سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱

به بهانه استقبال از جشنواره مقاومت؛

جشنواره «مقاومت» روزنه ای برای عبور از هزارتوی تهاجمات فرهنگی/ استقبال فیلمسازان از ساخت فیلم های دفاع مقدسی؛ تلنگری به مسئولان فرهنگی

فیلم های دفاع مقدس-مقاومت

سینماپرس: مهرداد معظمی/ استقبال گسترده از جشنواره فیلم «مقاومت» و اشتیاق فیلمسازان جوان کشور برای ساخت فیلم هایی با موضوع مقاومت، تلنگری است به مسئولانی که انگار سالهاست خودشان را به خواب زده اند. این مهم در راستای توجه بیشتر مدیران به سینمای استراتژیک و تولید فیلم هایی با موضوع «مقاومت» می تواند جامعه فرهنگی را از این «ولنگاری» تا حد ناچیزی خارج کند.

مسئله‌ی فرهنگ، مسئله‌ی مهمی است و در بلندمدت از اقتصاد مهم‌تر است، من در مسئله‌ی فرهنگ احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ چه در تولید کالاهای فرهنگی مفید و چه در جلوگیری از کالاهای مضر فرهنگی.

«مقام معظم رهبری»

وضعیت نابسامان فرهنگ در جامعه اسلامی ایران باعث نگرانی و تکدر خاطر رهبر معظم انقلاب شده است؛ هنرمندی که داعیه ارزش و تعهد دارد باید آستین همت را بالا بزند تا با عرضه هنر متعالی بتواند حتی مقداری از دل نگرانی رهبر فرزانه انقلاب را بکاهد.

در نظر عموم هنگامی که نام هایی همچون «ارزشی و متعهد» در عرصه هنر و سینما به زبان می آید، اذهان عمومی سینماگران کشور به سمت و سوی آثار دفاع مقدس و فیلم هایی با موضوع انقلاب اسلامی و مقاومت می رود و تنها جشنواره ای که وظیفه ی به دوش کشیدن معرفی و نمایش این آثار را دارد جشنواره فیلم مقاومت است.

نام جشنواره فیلم مقاومت تعیین کننده مختصات اصلی جشنواره است؛ انقلاب، ضرورت انقلاب، پیشینه انقلاب، رویاهای فردا، آرمان های ملی و کسانی که با حضور جانانه خود، راه را در تمام سال های دفاع مقدس هموار کردند تا اینک پرچم نظام اسلامی با اقتدار در منطقه و جهان به اهتزار در آید. و این ها محورهایی است که در این سالها جشنواره مقاومت به آنها توجه جدی کرده است .

این جشنواره در طول سال‌های متمادی منجر به شناسایی و توجه هر چه بیشتر به فیلم‌های سینمایی حوزه دفاع مقدس و مقاومت شده است و به نوعی، نبض تپنده سینمای انقلاب و دفاع مقدس به شمار می‌آید.

سینمای دفاع مقدس با توجه به تمام آرمان ها و ارزش هایی که هشت سال نبرد حق علیه باطل برای ملت و نظام ایران به ارمغان آورد ضامن سلامت سینمای ملی ماست.

سینمای «استراتژیک» امروزه اصلی ترین راهبرد سینمای ما در تحقق آرمان های انقلاب و رهبری است. با وجود اینکه تولیدات در این عرصه هم اکنون نسبت به سال های قبل کمرنگ شده اما می توان مدعی شد یکی از تاثیرگذار ترین جریان های سینمایی کشور محسوب می شود و هر ساله سینماگران متعهد را برآن می دارد تا با جهد و عهد به آن بپردازند.

در روزهای گذشته خبری خوشحال کننده بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت که باعث تعجب و البته توجه مدیران ، مسئولین سینمایی و همچنین سینماگران و هنر دوستان کشور شد.

