شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰

نگاهی به فیلم‌ اکشن اکران شده در سال ۲۰۱۶ آمریکا

«لندن سقوط کرده است»؛ وقتی یک ایرانی هدایت سقوط لندن را به‌عهده می‌گیرد!

فیلم سینمایی سقوط لندن

سینماپرس: این فیلم به غیر از اعلام وجود خطرناک اسلام برای جهان، نشان می‌دهد که تنها آمریکا قدرت‌ بلامنازع در جهان است، به‌گونه‌ای که حتی کشوری مانند انگلیس نیز در آن بسیار ضعیف و سست به تصویر کشیده می‌شود.

به گزارش سینماپرس، تامین امنیت و حفظ جان شهروندان آمریکایی از خطرات، مفهومی است که از جنگ جهانی دوم به بعد در رسانه‌های آمریکا به یک خط اصلی تولید محتوا تبدیل شده است؛ ابتدا تهدیدات روس‌ها در صدر اخبار و تولیدات تصویری اعم از فیلم و سریال بود و پس از فروپاشی شوروی سابق، تهدیدات تروریستی به‌ویژه از سوی مردم مسلمان ‌به‌عنوان خطر اصلی مطرح گردید و تا کنون نیز ادامه دارد.

بیشترین بار تبلیغاتی و "هراس" صورت‌بندی شده در این روایت سیاسی، در مفهومی از "خطر" در فیلم و سریال‌های اکشن – ماجراجویانه انعکاس می‌یابد. نکته جالب آن‌که از تهدیدهای داخلی ناشی از جامعه "خودی" آمریکا در فیلم و سریال اجتناب می‌شود و با توجه به مرزهای جهان، تهدید خارجی در هراس از "دیگری" و از طریق متمایزسازی ضدقهرمانان تجلی پیدا می‌کند.

این شخصیت‌سازی‌های دوقطبی از خیر و شر در فیلم‌های اکشن – ماجراجویانه، با تصویرسازی ساده شده از نور و ظلمت، از قهرمانان و ضدقهرمانان فیلم‌ها صورت می‌گیرد.


خطر تهدید خارجی در هراس از "دیگری" و از طریق متمایزسازی ضدقهرمانان در فیلم و سریال‌های آمریکایی تجلی پیدا می‌کند

هر ساله اقدامات تروریستی متعددی در نقاط مختلف جهان توسط افرادی از فرقه‌های مختلف رخ می‌دهد و در سال ۲۰۱۶ نیز تا کنون فقط چند حمله تروریستی در کشورهای اروپایی و آمریکا صورت گرفته که به زعم غربی‌ها از سوی مسلمانان اتفاق افتاده که از وجود زمینه مناسب برای ساخت فیلم و سریال بیشتر در ژانر اسلام‌هراسانه برای سال‌های بعدی میلادی خبر می‌دهد؛ با این حال ساخت فیلم با موضوع اسلام‌هراسی‌ هیچ‌گاه قطع نشده و در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز اکران فیلمی با مضموم "مسلمانان تروریست" صورت گرفته که نشان می‌دهد صنعت فیلم‌سازی آمریکا هر سال فارغ از رخداد تروریستی، ساخت چنین فیلم‌هایی را در دستور کار ثابت خود دارد.

«لندن سقوط کرده است» (London Has Fallen) یکی از فیلم‌های اکشن اکران شده در سال ۲۰۱۶ آمریکا است که به نشر و توسعه تفکر "رابطه مستقیم مسلمانان با عملیات تروریستی " دست زده است. «لندن سقوط کرده است» در ادامه فیلم «المپ سقوط کرده است»؛ در فیلم «المپ سقوط کرده است»، تروریست‌ها از کره شمالی در نقشه‌ای حساب شده و با همکاری عواملی در داخل کاخ سفید به داخل آن نفوذ و کل ساختمان را ویران می‌کردند.


فیلم «لندن سقوط کرده است» یکی از فیلم‌های اکشن اکران شده در سال ۲۰۱۶ آمریکا است که به نشر و توسعه تفکر "رابطه مستقیم مسلمانان با عملیات تروریستی" دست زده است

