یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۵

همزمان با ولادت حضرت ولی عصر (عج) عنوان شد؛

مستغاثی: تفکر سکولار و ضد اسلامی در سینمای کشور با مفهوم انتظار در حال جدال است/ حوزه های علمیه باید به حوزه تولید در سینما و تلویزیون ورود کنند/ سینمای غرب که منجی اش جعلی است!

سعید مستغاثی*

سینماپرس: سعید مستغاثی همزمان با ایام ولادت حضرت ولی عصر (عج) گفت: متأسفانه جریان سینما و رسانه ها در کشور ما سکولاریستی است و لیبرالیست های غرب زده اداره امور آن را بر عهده داشته اند و این تفکر سکولار و ضد اسلامی در سینمای کشور با مفهوم انتظار در حال جدال است و می خواهد هویت دینی و اسلامی ما را از بین ببرد.

رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: برخی موسسات که در حوزه مهدویت در حال تحقیق و پژوهش هستند تاکنون بیش از ۱۳۰۰ مفهوم را از مهدویت به دست آورده اند و قطعاً این مفاهیم می توانند دراماتیزه شده و در آثار فرهنگی و هنری اعم از رمان ها و فیلم ها و... برای انتقال به مخاطبان عام و به خصوص نسل جوان که شاید شناخت کمتری نسبت به این مفاهیم داشته باشد مورد استفاده قرار بگیرند.

وی ادامه داد: مفهوم انتظار و انواع مفاهیم آخرالزمانی جای آن را دارند که آثار تصویری در سینما و تلویزیون به خوبی نمایش داده شده و توجه مخاطبان را به خود جلب کنند اما متأسفانه ما هیچ گاه در زمینه تولید این نوع آثار ورود پیدا نکرده ایم؛ این در حالی است که سینمای غرب که منجی اش جعلی است سالیان دراز است که مفهوم انتظار را در آثار خود با جذاب ترین ابزار و دیدنی ترین تصاویر به تصویر می کشد و درصدد آن است که با نشان دادن منجی جعلی خود به اهداف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حکومت خود دست پیدا کند؛ جالب توجه است که این قبیل کشورها که هیچ اعتقادی به آخرالزمان ندارند با نشان دادن آخرالزمانی مصنوعی بر اساس اهداف سیاسی خود عمل می کنند اما ما در این زمینه کاری صورت نداده ایم.

مستغاثی سپس با بیان اینکه جریان سینما و رسانه ها را در کشور ما افرادی به وجود آوردند که هیچ گونه اعتقادی به اسلام نداشتند خاطرنشان کرد: این افراد درصدد آن بودند تا با ورود ابزاری مانند سینما و تلویزیون باورهای عقیدتی و دینی مردم کشور ما را به طور کلی از بین برده و به نوعی دست به هویت زدایی مردم باورمند ایران بزنند؛ به همین دلیل است که ما در اواخر دوران قاجار و اوایل حکومت پهلوی شاهد آن هستیم که به این نوع ابزار توجه بیش از حدی می شود و سران حکومت درصدد هستند تا این نوع ابزار را در زندگی روزانه مردم نهادینه کرده و همه را به نوعی معتاد به استفاده از آن ها نمایند.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: متأسفانه جریان سینما و رسانه ها در کشور ما سکولاریستی است و لیبرالیست های غرب زده از دیرباز اداره امور آن را بر عهده داشته اند و این تفکر سکولار و ضد اسلامی در سینمای کشور با مفهوم انتظار در حال جدال است و می خواهد هویت دینی و اسلامی ما را از بین ببرد؛ ما حتی پس از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی نیز تنها توانستیم شاهد برخی جرقه های شخصی از سوی فیلمسازان معتقد باشیم و همین امر باعث تولید آثار ارزشمندی مانند «محمد رسول الله (ص)» توسط فیلمسازی چون مجید مجیدی در سینمای ما شد اما از آنجا که سیستم مدیریتی فرهنگی ما از گذشته های دور توسط فراماسونرها پایه ریزی شده همچنان ما نتوانسته ایم تحولی بنیادین در این سیستم به وجود بیاوریم.

وی در پاسخ به این سوأل که چگونه می شود تفکر سکولاریستی در میان مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حاکم باشد اظهار داشت: تفکر سکولاریستی چیزی نیست که آشکار و عیان باشد بلکه بسیار زیرکانه و پنهان است به نوعی که حتی یک مرجع تقلید یا یک روحانی عظیم الشأن هم می تواند تفکر سکولاریستی داشته باشد. ما بسیار شاهد بوده ایم که افرادی این نوع تفکر را داشته اند که به انقلاب اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و... اعتقاد داشته اند و به شدت با کشورهایی مانند آمریکا نیز مخالفت می کرده اند؛ تفکر سکولاریستی از آنجا که درصدد است تا دین را از سیاست و زندگی روزانه مردم جدا کند مسأله ای نیست که بتوان گفت فقط افراد خاصی با دیدگاه های خاص این نوع تفکر را دارند بلکه همین امروز که سینمای جمهوری اسلامی ایران نشانی از سینمای دینی ندارد نشان دهنده وجود این نوع تفکر در میان دست اندرکاران آن است.

