یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان عنوان کرد:

پخش کننده تنها یک واسطه است/ شورای صنفی نمایش وظیفه ثبت و نظارت بر اکران دارد

سید ضیاء هاشمی در ضیافت افطار جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران

سینماپرس: هاشمی گفت: با اجرایی شدن پیشنهاد شورای راهبردی شاهد تکثرگرایی خواهیم بود و قدرت در یک جا جمع نخواهد شد.

به گزارش سینماپرس؛ در خبرها آمده است شورای راهبردی پیشنهادی باعنوان «آزادسازی چرخه اکران » را ارایه داده است . این سوال به وجود می آید که چگونه این کار عملیاتی و اجرایی خواهد شد و چه نوع روابطی بر سیستم اکران حاکم می شود. برای آگاهی از نحوه اجرایی شدن این پیشنهاد با سید ضیاء هاشمی تهیه کننده و رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان گفت و گو یی ترتیب دادیم. هاشمی درباره طرح اخیر پیشنهادی شورای راهبردی و آزادسازی چرخه اکران فیلم سینمایی گفت: واقعیت این است سیستم عرضه و تقاضا که در حوزه سینما وجود دارد نیاز میزان تولید سینمایی را فراهم نمی کند . به همین منظور باید تلاش کنیم راه حلی برای این سیکل معیوب فراهم کنیم .

شورای صنفی نمایش وظیفه ثبت و نظارت بر اکران  

وی ادامه داد: تهران دارای 38 سینمای تاپ و 14 سالن سینمای مدرن و 24 سالن سینمای ممتاز است. در این وضعیت هریک از این سالن ها توانایی خوبی برای جذب مخاطب دارند، عملاً سیستم سرگروه باید حذف شود. به طور مثال تهیه کننده می تواند برای اکران فیلمش با 5 سالن تاپ سینمایی قرارداد خود را آماده و با قید احتساب کف فروش ، زمان و پایان نمایش در قرارداد فی مابین به شورای صنفی  ارایه دهد. شورای صنفی نمایش تنها به عنوان دبیرخانه موظف به  ثبت قرارداد خواهد بود و امکان اکران فیلم را در تاریخ مشخص فراهم می‌آورد. البته دبیرخانه (شورای صنفی نمایش) وظیفه نظارت درست بر نحوه صحیح اکران و نمایش کامل در سینماها را نیز برعهده دارد تا فیلمی در سینما جابجا نشود و یا تک سانس به نمایش درنیاید.

پخش کننده تنها یک واسطه است

هاشمی در پاسخ به این سوال که نقش پخش کننده چه خواهد بود گفت: پخش کننده به عنوان واسطه می تواند عمل کنداما باید با نظر تهیه کننده کارانجام دهد و نظر تهیه کننده را تامین کند.

میزان لابی گری و اعمال قدرت پایین می آید

وی درباره این مهم که برخی از تهیه کنندگان صاحب سالن هستند و ممکن است از لابی قدرتمندی برخوردار باشند گفت: تعداد این دسته از تهیه کنندگان به انگشتان یک دست هم نمی رسد و از سوی دیگر این تهیه کنندگان نیز باید با 5 سالن تاپ سینما قرارداد آماده کنند و به ثبت برسانند با این کار میزان لابی گری و اعمال قدرت به مراتب پایین تر از امروز است که تنها 6 سرگروه سینمایی وجود دارد و برای فیلم های سینمایی تصمیم می گیرند. با این کار ما شاهد تکثرگرایی خواهیم بود و قدرت در یک جا جمع نخواهد شد.

حرکت به سمت تولیدات مشترک و استاندارد

هاشمی درپاسخ به این سوال که چقدر این پیشنهاد عملیاتی و اجرایی خواهد شد گفت: امیدواریم این عقل جمعی به این مهم دست یابد که به همه تهیه کنندگان قدرت رقابت بدهد و سیستم عرضه و تقاضا باز شود. تا سینمای ایران به  سمت تولیدات مشترک و استاندارد حرکت کند و در کنار این موضوع استاندارد سازی کیفیت نمایش نیز اهمیت شایانی خواهد یافت.

منبع: فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.