کردند که پخش تیزرها از سوی خود شبکه جم بوده است و حالا هم شاهد اقدامی عجیب از سوی این شبکه هستیم البته این شبکه چندی پیش اعلام کرده بود ما دوباره خودمان دست به عمل می‌زنیم و تیزرها را پخش می‌کنیم. در این وضعیت، سیستم قضائی ما می‌تواند وارد عمل شود و این مسئله را در حوزه بین‌الملل پیگیری کند».

 

این مدیر هنری در پاسخ به این پرسش که «آیا این اقدام خودسرانه می‌تواند به ضرر سینماگران ما تمام شود؟»، تأکید کرد: «حتما دستگاه‌های نظارتی مطلع می‌شوند آیا این تیزرها از داخل کشور سفارش شده یا اینکه این شبکه به طور خودسر آنها را پخش می‌کند و اگر معلوم شود پخش تیزر فیلمی بدون سفارشی از داخل کشور اتفاق افتاده باشد، این‌گونه نیست که با سازندگان آن فیلم برخورد شود». و اما واکنش سینماگرانی که آگهی فیلم‌هایشان این روزها در شبکه «جم» پخش می‌شود؛ رضا میرکریمی در گفت‌وگو با «شرق» گفت: ‌«من واقعا نمی‌دانم و اطلاع ندارم چرا فیلم « دختر» تیزرهایش پخش می‌شود! اصلا این را هم نمی‌دانم چرا مدتی تیزر فیلم‌های ایرانی پخش نشدند و به چه دلیل حالا دارند پخش می‌شوند!!» همچنین مصطفی کیایی، کارگردان فیلم «بارکد»، نیز بیان کرد: «واقعا از اصل قضیه مطلع نیستم که چگونه مسئولان شبکه جم به تیزر فیلم « بارکد » دسترسی پیدا کرده‌اند و با این کیفیت نازل دارند آن را پخش می‌کنند! این تیزرها در مقایسه با تیزرهای خوش‌آب‌ورنگی که ساختیم و کیفیت بالایی دارند، به فیلم ِ من ضربه می‌زنند».این کارگردان سینما درباره پخش تیزرهای فیلم «بارکد» در رسانه ملی نیز به «شرق» گفت: «من از پخش تیزرهای فیلمم در رسانه ملی راضی هستم. به‌ویژه در زمان پخش بازی‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا واقعا خوب بود».اما نکته تعجب‌برانگیز، پخش تیزر فیلم «آب‌نبات چوبی» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش در این شبکه ماهواره‌ای است؛ درحالی‌که فیلم هنوز به نمایش عمومی درنیامده! فیلم در نوبت اکران است و در یک ماه آینده در سالن‌های سینمای کشور اکران می‌شود. فرحبخش در گفت‌وگو با «شرق»، درباره این موضوع چنین واکنش نشان داد: «من در جریان این مسئله نیستم. ظاهرا به نظر می‌رسد مسئولان «جم» در شبکه‌های مجازی هر تیزر فیلمی به دست‌شان رسیده، ‌دارند پخش می‌کنند! اما بااین‌حال، از هر حرکتی که بر رونق فیلم‌های سینمایی تأثیرگذار باشد، استقبال می‌کنم».

 

کارگردان فیلم «عطش» به این سؤال که «تحلیل‌تان از تأثیرات پخش تیزرهای فیلم‌های ایرانی که حدود یک ماه در رسانه ملی عملی شده، ‌چیست»، ‌این‌گونه پاسخ داد: «سؤال مهمی است و باید کارشناسی شود. تحلیل من این است با اینکه حدودا از یک ماه پیش، رسانه ملی اقدام به پخش مجانی تیزرهای فیلم‌های ایرانی کرده که از همین‌جا از چنین حرکتی قدردانی می‌کنم ‌ولی متأسفانه بااین‌حال، فیلم‌ها افت فروش داشتند. اما به محض اینکه تیزرها از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده، ‌منحنی فروش فیلم‌ها سیر صعودی پیدا کرده است».

 

این تهیه‌کننده سینما درادامه دلایل این مسئله را چنین برشمرد: «یکی از مهم‌ترین دلایل این است که رسانه ملی تماشاگر ندارد. علت آن هم واضح است. چون در مدت پخش تیزرها، فروش فیلم‌ها زیاد نشد، ‌اما در کمتر از ٢٤ ساعت از پخش آگهی فیلم‌ها، ‌فروش فیلم‌ها افزایش یافت. دیگر اینکه وقتی تیزرها پخش می‌شوند آن‌قدر کوتاه هستند که به عبارت دقیق‌تر، قابل رؤیت نیستند و مخاطب نمی‌فهمد موضوع فیلم چیست! از سوی دیگر، من که به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وفادارم و خانواده بنده جزء السابقون انقلاب اسلامی هستند، باید بگویم واقعا مایه خجالت است که گفته می‌شود در سینمای ایران فیلم‌هایی ساخته می‌شوند که قابل نمایش در تلویزیون نیستند! مگر رسانه ملی و وزارت ارشاد نماینده دو کشور متفاوت هستند؟! دیگر اینکه تعدادی از فیلم‌های سینمایی با قوانین صداوسیما منطبق هستند، ‌منتها به دلیل اینکه گفته می‌شود برخی از بازیگران آن در رسانه ملی ممنوع‌التصویر هستند، تلویزیون فقط در صورت ممیزی تصاویر آنان، قادر به پخش آنها خواهد بود! ! واقعا آدم درمی‌ماند که چه بگوید. آخر آن بازیگران، ‌نقش اصلی فیلم را بر عهده‌ دارند و جزء سیاه‌لشکرها نیستند و در صورت حذف‌شان، ‌فقط تصاویر طبیعت و درودیوار باقی می‌ماند!! حالا به نظر شما چنین تصمیماتی ناشی از بی‌خردی نیست؟!».

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.