«با پایان مهلت دریافت آثار در بخش‌های مسابقه سینمای ایران چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، در مجموع هزار و ۲۳۹ اثر برای دبیرخانه این رویداد سینمایی رسیده است.

بر پایه این خبر؛  این آثار برای بخش‌های مختلف مسابقه سینمای ایران شامل: بخش‌های سینمایی، سینمایی _ ویدئویی، سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های کوتاه داستانی، آثار مستند، آثار پویانمایی، نماهنگ، جلوه‌گاه نور، قلم طلایی و اقلام تبلیغی برای دبیرخانه جشنواره رسیده است.»

آنچه که امروز به عنوان سینما به آن می بالیم- به خصوص، در نقاط طلایی- اوج فرهنگی و تولیدات آن، حاصل تلاش سینماگران پس از انقلاب اسلامی به خصوص در عرصه دفاع مقدس است. انقلاب و دفاع مقدس جهشی معنوی و جنبشی محتوایی را برای  سینمای ما ارمغان آورد تا برخلاف بسیاری از کشورهای صنعتی که این بخش از فرهنگ را به نظام سلطه واگذار کردند، سینمای ما را  از هویت مستقل و ملی بهره مند گرداند.

حالا گویی تمام سینماگران و هنرمندان این مرز و بوم به جشنواره ای با موضوع مقاومت اعتقاد قلبی پیدا کرده اند و به نوعی آن را جزو جشنواره های مهم کشور  قلمداد می کنند و با ارسال آثار خود و استقبال چشمگیرشان از این رویداد، بر این حقیقت مهم فرهنگی صحه می گذارند.

این استقبال گسترده از جشنواره فیلم «مقاومت» و اشتیاق فیلمسازان جوان کشور برای ساخت فیلم هایی با موضوع مقاومت، تلنگری است به مسئولانی که انگار سالهاست خودشان را به خواب زده اند. این مهم در راستای توجه بیشتر مدیران  به سینمای استراتژیک و تولید فیلم هایی با موضوع «مقاومت» می تواند جامعه فرهنگی را از این «ولنگاری» تا حد ناچیزی خارج کند.  تا اینگونه در هزار توی تهاجم و نفوذ فرهنگی دشمن بتوانیم روزنه ای روشن رو به معنویت و آزادگی باز کنیم و تلألو پر نور فجر را به یمن مقاومت به چشم جهانیان ارزانی داریم.

جشنواره مقاومت اکنون مأمنی گشته است برای جوانانی که انقلاب و دوره هشت ساله دفاع مقدس را ندیده اند و یا درک درستی از آن نداشتند، با این حال توانسته اند زیر سایه انقلاب و فرهنگ انقلابی و مقاومت، با مفاهیم انقلاب رشد کرده و دارای دیدی کاربردی و راه گشا و خلاق در آن گردند.

اصلاح و تسری فرهنگ وسیع مقاومت در جشنواره ای که امید زنده نگه داشتن سینمای دفاع مقدس است می تواند به خوبی کارگشای وضع بحرانی فرهنگ و به خصوص سینمای امروز ما باشد و قطعا، حمایت های متداول جشنواره از تولیدات انقلابی، سینمای معیار انقلاب را به رشد متعالی برساند.

حال باید دید با توجه به این استقبال گسترده فیلمسازان از جشنواره بین المللی فیلم «مقاومت» آیا باز هم  مسئولان فرهنگی کشور بر طبل بی توجهیشان به سینمای استراتژیک و مقاومت می دمند یا اینکه با تدوین قانون های مدون در حوزه فیلمسازی دفاع مقدس راه را برای جوانان هنرمند دلباخته به دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هموار می کنند و از این جشنواره به عنوان فرصت استفاده خواهند کرد.

آقایان مسئول! بسم الله ....

 

نظرات

  • وحید ۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۱۱:۲۳
    0 0
    اهتمام مسئولین و یادداشت وزین خبرنگار سینماپرس تقارن جالبی است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.