اما داستان «لندن سقوط کرده است» مربوط به یکی از تروریست‌های کهنه‌کار با نام "امیر برقاوی" اهل پاکستان است که پسری با نام "کامران" دارد که در کنار افرادی مانند "رضا" به وی در عملیات تروریستی کمک می‌کنند. امیر برقاوی برای انتقام از غرب به‌دلیل حمله موشکی که جهت قتل وی در مراسم عروسی دخترش صورت دادند و موجب کشته‌شدن بعضی اعضای خانواده‌اش گردیدند، دست به طرح‌ریزی مرگ‌بارترین رویداد جهان می‌زند. او به همراه تیمش ابتدا نخست وزیر انگلیس را تحت شرایط مرموزی از بین می‌برند تا رهبران جهان غرب برای مراسم تشییع جنازه او در لندن حاضر شوند و سپس از حضور این رهبران استفاده کرده تا در یک عملیات تروریستی آنان را به قتل برسانند. در طی این حمله علاوه بر کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان و نظامیان در لندن، چند نفر از سران کشورهای بزرگ غربی کشته می‌شوند و "بنجامین اَشِر" (آرون ایکارد) رییس حمهوری آمریکا نیز پس از مدتی گریز و مقاومت دستگیر می‌شود تا در مقابل دوربین و پیش چشم مردم کشته شود، اما در آخرین لحظه توسط محافظ قدیمی خود "مایک بنینگ" (جرارد باتلر) که به‌صورت یک تنه و شبیه بازی‌های ویدئویی دست به تار و مار همه تروریست‌ها می‌زند، نجات پیدا می‌کند و در نهایت اکثر تروریست‌های مسلمان توسط آمریکایی‌ها به سزای اعمال خود می‌رسند!


داستان فیلم درباره یکی از تروریست‌های کهنه‌کار با نام "امیر برقاوی" اهل پاکستان است که دست به طرح‌ریزی مرگ‌بارترین رویداد جهان می‌زند
 

از نکات قابل توجه این فیلم نیز می‌توان به انتخاب یک کارگردان ایرانی به نام "بابک نجفی" اشاره کرد که زمانی که وی ۱۱ سال داشت، به همراه خانواده‌اش از ایران ِ درگیر جنگ با عراق گریخته و به سوئد پناهنده شده‌ است. نجفی سابقه ساخت فیلم در سوئد را داشت اما «لندن سقوط کرده است»، اولین تجربه کارگردانی فیلم تمام انگلیسی زبان او است که کشورهای غرب آسیا (خاورمیانه) و مسلمانان را مسئول تروریسم معرفی می‌کند.


«لندن سقوط کرده است» اولین تجربه کارگردانی فیلم تمام انگلیسی زبان بابک نجفی (ایرانی الاصل) است که کشورهای غرب آسیا (خاورمیانه) و مسلمانان را مسئول تروریسم معرفی می‌کند

نجفی در حالی در هالیوود شروع به ساخت این فیلم اکشن استودیویی که بسیاری از صحنه‌های آن روی صفحه کامپیوتر خلق شده‌، اقدام کرده که فیلمنامه اثر، دقیقاً بر اساس الگوهای از پیش تعیین شده و به شکلی بسیار سطحی و کلیشه‌ای پیش می‌رود که تماشاگر عام آمریکایی می‌پسندد. در واقع این فیلم مانند بسیاری دیگر از تولیدات هالیوود، به غیر از تبیین این موضوع که "وجود اسلام در جهان بسیار خطرناک است"، نشان می‌دهد که تنها آمریکا قدرت‌مند بلامنازع در جهان است، به‌گونه‌ای که حتی کشوری مانند انگلیس نیز در آن بسیار ضعیف و سست تصویر شده‌ که باید برای حل مسائل خود گوش به فرمان آمریکایی‌های قهرمان باشد و از آنها اطاعت کند؛ همان فرمول ویژه هالیوود در قهرمان‌سازی آمریکایی که سخت مورد پسند تماشاگر عام آمریکایی است.

صنعت فیلم‌سازی آمریکا در واقع در کنار قهرمان‌سازی، به صورت‌بندی "هراس"، در قالب انسانیت‌زدایی از شخصیت‌های ضدقهرمان مبادرت می‌کند و برای مخاطبان خود، برخورد با "دیگران" (غیرخودی) را به مثابه موجوداتی پایین‌تر از انسان، که در بسیاری از آثار مصداق آنها مسلمانان هستند، مشروع نشان می‌دهد.


«لندن سقوط کرده است» دقیقاً بر اساس الگوهای از پیش تعیین شده و به شکلی بسیار سطحی و کلیشه‌ای پیش می‌رود که تماشاگر عام آمریکایی می‌پسندد
 

ضدقهرمانان به‌ویژه هنگامی که ابعادی از یک شخصیت مسلمان (عرب یا ایرانی) را به نمایش می‌گذارند، بیگانه‌ستیزی و تفاوت این جوامع با مردم آمریکا را صورت‌بندی می‌کنند؛ این شخصیت‌های منفی به‌طور عموم در گروه‌های انسانیت‌زدایی شده فعالیت می‌کنند که لباس‌های سنتی پوشیده‌اند و به عربی فریاد می‌زنند و نیایش می‌کنند.

این رویکرد رسانه‌ای آمریکا موجب شده و می‌شود که مردم عام آمریکا اقدامات دولت خود را در برخورد و دخالت‌های سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی در کشورهای مسلمان‌نشین طبیعی و مشروع ببینند، چراکه فکر می‌کنند که تمام این اقدامات جهت تامین امنیت و حفظ جان آنها در برابر "دیگران" صورت می‌پذیرد؛ امری که امثال «لندن سقوط کرده است» در کنار سودآوری برای آن ساخته می‌شوند.

منبع: مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.