شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

نقد شفاهی سریال های ماه مبارک رمضان در گفتگو با آذین؛

سریال های ماه رمضان امسال بی کیفیت، ضعیف و تکرار آثار گذشته بودند

پادری-برادر

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما پس از پایان پخش سریال های ماه مبارک رمضان گفـت: سریال های ماه رمضان امسال بی کیفیت، ضعیف و تکرار آثار گذشته بودند که نابسمانی های امور مالی و به هم ریختگی اوضاع اداری و اجرایی و جا به جایی مدیران و نبود برنامه سازان حرفه ای و هنرمندان صاحب نام از عوامل اصلی بی برنامگی و نداشتن فیلم و سریال جدید و قوی و جذاب سیما است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رسانه ملی در ماه رمضان امسال ضعیف تر و ناتوان تر از سال های گذشته ظاهر شد؛ طی سال های پیشین سیما در مناسبت ویژه ماه رمضان در کنار انواع برنامه های تکراری و تاریخ مصرف گذشته در بخش سریال سازی دست کم با ۳ مجموعه جدید از مخاطبان خود پذیرایی می کرد ولی امسال تلویزیون فقط ۲ سریال جدید داشت و سایر برنامه ها همچنان با کیفیت های ضعیف و متوسط تکرار گذشته بودند.

وی ادامه داد: نابسمانی های امور مالی و به هم ریختگی اوضاع اداری و اجرایی و جا به جایی مدیران و نبود برنامه سازان حرفه ای و هنرمندان صاحب نام از عوامل اصلی بی برنامگی و نداشتن فیلم و سریال جدید و قوی و جذاب سیما است. صدا و سیما به دلیل ضعف مالی مدت ها است که برای ساخت برنامه های خود دست به دامان اسپانسر شده و کار در این زمینه تا بدان جا جلو رفته که حامیان مالی سریال ها و فیلم های تلویزیون در نگارش فیلمنامه ها، انتخاب بازیگران و هنرمندان و استفاده از فک و فامیل خود در آن ها دخالت فعال دارند از همین رو احمد، ناصر، اصغر و محسن به یمن پول سالاری خود در سیمای جمهوری اسلامی حضور پررنگ دارند. ۲ مجموعه متوسط پخش شده از تلویزیون از جمله قربانیان اسپانسر هستند که بضاعت و کمیت و کیفیت آن ها نه هنر و فرهنگ که پول و ثروت شکل داده است.

آذین سپس با بیان اینکه «پادری» مجموعه متوسطی که در ادامه «دودکش» ساخته شده گرچه از نظر نگارش فیلمنامه قابل اعتنا است ولی از لحاظ موضوع، بازی ها، کاراکترها و موقعیت های نمایشی تکرار «دودکش» است اظهار داشت: «پادری» با آنکه در سرگرم سازی مخاطب از «برادر» ساخته جواد افشار موفق تر بود ولی به عنوان یک سریال استاندارد تلویزیونی از کارگردانی متوسط، شخصیت پردازی یکنواخت، موضوعات سطحی و شوخی ها و دیالوگ های غیر خلاقانه و کلیشه ای رنج می برد.

این منتقد برجسته تأکید کرد: این سریال که قرار بود در ایام نوروز ۱۳۹۵ به روی آنتن سیما برود به دلیل نفوذ و قدرت پول حامی مالی از پخش در عید باز ماند و با آنکه هیچ ربطی به ماه مبارک رمضان ندارد در این ایام از تلویزیون پخش شد؛ «پادری» برای محمدحسین لطیفی که پیش تر کارهای قوی هم از او دیده ایم امتیاز مهمی در بر ندارد. جواد افشار که اهل مجموعه سازی است و سریال های خوب، بد و متوسط را در کارنامه تلویزیونی خود دارد گرچه با «کیمیا» ی ناموفق خود نتوانست نظرات مردم و کارشناسان و منتقدان را جلب کند این بار همراه هنرمندان و عوامل فنی و هنری سریال «برادر» با فروش هنر خود به سیمای بی بضاعت و در واقع به محسن تاجر بزرگ برنج وارداتی چهره ای نازیبا از حکمرانی اسپانسر در تلویزیون زانو زدن هنر در مقابل پول و سطحی نگری در مضمون و محتوا ارائه کرده است.

وی افزود: «برادر» علیرغم داستان سنت گرای خود که طبق روال اغلب این نوع داستان ها برای ایجاد چالش در مقابل مدرنیته قرار می گیرد خواسته راوی قصه ای عاطفی و اخلاقی باشد که در حقیقت به جای نمایش اخلاقیات، شعارگویی اخلاقی به جای عرضه هنر درام و نمایش، سطحی نگری و سطحی گویی اجتماعی و به جای بازگویی محتوای شایسته رمضانی تبلیغ گر حامی مالی خود شده تا او را پولدار تر کرده و سیما را حقیرتر و هنرمندان کشور را بی پناه تر نشان دهد.

