جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

مسافرآستانه: فضای کلی «صور اسرافیل» جنگی است/ نمایش ما اقتباسی نیست

عامر مسافرآستانه در نمایش آیینی نسیان

سینماپرس: عامرمسافرآستانه بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها در حال تمرین جدیدترین نمایش خود با عنوان «صور اسرافیل» برای اجرا در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر است در رابطه با این اثر نمایشی گفت: فضای کلی این نمایش جنگی است و حالات و روحیات انسان های مختلف در مواجه با جنگ در این نمایش به تصویر کشیده شده است.

کارگردان نمایش «پروانگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متن «صور اسرافیل» با نگاهی به رمان «دفتر بزرگ» آگاتا گریستف نوشته شده است؛ البته ما تنها قسمت اول از ۳ گانه دوقلوها را مد نظر خود قرار داده ایم و تنها ۲ کاراکتر بچه و مادربزرگ عیناً از این رمان در نمایش حضور دارند اما فضای کلی و سایر شخصیت های نمایش به طور کلی دچار تغییر شده و ما سعی کردیم که بتوانیم با این تغییر فضا این را نشان دهیم که جنگ از نگاه انسانی چه دغدغه هایی را در دل آدم ها می تواند به وجود آورد.

وی سپس با بیان اینکه نمایش ما به هیچ عنوان اثری اقتباسی محسوب نمی شود اظهار داشت: این متن مانند تجربه قبلی من با سیاوش پاکراه، برگرفته از یک طرح و جلسات بسیاری است که در مورد آن داشتیم و تبدیل به یک نمایشنامه شد و خوشبختانه اینک که در مرحله آخر تمرینات این نمایش هستیم از ماحصل این کار بسیار راضی هستم و امیدوارم که «صور اسرافیل» بتواند برای مخاطبان نیز دارای جذابیت باشد.

این هنرمند جوان ادامه داد: در واقع در این نمایشنامه داستانی روایت می شود که براساس کهن الگوها نوشته شده و به انجیل پیوند می خورد و در بخش هایی با یک سری از آیه ها موازی می شود.

مسافرآستانه خاطرنشان کرد: این نمایش روایتگر داستان کودکی است که وارد روستایی جنگ‌ زده در منطقه صفر مرزی می‌شود؛ این منطقه صفر مرزی از حملات توپخانه ای کشورها در امان نیست و در آنجا بمباران های زیادی صورت می گیرد و همین امر باعث شده تا خصوصیات اخلاقی و رفتاری آدم هایی که در این روستان زندگی می کنند بسیار خاص و متفاوت باشد اما حضور این کودک در میان اهالی روستا تغییرات شگرفی را در رفتار و کردار آن ها به وجود می آورد و همه آن ها که شاید پیش از این هیچ رویه مثبتی در زندگی شان نداشتند به سمت انجام کارهای مثبت جذب می شوند.

این کارگردان تئاتر در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: هرچند که فرم در این نمایش مهم است اما مخاطب در این اثر نمایشی چندان با میزانسن های خاص و کارهای عجیب کارگردانی روبرو نخواهد بود؛ تمامی تلاش من بر این است که محتوا و مفهوم در این اثر نمایشی حرف اول و آخر را بزند و از این رو بیشتر زمان خود را روی نگارش «صور اسرافیل» گذاشتم نه اینکه بخواهم با انجام کارهای فرمی این اثر نمایشی را روی صحنه ببرم؛ «صور اسرافیل» اثری رئال است و آنقدر بیان شیوا و سرراستی دارد که می تواند طیف های گوناگون مخاطبان را برای تماشای این نمایش به سالن اجرا بکشاند.

گفتنی است؛ فاطمه نقوی (مهمان از گروه تاتر بازی)، کاظم سیاحی، بهارکاتوزی، مهدی حسینی‌ نیا و ایلیا نصرالهی بازیگران این نمایش هستند. «صور اسرافیل» از ۶ خردادماه و از ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت. همچنین پیش فروش بلیت‌های این نمایش از روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت در سایت تیوال به نشانی www.tiwall.com آغاز خواهد شد. دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: امیرحسین دوانی (طراح صحنه) / ندا نصر(طراح لباس) / عابس خلقی (طراح نور) / مهدی فاتحی(طراح پوستر و بروشور) فربد مایین(آهنگساز) / مهرداد متجلی(عکاس و ساخت تیزر) / حسن جودکی(مدیر تولید) / مهدی بوسلیک(برنامه ریز و دستیار کارگردان) / راحیل مرشدی، سیما خوشنویس (گروه کارگردانی) / آوا فیاض (مدیر تبلیغات و روابط عمومی).

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.