دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴

تحلیل وضعیت مستندسازی در کشور/۱

کیوان نیا: نفاق و دورویی مدیران سینمایی باعث افت جدی سینمای مستند شده است/ حلقه مفقوده سینمای ایران؛ عدم تربیت نیروهای متعهد و متخصص!

شاهرخ کیوان نیا

سینماپرس: شاهرخ کیوان نیا مستندساز سینمای کشور گفت: متأسفانه تجربه ثابت کرده که مدیران سینمایی کشور مدت ها است که با ارزش های انقلابی و اسلامی دچار زاویه شده اند و نفاق و دورویی مدیران سینمایی باعث افت جدی سینمای مستند شده است.

کارگردان مجموعه مستند «موزه های جنگ دنیا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علیرغم شعارهای زیبا و عوام فریبانه ای که ما به کرات از دهان مدیران سینمایی کشور مبنی بر ارزش مداری و حمایت و فرهنگ سازی در رابطه با سینمای استراتژیک می شنویم متأسفانه رویکرد مدیران سینمایی کشور منطبق با ارزش های انقلاب اسلامی نیست و آن ها به فاصله بسیار زیادی با آرمان های انقلاب و خواسته های مقام معظم رهبری و ارزش هایی که شهدا برای آن جان دادند دچار شده اند.

وی ادامه داد: این شیوه مدیریت باعث شده تا تنها مستندسازان دغدغه مند نسبت به حفظ ارزش ها و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی بتوانند مبادرت به ساخت این گونه آثار کنند و هیچ گونه حمایت مادی و معنوی دولتی پشت تولید آثار سینمای مستند ارزشی قرار نداشته باشد. در سینمای کشور ما و به ویژه سینمای کلیدی و مهم مستند نیروهای اصیل و متعهد انقلابی جایی برای حضور و فعالیت ندارند و به عکس افرادی که بعضاً با نظام و انقلاب زاویه دارند مورد حمایت مدیران سینمایی برای تولید فیلم های مستند و یا داستانی قرار می گیرند!

کیوان نیا سپس با تأکید بر اینکه بهترین واژه برای عملکرد مدیران سینمای کشور به ویژه مدیران سینمای مستند را می توان «نفاق فرهنگی» قلمداد کرد اظهار داشت: این قبیل مدیران در ابتدا سعی دارند خود را همراه و همسو با ارزش ها و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی جا بزنند اما چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند!؛ ما در حوزه مستندسازی نیاز به مدیرانی متخصص و متعهد داریم که اولاً پیروی ولایت باشند و در ثانی بدانند که سینمای مستند تا چه میزان امروزه در دنیا مهم شده است و چگونه برخی از کشورها و حکومت ها از این گونه سینمایی برای دستیابی به اهداف نظامی، سیاسی و... شان استفاده می کنند و ما هم نباید از این مهم غافل بمانیم.

کارگردان مستند «از کربلا تا قدس» خاطرنشان کرد: اسفا که فرهنگ و هنر کشور ما دستخوش تشتت هایی شده که برخی افراد حامی جناح های سیاسی خاصی آن را به وجود آورده اند که این امر مانع از آن می شود که آنطور که باید و شایسته است دغدغه های مقام معظم رهبری و نظام به مفهوم واقعی در حوزه های فرهنگی و هنری پیاده سازی شود.

این مستندساز در بخش دیگری از این گفتگو یکی دیگر از نکات مهم افت سینمای مستند در کشور را عدم تربیت نیروهای متعهد و متخصص در این حوزه برشمرد و گفت: در واقع می توان بر این امر صحه گذاشت که حلقه مفقوده سینمای کشور عدم تربیت نیروهای متعهد و متخصص است و مدیران سینمای کشور ما به خصوص در حوزه سینمای مستند که می تواند در سطح جهانی دست به یک جریان سازی بزند هیچ گونه آینده نگری ندارند و به این مسأله فکر نمی کنند که به جای ترتیب دادن جشنواره های ریز و درشت و بی هویتی که هیچ عایدی مثبتی برای سینمای مستند در پی ندارند بهتر است به فکر تربیت نیرو برای سال های بعد سینمای کشور باشند.

وی افزود: البته حوزه هنری به طور بسیار محدودی سعی دارد که در این حوزه گام بردارد اما از آنجا که تربیت نیروهای متخصص سینمای مستند نیاز به بودجه فراوان دارد بهتر است نهادهایی مانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به سمت این قبیل اتفاقات مهم و حیاتی سوق پیدا کنند و اگر می خواهند همچنان رویه سابق خویش را ادامه دهند بایستی نهادهای ناظر بر عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور قاطعانه با مدیران سازمان سینمایی برخورد کرده و آن ها را برای رفتار تخریب گرانه شان در حوزه های مختلف سینما مورد بازخواست قرار دهند.

کارگردان مستند «همسفر با آب و آیینه» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: یکی از ضرورت های ما در حال حاضر پرداختن به موضوعات استراتژیک در سینما به عنوان یک رسانه مهم و تأثیرگذار است تا بتوانیم به اهداف عالیه خود دست پیدا کنیم و اگر قرار است نهادها و مراکز مستندسازی همچون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در مقابله با این ضرورت ها حرکت کنند بهتر است تعطیل شوند تا حداقل شاهد حیف و میل شدن بودجه بیت المال در کشور نباشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.