یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶

یادداشت وارده

«رسوایی۲»؛ فیلمی منحصر به فرد از لحاظ مضمون و تصویر سازی/ فیلم ده‌نمکی را را بدون حب و بغض ببینید!

اکبر عبدی در پشت صحنه فیلم سینمایی« رسوایی۲»

سینماپرس: حمید لازمی/ فیلم رسوایی ۲ را بدون حب و بغض ببینید و اگر با ده نمکی هم مخالفید از صحنه های جذاب زلزله شهر لذت ببرید و دست مریزادی به سوی متخصصین موجود در کشورمان بفرستید که با فیلمهای هنر و تجربه ای بیکار می شوند و انقدر باید از این فیلمها ساخته شود که خدای نکرده مهاجرت نکنند.

ده نمکی پس از اخراجی ها ۱ و ۲ که هم تابوشکنی هایی در ژانر دفاع مقدس داشت و هم پدیده فروش آن سالها بود در اخراجی ها ۳ به سطح پایینی از همه زمینه ها رسید. اگر فروشی هم داشت صدقه سری رقابت سیاسی  و قطب بندی که با جدایی نادر از سیمین داشت به دست آورد ( جدایی هم در این کرکری فروش قابل توجهی کرد ).

بعد از سریال دارا و ندار رسوایی را ساخت که سوژه ای دیگر بود فیلم متوسطی که در زمره کارهای ده نمکی حرف دیگری می زد و در ستایش روحانیت مردمی ساخته شده بود. بعد سریال معراجی ها که نباید نسخه سینمایی اش جدا می شد. چون به غیر صحنه های اکشن سطح بالایش چیزی برای ارائه نداشت . حالا رسوایی ۲ که هم ادامه خوبی برای رسوایی ۱ هست و اتفاقا بر خلاف گفته ها کاملا مرتبط است  و هم از همه لحاظ خوش ساخت تر و محکم تر می باشد.
فیلمنامه روند خوبی دارد. از ابتدای خودش هم می گوید من تخیلی هستم و تصاویری که می بینید خیالی است و در راستای تصویر سازی مفاهیمی است که قرار است گفته شود. یعنی باید به منتقد نماهای فیلم ندیده گوشزد شود که فیلمی که خواهید دید در ژانر اکشن و تخیلی  و فاجعه است که مخاطبان پروپاقرصی دارد.

اگر سینما را تئوآنجلوپلوس می دانید دلیلی ندارد این فیلم را ببینید. اصلا هم مضحک نشده. خیلی هم جدی است. جلوه های بصری موجود در فیلم تنه به تنه اثار هالیوودی پیش می رود و صد در صد هم بومی است و این مایه افتخار است. تایمش را نمی دانم ولی دقایقی نفس گیر فروریختن همه چیز شهر فرضی را شاهدید که سریعا به یاد فیلمهای فاجعه ای رولند امریش از جمله ۲۰۱۲ می افتیم.

از لحاظ مضمونی هم بعد از دیدن تعداد زیادی فیلم آپارتمانی در مورد طلاق، خیانت و سیاهی و تلخی فیلمی شاداب  و سرپا و خوش ریتم و سرگرم کننده می بینیم که حرف دینی هم می زند. اصلا هم خرافات نیست. فرض گرفته که نتیجه گناه کردن های مسئولین بلا می آورد. بخش عمده زلزله در خواب می گذرد  و زلزله آخر هم تلنگری است که به صورت نمادین با رسیدن به پرچم امام حسین (ع) می ایستد.

شخصیت حاج یوسف یک روحانی مردمی زلال است که طرد می شود  و به عبارتی صادر می شود که با حرفهایش تشتت رخ ندهد. با اینکه پیش بینی اش تقریبا محقق نمی شود ولی همین که ترس مردم از زلزله  و آماده باش شدنشان باعث می شود تکانی درونی بخورند کافی است. همانطوری که چند سال پیش شایعه زلزله پیچید  و مردم چقدر با هم مهربان شده بودند و بعد از اینکه شایعه کمرنگ شد دوباره همان آش  و همان کاسه .
فیلم متحجرانه هم نیست . چون اگر گناه را از دید متحجرانه می دید می شد با آن مخالفت کرد . اوج گرفتن رباخواری  و اختلاس  و فساد  و تباهی طبق همه روایات دینی و داستان پیغمبران بلا می آورد و شاید مصیبتهای موجود که داریم سر همین چیزهاست.
در طول فیلم چندین بار اشاره می شود که چرا کشورهای خارجی که فسق  و فجور دارند بلا نمی بینند ؟ و می توان نتیجه گرفت فسق و فجور هم مراتب دارد. گناه کبیره چیزهای دیگر است و اتفاقا انتقاد تندی از اسلام در حال تبلیغ می شود که هیچ اپوزیسیونی این کار را نمی کند و ده نمکی انجام داده است ، اینکه به جای گیر دادن به موی خانم ها و لباس اقایان و .... باید جلوی فساد های واقعی را گرفت که برکت را از کشور برده است.
حاج یوسف  و بصیرتش چیزی شبیه بصیرت شخصیت اول آهنگ برنادت است. یعنی چیزهایی که مردم عادی نمی بینند او می بیند و چون نمی بینند تکذیبش می کنند و مخالفانش جماعتی جاهلند که دین را مختص سالیان قبل می دانند و دنیای جدید را بی نیاز از معنویات می پندارند.
حتی به فرض با اعتقادات کارگردان و نویسنده مخالف باشیم همین که به خوبی هرچه تمام توانسته حرفش را با پول بخش خصوصی بیان کند جای تحسین دارد و مسلما ان دسته از رسانه های وابسته به بودجه های حکومتی و دولتی  و فیلمسازان رانت خوار از خوب در آمدن فیلمی با این نوع پشتوانه مالی عصبانی می شوند و سعی می کنند با فضاسازی های عظیم دیکتاتور مآبانه استقبال مردمی آن را کم کنند که خب تا الان ثابت شده موفق نمی شوند  و همیشه برعکس خواسته هاشان به وجود آمده است
فیلم رسوایی ۲ را بدون حب و بغض ببینید و اگر با ده نمکی هم مخالفید از صحنه های جذاب زلزله شهر لذت ببرید و دست مریزادی به سوی متخصصین موجود در کشورمان بفرستید که با فیلمهای هنر و تجربه ای  بیکار می شوند و انقدر باید از این فیلمها ساخته شود که خدای نکرده مهاجرت نکنند.

نظرات

  • وحید ۱۳۹۵/۰۳/۱۶ - ۱۲:۰۰
    0 0
    راستش تو تیتر دو تا را استفاده کردید و با احترام به نظر نویسنده به هیچ وجه فیلم مذکور قابل دفاع نیست چه در فرم و چه در محتوا.
  • امیر محمد ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۱۱:۰۲
    0 0
    از نگارنده این مطلب میخواهم بپرسم هلی شاتهای بی خودی فیلم چه توجیحی دارد/ فیلم جدید کارگردان محبوب شما حتی دیگر نمی تواند مردم را بخنداند / فرم و محتوا هم که هیچ......
  • الی ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۱۵:۱۶
    0 0
    مضمون و تصور سازی، زلزله خیالی، دیالوگهای شعاری!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.