این منتقد برجسته سینمای کشور در همین رابطه گفت: تفکر سکولاریستی می خواهد این مسأله را در بین مردم جامعه رواج دهد که دین مسأله ای شخصی است و تنها باید در گوشه مساجد وجود داشته باشد و عرصه هنر، علم و... نیازی به حضور دین ندارد؛ این در حالی است که ما طی بیش از ۱۰ قرن از گذشت تمدن اسلامی شاهد آن بوده ایم که بهترین و والاترین هنرمندان جهان افرادی بوده اند که در حوزه اسلام شناسی حرف های جدی برای گفتن داشته و تفکرات اسلامی و عقیدتی خود را در راستای تولید آثارشان به کار می بسته اند.

مستغاثی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه متأسفانه حوزه های علمیه در این زمینه کم کاری بسیار داشته اند اظهار داشت: حوزه های علمیه باید به حوزه تولید در سینما و تلویزیون ورود کنند؛ حوزه ها همانطور که کتاب منتشر می کنند و اداره نشریات مختلف حوزوی را بر عهده دارند بایستی در زمینه تولید آثار هنری نیز فعال باشند؛ مگر بسیاری از عرفای بزرگ و اسلام شناسان دستی بر آتش هنر نداشته اند؟ مگر حضرت امام خمینی (ره) دیوان شعری با آن عظمت ندارد؟؛ پس ما باید قبول کنیم که اتفاقاً بهترین افرادی که می توانند به تبیین مفهوم مهدویت در تمامی آثار هنری اعم از سینما، تلویزیون، کتاب و... بپردازند علمای بزرگ اسلامی و حوزه های علمیه هستند.

وی ادامه داد: آنچه می تواند باعث شود تا سینمای غرب در قبال سینمای دینی ما کم بیاورد و قافیه را ببازد این است که ما در کشورمان مراکز متعدد آکادمیک در حوزه دین داریم اما آن ها چنین مراکزی را تحت اختیار ندارند؛ ما باید با به کارگیری نیروهای حوزوی جلوی افرادی را که قصد دارند در سینما و تلویزیون با تولید آثار بی محتوا، پوچ و نازل ریشه های اسلام را تخریب کنند گرفته و برای همیشه چنین تفکرات شوم و پلیدی را حذف و سانسور کنیم.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: خوشبختانه هنوز برای به وجود آوردن این اتفاق در کشور ما دیر نشده است چرا که تمامی مردم ما عشق زیادی به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارند و ما این مهم را همواره در مراسم های مذهبی مانند تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) شاهد هستیم که با چه عشقی مردم به کوچه ها و خیابان ها می آیند و برای سرور و سالار شهیدان عزاداری می کنند؛ از این رو ما باید سعی کنیم برخلاف آنچه دشمنان اسلام و قرآن درصدد به دست آوردن آن هستند دین و مهدویت را در سبک زندگی مردم و همینطور در محیط های علمی، آثار هنری و... وارد سازیم و محاسبات دشمنان را برای همیشه بر هم بزنیم.

مستغاثی افزود: برای این کار نیاز است تا بازنگری جدی در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری کشور صورت گیرد؛ به گونه ای که این تفکر غلط باید در کشور ما از بین برود که برای قرآن کریم تنها یک شبکه تلویزیونی قرآنی باید وجود داشته باشد بلکه ما بایستی در تمامی شبکه های تلویزیونی مان قرآن کریم جای بگیرد؛ این مسأله مانند این است که ما بگوییم در کشور باید یک مجلس شورای اسلامی و یک مجلس شورای غیراسلامی وجود داشته باشد!

وی در همین رابطه متذکر شد: اساس هویت و تفکر ما اسلامی، دینی و انقلابی است و ما زمانی می توانیم دستاوردهای عظیمی در حوزه تبیین مفاهیم مهدویت داشته باشیم که علم و هنر و دین را با یکدیگر ترکیب و ادغام کنیم چرا که تجربه ثابت کرده هرگاه علم و هنر و دین با یکدیگر ترکیب و ادغام شده این اتفاق منجر به ظهور تمدن عظیم اسلامی گشته و تا سال های سال ماندگار بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.