یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

مقصر اصلی در عدم ارایه پروانه نمایش به «فروشنده» کیست؟

فروشنده

سینماپرس: باید دید سازمان سینمایی در ارایه پروانه نمایش به فیلم اخیر فرهادی قصور کرده است یا اصلاً سازندگان اثر درخواستی برای دریافت مجوز پروانه نمایش ارایه نداده‌اند.

به گزارش سینماپرس،  «فروشنده» هفتمین فیلم بلند سینمایی اصغر فرهادی در شرایطی به جشنواره کن ارایه شده  است که طبق آنچه در خبرها آمده فیلم با یک سیناپس ۷ صفحه ای برای دریافت پروانه ساخت به شورای پروانه ساخت ارایه شده است. اولین نام فیلم «برسد به دست آهو» بود که به نام «فروشنده» تغییر نام داد.

درخبر یکی از خبرگزاری ها آمده است اصغر فرهادی بعد از توافق اولیه با حجت الله ایوبی برای ساخت این فیلم، یک سیناپس هفت صفحه ای برای دریافت پروانه ساخت به شورای پروانه ساخت ارائه داد که این سیناپس در جلسه شنبه ۱۸ مهرماه مورد قبول اعضا شورای پروانه ساخت قرار گرفت.نکته قابل توجه درباره فیلم اخیر فرهادی عدم دریافت پروانه نمایش از سوی  سازمان سینمایی است.

تمام پروانه های ساخت و نمایش آثار بعد از تایید از سوی شوراهای مربوطه از سوی روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام شده است . در تاریخ ۲۰ مهرماه ۱۳۹۴ فیلم «فروشنده» به تهیه کنندگی ، نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی با موضوع ناهنجاری های اخلاقی در جامعه (درام اجتماعی)  موفق به اخذ پروانه ساخت شد . اما هیچ گاه پروانه نمایش فیلم از سوی وزارت ارشاد اسلامی اعلام نشده است . این در شرایطی است که ممکن است تهیه کننده اثر (اصغر فرهادی) تقاضای پروانه نمایش به سازمان سینمایی جهت بازبینی در شورای پروانه نمایش و اخذ پروانه نمایش ارایه داده باشد . اما نکته حایز اهمیت این است که چرا اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمایی حرفه ای فیلم را بدون مجوز راهی جشنواره کن و نمایش در بخش مسابقه کرده است.

حتی اگر تقاضای پروانه نمایش از سوی تهیه کننده ارایه شده است این فیلم باید در اولویت برنامه های شورای صدور مجوز پروانه نمایش قرار می گرفت تا  مجوز نمایش ازسوی وزارت ارشاد داشته باشد.

به یاد بیاوریم  فیلم سینمایی  «خانه پدری» نیز در سال ۹۱  بدون  اخذ مجوز پروانه نمایش راهی جشنواره ونیز شد و در بخش افق های نو این جشنواره به نمایش در آمد. این فیلم هیچ مجوزی از وزارت ارشاد اخذ نکرده بود و در نهایت نیز به دلیل مضمون و محتوای اثر نتوانست به اکران عمومی درآید.

اصغر فرهادی نشان داده است که در ساخت آثارش به مقررات و نظام جمهوری اسلامی پایبند است اما باید دید چه دلیلی وجود داشته که فیلم بدون اخذ مجوز و اعلام آن از سوی سازمان سینمایی کشور راهی جشنواره کن شده در شرایطی که در قوانین وزارت ارشاد آمده است که فیلم برای نمایش در محافل کوچک نیز نیاز به پروانه نمایش دارد.

حال باید دید سازمان سینمایی در ارایه پروانه نمایش به فیلم اخیر فرهادی قصور کرده است یا اصلاً سازندگان اثر درخواستی برای دریافت مجوز پروانه نمایش ارایه نداده اند. دراین شرایط که فیلم بدون مجوز پروانه نمایش در جشنواره کن اکران می شود و نمایندگی سینمای ایران را برعهده دارد چه کسی یا نهادی پاسخگو است؟

منبع: فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.