دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲

فرافکنی دیگری از رییس سازمان سینمایی؛

ایوبی: سینماگران بیشتر دیدنی هستند تا شنیدنی! / آقای رییس وضعیت معیشت سینماگران را هم می بینید؟

ایوبی در حاشیه جشنواره یاس در رامسر

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی در حالی که متولی سازمانی است که تاسیس آن از نتایج شورای عالی سینما بوده، گفت: شورای عالی سینما در دولت گذشته ۹ بار با حضور رئیس جمهوری تشکیل جلسه داد، در حالی که حتی یک مصوبه از آن را هم که اجرا شده باشد، ندیدیم. ایوبی در این باره اجرای شدن مصوباتی مثل حذف کمرگی از تجهیزات سینمایی، تشکیل صندوق بیمه فرهنگ و هنر، رفع مشکل معافیت مالیاتی سینماگران و ... توضیحی ارایه نداد!

حجت‌الله ایوبی در گفتگویی جدید با یکی از خبرگزاری های متمایل به دولت، مجددا اقدام به فرافکنی در زمینه اقدامات خود نمود. تکرار حرف های نادرست در زمینه کارکرد شورای عالی سینما و توجیه بی پایه انحلال آن تا ابراز ناتوانی در تحمل اعتراضات سینماگران، البته با ادبیات شاعرانه(!) از ویژگیهای این مصاحبه است که آن را در ادامه از نظر مخاطبان محترم می گذرانیم:

ایوبی در ابتدای این گفت‌وگو درباره انتقاداتی که پس از اعلام رسمی انحلال شورای عالی سینما مطرح شد با کنایه‌ای همراه با شوخی به منتقدان که بالاخره آن‌ها باید چیزی داشته باشند تا حوصله‌شان سر نرود، بیان کرد: واقعا تصمیم ما بر انحلال شورای عالی سینما به چند ماه قبل از عید نوروز برمی‌گردد. این تصمیم هم پس از جلسات متعدد و مشورت با اعضای شورای عالی سینما گرفته شد. پس از بررسی مشکلات در کارگروه‌ به این نتیجه رسیدیم که سازمان سینمایی در زمان تأسیس شورای عالی سینما مصالحی داشته که برخی از آن‌ها را می‌دانیم و برخی دیگر را هم می‌توانیم حدس بزنیم، اما از آنجا که آن مصالح دیگر وجود ندارند تا بخواهیم شورای عالی سینما را برای آن حفظ کنیم، دلیل برای ادامه وجود داشتن آن نیست.

او گفت: البته به نظر ما خبر انحلال خیلی معمولی بود؛ چون نگاه ما به سازمان‌ها باید نگاه کارکردگرایانه باشد. ما به معنای واقعی نهادگرا نیستیم و معتقدیم که اگر هر نهادی را که احساس کنیم دوران آن گذشته است یا دیگر کارایی ندارد را بخواهیم حفظ کنیم، جزء اینکه بروکراسی زائد افزایش یابد، چیز دیگری به دست نمی‌آید.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: شورای عالی سینما در دولت گذشته ۹ بار با حضور رئیس جمهوری تشکیل جلسه داد و ما اگر این تعداد را در دو، سه ساعت و نیز در ساعت‌هایی که برای آماده شدن صورت جلسه‌ها وقت صرف شده است، ضرب کنیم می‌بینیم چه زمان زیادی می‌شود در حالی که حتی یک مصوبه از آن را هم که اجرا شده باشد، ندیدیم.

وی افزود: در واقع اگر قرار بود نتیجه جلسات با رئیس جمهوری آن اوضاع و احوال سینما باشد، بهتر است که شورای عالی سینما نباشد و من فکر می‌کنم این شورا از همان ریل‌هایی است که گذاشته بودند و ما باید جمع می‌کردیم.

اما ایوبی در این باره که آیا تاسیس سازمان سینمایی و حذف کمرگی از تجهیزات سینمایی، تشکیل صندوق بیمه فرهنگ و هنر، رفع مشکل معافیت مالیاتی سینماگران و ... نیز از مصوبات اجرا نشده شورای عالی سینما بوده یا نه توضیحی ارایه نداد!

ایوبی همچنین درباره کارگروه‌هایی که در ابتدای حضورش در سازمان سینمایی در بخش‌های مختلف سینما شروع به کار کردند و نیز درباره ادامه فعالیت آن‌ها توضیح داد: در ابتدا کار کارگروه‌ها و کمیته‌های متعددی بودند که فعالیت می‌کردند و کارشان هم منظم بود که در چند هفته پشت سر هم جلساتی را برگزار کردند. الان هم کمیته‌های کاری فراوانی داریم که در مجموع ۱۰۰ نفر را شامل می‌شوند. در مدرسه ملی سینما هم افراد زیادی هستند که کار می‌کنند البته شاید کارگاهی به آن شکل که بخواهیم اعلام کنیم، در حال حاضر وجود نداشته باشد اما کمیته‌ها همگی در حال کار هستند.

ایوبی در ادامه گفت‌وگویش با ایسنا درباره برخی انتقادهایی که نسبت به شعرخواندن او به جای پاسخگویی صریح به برخی مطالب گفته شده از اهالی سینما مطرح می‌شود که اخیرا مریلا زارعی در مصاحبه‌ای هم به این قضیه اشاره کرد این قطعه شعر را خواند که:

«این یکی، دو، سه روز نوبت عمر گذشت/ چون آب به جویبار و چون باد به دشت

هرگز غم دو روز مرا یاد نگشت/ روزی که نیامدست و روزی که گذشت».

وی ادامه داد: من بر این باورم که این روزها چشم به هم بزنیم می‌گذرند، بنابراین تصمیم گرفته‌ام از وقت و عمر کمی که دارم و نیز وقت کوتاهی که در این سینما با این عظمت دارم استفاده و آن را صرف کارهای مهم و اساسی کنم. شاید بعضی سینماگران واقعا ندانند که من چقدر آن‌ها را دوست دارم یعنی مطمئن هستم که نمی‌دانند! آقای حاتمی کیا نمی‌داند که من چقدر دوستش دارم و چقدر دوست دارم که فیلم بسازد. حتی هر روز خبرهای فیلم او را پیگیری می‌کنم و وقتی فیلمش می‌فروشد خوشحال می‌شوم.

رئیس سازمان سینمایی گفت: با این حال می‌خواهم چیزی بگویم که امیدوارم به سینماگران برنخورد و آن هم این است که معتقدم آن‌ها بیشتر دیدنی هستند تا شنیدنی! پس من فیلم‌هایشان را می‌بینم و بگذارید حرف‌هایشان را نشنوم، چون فیلم‌هایشان از حرف‌هایشان جذاب‌تر است. من کمک می‌کنم فیلم‌های بعدی‌شان را بسازند. این دوستان و رفقا اگر ما را چند سال به این شکل تحمل کنند چیزی نمی‌شود. دوباره مدیرانی می‌آیند که جوابشان را بدهند و اگر یک کلمه حرف بزنند برایشان شب‌نامه‌ای ۱۵ صفحه‌ای بنویسند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۱۲:۵۹
    0 0
    آقای دکتر ایوبی ، مگر سینما باغ وحش است که فقط دیدنی است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.