شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

سلطان محمدی: نکات ریز زندگی خانواده جانبازان قطع نخاع به خوبی در «دلبری» به تصویر کشیده شده است

دلبری

سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد برجسته سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «دلبری» ساخته سیدجلال دهقانی اشکذری گفت: نکات ریز زندگی خانواده جانبازان به خوبی در «دلبری» به تصویر کشیده شده است و ما تا به امروز نمونه کاملی مانند این فیلم را در سینمای کشورمان نداشته ایم.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «دلبری» فیلمی است که محتوایش به شدت بر فرم و ساختار غلبه دارد و خوشبختانه فیلمساز موضوع مغفول مانده و بسیار کلیدی و مهمی را سوژه اصلی فیلم خود قرار داده و به بهترین شکل و شیوه ممکن زندگی جانبازان قطع نخاعی هشت سال دفاع مقدس را به تصویر کشیده است.

وی ادامه داد: باورپذیری و همذات پنداری با شخصیت های این فیلم چندان برای مخاطب دشوار نیست چرا که همه مردم ایران بارها و بارها دردها و مشکلات زندگی خانواده جانبازان را شنیده اند و هر چند از دور با این مشکلات آشنا هستند و فیلمساز این بار این داستان ها و روایت ها را برای مخاطب به صورت یکجا به تصویر کشیده است.

سلطان محمدی سپس با بیان اینکه روایت فیلم از زاویه دید جانباز یک کار مبتکرانه از سوی دهقانی اشکذری بوده است اظهار داشت: اینکه مخاطب در طول فیلم متوجه می شود «دلبری» از زاویه دید یک جانباز به تصویر کشیده شده است به جذابیت فیلم برای او اضافه می کند؛ حداکثر تعامل و همراهی جانباز در این اثر سینمایی پلک زدن هایش است؛ او با این پلک زدن ها به خانواده اش پیام می دهد و  فیلمساز به گونه ای نشان می دهد که خانواده های جانبازان هم راه حل فردی و درون خانوادگی دارند تا با آن ها ارتباط برقرار کنند، این نکات ریز به خوبی در این فیلم به تصویر کشیده شده است.

این منتقد پیشکسوت سینمای کشور سپس به سایر جزئیات «دلبری» اشاره کرد و گفت: لوکیشن این اثر سینمایی بسیار دقیق انتخاب شده به گونه ای که عمده حرکت های افراد خانواده در مقابل چشم جانباز است و این بزرگی پدر را در خانه اعمال می کند؛ معلوم است دهقانی اشکذری بسیار روی این نکات کلیدی و جزئی فکر کرده و به همین دلیل توانسته اثری شسته رفته را روانه اکران کند.

وی سپس با تأکید بر اینکه «دلبری» در برخی موارد خالی از اشکال هم نیست گفت: تنها اشکال مهمی که می توان به این اثر سینمایی وارد کرد دیالوگ های بسیار شاعرانه ای است که برای شخصیت طوبی با بازی خانم هنگامه قاضیانی نوشته شده است؛ این نوع دیالوگ های عاشقانه و شاعرانه که فضای «دلبری» را به سمت فانتزی و رمانتیک سوق می دهد باعث شده به دلیل عدم وجود ما به ازای بیرونی از شخصیت همسران جانبازان این بخش ها نتواند مورد توجه مخاطبان واقع شود.

سلطان محمدی افزود: دلیل آن این است که فیلمساز به نوعی زندگی واقعی همسر شهدا را در این فیلم تصویر نکرده و قطعاً هیچ یک از همسران جانبازان در خانه و زندگی شان این گونه شاعرانه با جانبازان صحبت نمی کنند و اگر کمی دقت بیشتر روی دیالوگ نویسی های این بخش صورت می گرفت «دلبری» می توانست بسیار طبیعی تر باشد و مخاطب احساس نکند که وصله ای نچسب و انتزاعی توسط فیلمساز به زندگی عادی جانبازان و خانواده های شان الصاق شده است.

وی سپس با یادآوری سریال «شوق دیدار» که بخشی از زندگی شهید بابایی را به تصویر کشیده بود یادآور شد: در این سریال تلویزیونی هم ما شاهد برخی دیالوگ های شاعرانه توسط نقش همسر شهید بابایی که خانم الهام حمیدی ایفای آن را بر عهده داشتند بودیم به عنوان نمونه بعد از شهادت شهید بابایی همسرش این جمله را بیان می کند که «باز تو به من کلک زدی و من رو فرستادی خانه خدا و خودت رفتی پیش خدا»؛ اما تفاوتی که ادای این دیالوگ با دیالوگ های شخصیت طوبی در «دلبری» دارد این است که دیالوگ های این شخصیت در این فیلم تاحدودی تصنعی شده و مخاطب نمی تواند آن را باور کند.

این منتقد سینمای کشور تأکید کرد: در هر صورت پرداختن به این قبیل سوژه ها و موضوعات نیاز امروز سینمای ایران است و خوب است فیلمسازان خوش فکر و جوانی مانند دهقانی اشکذری مبادرت به ساخت این نوع فیلم ها کنند که پشت آن خلاقیت وجود دارد تا از این طریق بتوان نسل جوان کشور را ترغیب به تماشای این نوع آثار وطنی به جای فیلم های غربی که فرهنگ اصیل ما را نشانه گرفته اند کرد.

سلطان محمدی ادامه داد: امیدوارم کارگردان «دلبری» همچنان این مسیر را ادامه دهد و این بار برای پرداختن به چنین سوژه هایی دیدارهای خانواده های شهدا و جانبازان با مقام معظم رهبری که در فضایی بسیار عاطفی و صمیمانه برگزار می شود را در نظر گرفته و بر اساس آن دیدارها فیلم هایش را بسازد چرا که ما در این دیدارها هرگز شاهد چنین دیالوگ های عاشقانه و شاعرانه ای نیستیم و همه چیز بسیار روان بیان می شود.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: امیدوارم فیلم هایی در سینمای ایران ساخته شوند که نوع کنش ها و واکنش های جانبازان و خانواده های شان، نحوه مراقبت و نگهداری از آن ها و این گونه موارد را به تصویر بکشند و بازیگران این نوع فیلم ها هم سعی کنند تا با ورود به زندگی خانواده جانبازان هشت سال دفاع مقدس بازی های ماندگاری را از خود به یادگار بگذارند؛ من شخصا در «دلبری» به شدت توانستم با بازی آتیلا پسیانی ارتباط برقرار کنم چرا که بازی وی به شدت طبیعی و باورپذیر بود اما متأسفانه عباس غزالی و هنگامه قاضیانی چندان بازی روانی از خود ارائه نکردند.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: طوبی: امشب عروسی امیرحسینِ، دوتامون خوشحالیم ...من نباید اون حر‌ف‌ها رو می‌زدم، فقط بهم بگو چرا چهار بار چشمت و بازبسته کردی... منظور خاصی داشتی میثم؟

عوامل تولید این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: سید جلال دهقانی اشکذری، تهیه‌کننده : سید محمود رضوی، مدیر تولید:مرتضی متولی، مدیر فیلمبرداری : فرشاد بشیرزاده، طراح صحنه و لباس : آبتین برقی، صدابردار صحنه : طاهر پیشوایی، طراح گریم : سعید ملکان، تدوین : حمیدرضا قربانی، صداگذاری و میکس : سید علیرضا علویان، موسیقی :فرید سعادتمند، مدیر تدارکات :محمد اسماعیل کلبی آبادی، عکاس : محمد حسن ناحی، دستیار اول کارگردان و بزنامه ریز : بابک نبی زاده.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.