آذین در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: سریال های «پادری» و «برادر» به رغم ظاهرگرایی مضامین «برادر» هیچ ارتباطی با مضمون و ویژگی های ماه رمضان نداشته و از دیدگاه هنری و مجموعه سازی و جایگاه معتبر قرار ندارند؛ رسانه ملی امسال با ارائه این ۲ مجموعه متوسط و ضعف های بی شمار خود در تولید و پخش برنامه های مناسبتی جذاب و مناسب و ساخت سریال های ممتاز و شاخص در ایجاد ارتباط و آشتی با مخاطب ناموفق بود حتی برنامه با سابقه و با تجربه ای مانند «ماه عسل» هم گیرایی و جذابیت سابق را نداشت و مصیبت نامه ای برای آزار عاطفی مخاطب بود. در مجموع تلویزیون در رمضان امسال نتوانست از تماشاگران نمره قبولی بگیرد و در عوض آنکه در این میان نمره ممتاز گرفت اسپانسر بود.

گفتنی است؛   «پادری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی سید محمود رضوی شب های ماه مبارک رمضان به روی آنتن شبکه یک خواهد رفت؛ این در حالی بود که پیش از این قرار بود این سریال تلویزیونی در ایام نوروز ۱۳۹۵ روی آنتن برود که به دلایل نامعلومی مدیران شبکه یک از پخش آن منصرف شدند.

در خلاصه داستان این مجموعه که با دست مایه های طنز همراه است، آمده است: قالیشویی مشتاق تعطیل شده است و فیروز در ایام نزدیک به نوروز به خاطر از دست نرفتن اعتبار قالیشویی و حفظ مشتریان سابق، سعی می کند با اجاره یک قالیشویی دیگر، کارش را ادامه دهد. او که با انبوهی از فرش های نشسته روبرو است، دردسرهای جدیدی برایش رخ می دهد.

این مجموعه در ۲۱ قسمت ۴۲ دقیقه ای تولید شده است که در ایام ماه مبارک رمضان هر شب بعد از اخبار ساعت ۲۱ پخش می شود. براساس برنامه ریزی های انجام شده پخش سریال «پادری» از شنبه تا پنج شنبه می باشد و جمعه ها هم طبق روال گذشته سریال تاریخی «معمای شاه» به روی آنتن خواهد رفت. در فاصله بین چهارم تا هشتم تیر هم (مصادف با لیالی قدر و شب های احیا)  سریال مناسبتی پنج قسمتی پیش بینی شده است.

تدوین مجموعه تلویزیونی «پادری» برعهده رضا بهار انگیز است که شهرام کیور آن را صداگذاری کرده است. جمشید مشایخی، هومن برق نورد، بهنام تشکر، سیما تیرانداز، امیرحسین رستمی، نگار عابدی، مجید یاسر، ابراهیم آبادی، کریم قربانی، شهین تسلیمی، محمدرضا شیرخانلو، یاس نوروزی و زینب فلاحت پیشه بازیگران اصلی سریال «پادری» هستند که در این مجموعه ایفای نقش می کنند. عوامل تولید این مجموعه نیز عبارتند از: نویسنده کوروش نریمانی، مدیر تولید مرتضی متولی، مدیرتصویربرداری امیر کریمی، طراح صحنه و لباس محسن نوروزی، طراح گریم ایمان امیدواری، صدابردار علی عدالت دوست، مدیر برنامه ریزی علی صابری، مدیر تدارکات حسین فیض آبادی، منشی صحنه رضا بقایی و عکاس مهدیه لطیفی.

«برادر» به نویسندگی آرش قادری و کارگردانی جواد افشار که توسط نعمت چگینی برای پخش در شب های ماه مبارک رمضان تهیه شده از ۱۸ خردادماه ساعت ۲۱:۱۰ روی آنتن می رود.

«برادر» محصول شبکه دو سیماست و از بازیگران آن می‌توان به:‌ حسین یاری، حسن پورشیرازی، کاوه خداشناس، رضا توکلی، مجید واشقانی، پوریا پورسرخ، گلاره عباسی، کاظم بلوچی، سهیلا رضوی، سوگل طهماسبی، سید مهرداد ضیایی، قدرت ا… صالحی، محمدهادی قمیشی، نسرین نکیسا، محمد رسول صفری، مژگان بیات، فرشید صمدی پور  و… اشاره کرد.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: حاج کاظم پهلوان مردی خیر و از تجار سرشناس برنج ایران است که با تأکید بر حمایت از تولید ملی، فقط در زمینه تجارت برنج ایرانی فعالیت می‌کند. او به همراه پسرش مسعود و دخترش مریم که یک روزنامه نگار پر جنب و جوش است، علیه واردات برنج های تاریخ گذشته و مسموم به ایران مبارزه می‌کند. این اقدام باعث دشمنی دلالان و قاچاقچیان این تجارت با وی شده است. دشمنان با اغفال ناصر پسر دیگر او، در تجارت سالم حاج کاظم رخنه کرده و همین امر به وقوع ماجراهایی منجر می‌شود که… .

دیگر عوامل سریال برادر عبارتند از: افشین احمدی: مدیر تصویربرداری، ابوالفضل نباتی: تصویربردار، محمد حسن پور: نورپرداز، فرهاد عزیزی فرد: طراح صحنه، ونوس اباذری: طراح لباس، فردین خلعتبری: آهنگساز، محمد علیزاده: خواننده، فرهاد توکلی فارسانی: سازنده تیتراژ، سید جلال موسوی: طراح گریم، نازلی هروی: عکاس، ناصر هادیانفر: مدیر تولید، بابک رضا خانی: تدوین گر، سیدمحمود رضا موسوی نژاد: صداگذار، هادی افشار: صدا بردار.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.